Kantoliinoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hupsista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hupsista

Vieras
Tuleva kantoliina-aloittelija kaipaisi vinkkejä hyvistä kantoliinoista :) Toki tämäkin on varmaan hyvin pitkälti makuasia, mutta mitä te olette kokeneet hyväksi liinaksi aloittelijalle? Ensisijaisesti siinä olis tarkoitus kantaa vastasyntynyttä, tai siis ihan pienestä asti, mutta ei haittais vaikka olis taaperoikäisellekin sopiva :)
Sain Vauvalehden tilaajalahjaksi jonkun kantopussin, ja se ei toiminut yhtään mulla.... Olen suht pienikokoinen ja se tuntui isolta, samoin kuin rintarepun kanssa en päässyt sinuiksi.

Näin jossain muistaakseni pikku-ruu merkkisen (??) liinan ja se näytti kivalta, suht toimivaltakin.
Tuntuu vaan, että valikoimaa on älyttömän paljon, ja maalaisen pitäisi mennä ihan kaupunkiin asti sovittelemaan :)

Vinkkejä siis kiitos! :)

Minä huusin aikoinaan (2006) huuto.netistä liinan, jonka joku oli saanut vauvalehden tilaajalahjana. Se on pitkä ja joustamaton, minusta se sopi hyvin ihan pienelle, ja oli tosi hyvä isommallakin vauvalla vielä:)

Meillä käytössä olivat Kaislakehdon trikooliina sekä Hug-a-bub. Molemmat siis hyvin samantyyppisiä trikoisia liinoja. Kaislakehdon liina oli vaan niin pitkä (olen tosi pienikokoinen), että sitä jäi aivan valtavasti yli sidonnasta. Mutta ihan toimivia ja hyviä siis molemmat...

Olisko teillä kokeneemmilla myös vinkkejä siitä, miten päästä liinailussa alkua pitemmälle? Olen ehkä poikkeuksellisen kädetön, mutta en sitkeän päivittäisen harjoittelunkaan jälkeen ole kertaakaan onnistunut sitomaan liinaa niin, että se tuntuisi tarpeeksi tukevalta/hyvältä/toimivalta. Kokeilessa sekä Hug-a-Bub, että Tricot-Slen.

Vauva on ihmeen kärsivällinen onnettomien yritysteni aikana - ja rintarepussa viihtyy hyvin. Kantoliinaan tahtookin mennä äidin hermot kun ei onnistu millään. Tricot-Slenin mukana sain hyvän, kuvallisen oppaan - mutta ohjeet vaikuttavat aika ylimalkaisilta...

Kantopussi, amazon carry baby / carry me. Netistä, n. 40 e. Meillä käytössä eka vuoden joka päivä, kun vauva ei muualla nukkunut päiväunia, edelleenkin toimii, kun lapsi on iasompi, 10 kg. Helppo oli ja kevyt kantaa isompaakin, kun paino akautuu tasaisesti koko selälle. Muusta ei kokemuksia, kantopussit yleensä toispuolisia, liinat hankalia sitoa ja isoja, kuumia kuulemma

Kiitti vinkistä! Toi Amazonas näytti kyllä kätsyltä! Tuollaista kantopussia voisin kokeillakin :)
Se pitkän liinan sitominen muakin mietityttää, että opinko/jaksanko opetella.
Täytyy vielä tsekata missä tuota myydään, haluaisin sovittaa ennen ostamista.

Pitkistä liinoista nimenomaan trikoista, joustavaa suositellaan pikkuiselle vauvalle ja vasta painavemmalle noita kudottuja pitkiä liinoja. Pitkillä liinoilla saa moniin asentoihin eli ne on ainakin monikäyttöisiä siinä mielessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä kaivataan:
Olisko teillä kokeneemmilla myös vinkkejä siitä, miten päästä liinailussa alkua pitemmälle? Olen ehkä poikkeuksellisen kädetön, mutta en sitkeän päivittäisen harjoittelunkaan jälkeen ole kertaakaan onnistunut sitomaan liinaa niin, että se tuntuisi tarpeeksi tukevalta/hyvältä/toimivalta. Kokeilessa sekä Hug-a-Bub, että Tricot-Slen.

