Kantoreppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanna

Vieras
Kertokaapa kokemuksianne, jos olette hankkineet kantorepun (baby björn tai joku muu). Kuinka pienen vauvan siihen voi laittaa? Entä kuinka pitkään (siis minkä ikäiseksi/kokoiseksi) vauvaa siinä jaksaa kantaa? Ovatko vauvanne viihtyneet siinä vai onko ollut turha ostos?

Olen koko raskausajan ajatellut että sellainen voisi olla hyvä juttu. Itselläni on vauva syntymässä muutaman viikon sisällä, ja nyt sitten aloin miettimään, että eipä sillä talvella voikaan vauvaa ulkona kanniskella, joten tulisi sitten lähinnä sisäkäyttöön. Kotona kun on sitten kaikki sitterit ja muut vehkeet...

Samalla kuulisin mielelläni arvioitanne eri merkkien eroista, hintaa kun toisilla on tuplasti halvempiin verrattuna?

Meillä on tuollanen Active Baby by Theodore Bean -merkkinen reppu. Tosi tukeva ja hyvä reppu, tukee myös hyvin niskaa silloin, kun vaavi ei vielä ite osaa oikeen kannatella. Speksien mukaan sillä voi kantaa jopa 25 kiloista, mutta mutta...

Meidän piipero ei ihan vauvana oikeen viihtynyt siinä, kun olis pitänyt olla naama mun rintaa vasten. Sitten kun hänet voi laittaa naama menosuuntaan, niin homma alkoi sujumaan paremmin ja hän jopa tykkää, kun siitä näkee tosi hyvin maailman menoa. Ja tuosta koosta sitten... Neiti on nyt reilu 8kg ja reilu 70cm ja alkaa olla kyllä meikäläisellä ne viimeset kantohetket... Alkaa painaa hartioita ja jalat potkii jo ""arkoihin paikkoihin"". Vauvat kasvaa kyllä eri tahtiin, eli joku voi saavuttaa nuo mitat jo muutamassa kuukaudessa, meillä on mennyt kymmenen kuukautta.

Mä ostin kirpputorilta (onneks) baby björnin kantorepun 15 eurolla ja olin ihan intopiukeena laittamassa vauvaani siihen MUTTA hänpä ei viihtynyt siinä laisinkaan!!!Sen lisäksi poika oli niin iso, että nyt 4kk ikäisenä jolloin voisin ehkä jo kääntää hänet naama meno suuntaan, niin ei ole mitään toivoa enää kantaa häntä koska kiloja on jo 8!!!!Koitin kantaa sisällä ja noin 5 min niin niskat oli IHAN JUMISSA.....

Joten en suosittele ostamaan...jos olisi kesä, ja voisit vauvaasi kantaa ulkona ja ihan pienenä, niin sitten ehkä, mutta sisäkäyttöön ei kannata...meillä poika ei viihdy yhtään yksin, niin nakkaan hänet vain sitteriin istumaan ja vaikka keittiön lattialle, jotta hän minut näkee.....niin saan tehtyä vähän edes kotihommia...jos sulla on jo sitteri niin muuta et tarvitse!!! :)

Meillä tyttö 3,5 kk ja 5800g, 62 cm viihtyy hyvin Baby Björnin rintarepussa. Ja tilaa kyllä on. EN saanut neitiä kantoliinaan mutta rintarepussa tykkää kovasti olla. Nyt tietyt saa miettiä mitä pääll ekun lähtee ulos, mutta eiköhän sillä jonkun matkaa syksyllä mene kun ei lähde sateeseen. On löymätön apu koiranulkoilutuksessa. Itse voin suositella. Ja kun tyttö on pienikokoinne menee meillä varmana pitkään.

Oletko harkinnut kantoliinaa tai, jos se tuntuu hankalalta, pehmoisempaa kantoreppua (Ergo, Patapum)? Niissä on kaikissa käyttöikä paljon pidempi kuin esim. Babybjörnissä, ja kantaminen on mukavampaa. Käsittääkseni BB jää aika pian pieneksi tai sitten vauvan paino on liikaa hartioille.