Vauva on ihmeen kärsivällinen onnettomien yritysteni aikana - ja rintarepussa viihtyy hyvin. Kantoliinaan tahtookin mennä äidin hermot kun ei onnistu millään. Tricot-Slenin mukana sain hyvän, kuvallisen oppaan - mutta ohjeet vaikuttavat aika ylimalkaisilta...

Sama juttu oli alkuun mulla, mutta sitten sain sen vinkin joka muutti kaiken! Eli, luultavasti olet sitonut vauvan liian alas. Koko sidonta pitää tehdä aika korkeelle, siis se etummainen liina joka menee poikittain, tulee navan ylle. Tuntuu hurjalta mutta kun vauvan kanssa liina löystyy, se tipahtaa alemmas, siksi sen on oltava ylhäällä ja napakka. VAuvaa pitääkin kantaa peppu navan yllä tai sen kohdalla, jos roikkuu navan alla, on liika löysä. Eli testaa sidontaa ylemmäs ja katso mitä tapahtuu. mulla se oli se ratkaseva vinkki jonka jälkeen sidonnat oli napakoita ja hyviä.

Ja alkuperäiselle, mulla oli Hug-a-bub mutta pienellä olisin käyttänyt pussia. Sitten oli ergo vauvatuella, toimi sekin. Nyt käytän Ergoa, musta helpompi kun liina näin isommalla vauvalla.

varmaan kannattaa sovitella. Itse tilasin netistä ja olin hyvin tyytyväinen. Näin samanlaisia sittemmin Babytownissa. Mitä en muuten yhtään manostaisi, niin huonot rattaat soieltä sain. Mutta voi ainakin sovittaa, kai. Liinassa on säätövaraa, riittänee pienellekin ihmiselle. Kokemuskesta huomasin, että liina venyy käytösä, palautuu pesussa taas ja itse lyhensi sitä helposti omalla ompelukoneella. Eri säädöt sopii eriasentoihin: ensin vauva pienenä kehtoasentoon, sitten buddha-asentoon liinan sisään, isompana jalat ulos pussista kasvot äitiin tai menosuuntaan ellei peräti isään! Kaikki oli hyviä. Meillä ollaan isokokoisia, mutta tosiaan iinan venymiseen auttoi pesu. Silti lyhensin lopulta yhden vetoketjun pois. Mutta kaikenkaikkiaan loistojuttu, meillä ihan ehdoton, ainoa paikka, missä vauva nukkui päiväunet ensimmäiset 8 kk. Huhhuh vaan :) Sitä mieltä olen, että vauvani oppi sosiaaliseksi ja oli kiinnostunut kaikesta, kun ei tarvinnut maata vaunuissa vaan sai katsella maailmaa eteenpäin ihan pienestä pitäen. Varoitus: vaunuissa ei sitten ikinä viihtynytkään, ennen eikä jälkeen...

Alkuperäinen kirjoittaja vinkki vinkki:
Alkuperäinen kirjoittaja Vinkkejä kaivataan:
Olisko teillä kokeneemmilla myös vinkkejä siitä, miten päästä liinailussa alkua pitemmälle? .

Sama juttu oli alkuun mulla, mutta sitten sain sen vinkin joka muutti kaiken! Eli, luultavasti olet sitonut vauvan liian alas.

Kiitos :-) Nyt sujuu jo vähän paremmin...

Kiitos muillekin. Lisääkin vinkkejä saa vielä kirjoitella.

Mä kaivelin kaapista kakkoselle käyttöön Looma-nimisen rengasliinan. Esikoisella oli jäänyt lähes kokonaan käyttämättä, mutta nyt tuo juniori on niin painava, etten jaksa kanniskella sylissä pitkiä aikoja. Minusta tuota rengasliinaa on melko helppo käyttää, sen saa oikeaan asentoon helposti. Haittapuolena on toispuoleinen kuormitus, kun se menee vain toisen olan yli.

Mä olen ihan tosissani yrittänyt perehtyä asiaan ja lukenut kaikenlaista infoa.
Täälläkin on hyviä vinkkejä tullut.
Tällä haavaa olen ehkä sillä kannalla (en ole käynyt sovittelemassa vielä) että ostaisin ehkä Manducan kantorepun, lähinnä ulkokäyttöön, kantoliinan sisälle ja vielä kantotakin.
Hug a bubin liina näytti vastasyntyneelläkin kätsyltä. Mun jumitus hartioille ei toispuoleiset käy, se mun kokeilema kantopussikin oli sellainen ja ei toiminut...
Tota Manducaa käyttäisin sit myös reilu 1 vee tytölläkin. Meille syntyy lokakuussa vauva ja keskimmäinen on silloin puoltoistavuotias. Mulla olis mahd pitkälle tarkoitus pärjätä ilman tuplarattaita, pelkillä yhdistelmillä siis ja kantoliinan/-repun kanssa :)

Alkuperäinen kirjoittaja hupsista:
Mä olen ihan tosissani yrittänyt perehtyä asiaan ja lukenut kaikenlaista infoa.
Täälläkin on hyviä vinkkejä tullut.
Tällä haavaa olen ehkä sillä kannalla (en ole käynyt sovittelemassa vielä) että ostaisin ehkä Manducan kantorepun, lähinnä ulkokäyttöön, kantoliinan sisälle ja vielä kantotakin.
Hug a bubin liina näytti vastasyntyneelläkin kätsyltä. Mun jumitus hartioille ei toispuoleiset käy, se mun kokeilema kantopussikin oli sellainen ja ei toiminut...
Tota Manducaa käyttäisin sit myös reilu 1 vee tytölläkin. Meille syntyy lokakuussa vauva ja keskimmäinen on silloin puoltoistavuotias. Mulla olis mahd pitkälle tarkoitus pärjätä ilman tuplarattaita, pelkillä yhdistelmillä siis ja kantoliinan/-repun kanssa :)

Heippa. Jos aiot käyttää kantoreppua ulkona, ja sen tähden ostat takin, sinuna ostaisin kantosuojan repun päälle. Niitä on sellaisia (ainakin yksi malli) joka on tosi lämmin talvella, ei mene tuuli läpi ja se hylkii vettäkin. Sinulla voisi olla oma takki päällä, lapsi repussa siinä päällä ja kantosuoja vielä. Tulee edullisemmaksi! Ja paremman näköinenkin on. Minulla on kantotakkikin, mutta on se aika kömpelön näköinen. Kantosuoja on nätti.

Ihan pienellä vauvalla omasta mielestäni trikoinen liina on kaikkein mukavin. Hug a bub varmaankin kaikista paras. Sen voi sitoa päälle ihan vartalonmyötäisesti ja trikoo venyy antaen vauvalle tilaa. Kietaisuristi2 -sidonta on tukeva ja hyvä sidonta trikooliinalle.

Vauvani on nyt 11 kuukauden ikäinen ja olen käyttänyt myöskin Manducaa ihan vastasyntyneestä ja edelleen pelittää oikein hyvin. Rengasliinat ovat hyviä "pikaliinoja", mutta kovin pitkäaikaiseen kantamiseen en niitä käyttäisi toispuoleisuuden takia.

Tämähän on ihan makukysymys, mutta itse pidän enemmän kantotakista kuin kantosuojasta. Esimerkiksi kauppaan sisäänmennessä voi avata takin, jolloin kummankaan ei tarvitse olla kuumissaan. Kantosuojan poisottaminen helpottaa vain vauvaa, koska kantajalle jää edelleen ulkovaatteet liinan/kantorepun alle. Lisäksi ainakin itse käytin kantotakkia ilman lisäpaneelia muulloinkin kuin kantaessa.

Ohjeita sidontoihin ja kuvia erilaisista liinoista löytyy kantoliinakanavan sivuilta http://www.kantoliinakanava.fi/

Kiva saada suositukset hug a bubiin ja Manducaan :) Meinattiin sitä jo tälle tällä hetkellä pienimmälle, mutta jäi hankkimatta.
Mäkin olen enemmän kantotakin kannalla, vaikka se hintava onkin, eikä mikään maailman muodikkain takki. Näin Babyidean sivuilla Suse'sKindercoatin ja se näytti ihan kivalta ja monikäyttöisyys houkuttaa. Mulla ei ole itsellä ns. vedenpitävää takkia, ja noi koirat täytyy ulkoiluttaa säällä kuin säällä joskus lastenkin kanssa. Ehkä yritän löytää ensin käytettynä

Kantoliinakanava on ollut mulle ainakin jo suureksi avuksi! :)

Yhteistyössä