Mulla on trikooliina ja Ergo-kantoreppu ja molemmilla kannan vaivatta nyt 7,5 kg/70 cm vauvaa. Molemmilla voi kantaa myös isompaa lasta, jopa 27 kiloon asti, selän puolella. Ergossa on tukeva lantiovyö joten paino ei tule pelkästään hartioille. Sisällä kuitenkin liina vie voiton. Katso vaikka www.babyidea.fi - sivulta lisätietoa noista vaihtoehtoisista kantotavoista.

Ilman jotain kantolaitetta mun elämä olis olllut paljon hankalampaa kun vauva oli pieni eikä viihtynyt muualla kuin sylissä.

mulla on babybjörnin rintareppu. esikoinen ei viihtynyt siinä yhtään, ei isompana eikä pienempänä. kauhea huuto vain kun yrittikin. nyt taas kuopukselle se oli ihan ehdoton. jos en saanut nukahtamaan millään (enkä jaksanut enää muuten kantaa) niin reppuun sit nukahtikin. sen kans on kävelty ulkona ja kaikissa reissuissa (vaikka museot, kaupat) tms on ollu kätevämpi kuljettaa repussa kun vaunuissa.

laitoin kuopuksen siihen ekan kerran muistaakseni 3 vkon iässä. aluks tietysti vain vähän kerrallaan totutellen.
nyt vaavi on 5,5 kk ja lähes 8 kg. on vielä sillon tällön ""kyydissä"" mut sen verran ottaa lihasten päälle etten enää pitkiä aikoja jaksa kanniskella. siis kohtuullisen lyhyt käyttöikä on meillä ollut, mutta sen hetken kun olis joutunu muuten kanniskella paljon niin oli aivan huippu-juttu.

Meillä viihdytään liinassa kasvot kantajaa vasten. Poika on nyt 4kk 67cm ja 8 kg ja liina jakaa painon leveästi harteille ja selkään, että meillä ainakin kantaminen sujuu hyvin. Suosittelen myös ennemmin Ergoa (kantosyistä) kuin BB, koska se on mielestäni aika lyhyt ikäinen.
Itse olin vähän skeptinen kantoliinan suhteen ja ajattelin, ettei se todellakaan ole minun/meidän juttu. Mutta mutta, kun vauvalla oli alussa vatsavaivoja, niin kun eka kerran kokeilin liinaa, niin vauva nukahti siihen ihan HETI. Se oli tosi mystistä - niinpä hankin liinan. Nyt meillä käytetään liinaa silloin, kun vauva on levoton esim. jos on paljon vieraita tai ollaan kylässä eikä nukkumisesta meinaa tulla mitään tai minua laiskottaa nukuttamisrumba, niin kaveri ottaa tirsat liinassa. Todennäköisesti hankimme jossain vaiheessa myös Ergon.

Kiitos paljon kaikille vastanneille! Sain teiltä hyviä pointteja, vaikka kokemukset olivatkin kovin erilaisia.

Ehkäpä on parasta vielä odottaa ja katsoa, viihtyykö tulokas sitterissä vai pitääkö aina päästä äidin syliin... eihän sitä reppua sitä paitsi vielä laitokselta kotiin päästyä tarvita, joten sen voi hankkia myöhemminkin, itselläni on vaan hirveä ostosvimma nyt kun olen vihdoin vauvahankinnat saanut alkuun :)

Theodore Bean Active on pinentäjällä 3,5-6kg kestävä ja normina 6-20kg. Helppo laittaa ja asentaa. Ketkä viihtyy ketkä vauvoista ei. Oma on viihtynyt ja toinen tulossa. Kiinnitykset turvavyö materiaalia eli vahvat ja pitävät. Kantamisessa isomman lapsen kanssa kannattaa lihaskunto olla hyvä ja keskivartalo ryhdikäs :) ei sovellu ranka ongelmaisille.

Yhteistyössä