Kantoliinassa nukuttaminen pahastako?

Meillä on nyt ihana 4kk poika, jolla on elopainoa jo 10kg :) poika on aina ollut huono nukkumaan päiväunia, vaunuissa suostunut nukkumaan nyt vasta n. kuukauden ajan. Poika nukkuu vaunuissa yhdet unet kun ollaan ulkoilemassa ja sitten iltapäivällä kantoliinassa.
Poika on aina nukkunut kantoliinassa parhaiten. Ongelmani, jos sitä voi ongelmaksi sanoa, on muiden jatkuva painostus siihen, että poikamme on aiva liian vanha/iso nukkumaan liinassa.
Tätä tapaani paheksuvat niin isovanhemmat kuin kaikki "vauvalliset" ystävämme.
Kuulemma poikamme ei tule koskaan oppimaan nukkumaan päiväuniaan muualla ja tästä tulee tulevaisuudessa meille ISO ongelma.
Nyt haluisinkin tietoa teiltä muilta, joiden vauvat ovat päiväunia liinassa vedellleet. Tuleeko tästä meille ongelma? Teenkö nyt jotain väärin, kun nukutan "jo" 4kk vauvaa liinassa joka päivä yhdet unet?
Itse pidämme miehemme kanssa molemmat kantoliinailusta, mutta alkaa suoraan sanottuna ahdistamaan muiden painostus, että kyllä meidänkin pojan pitää oppia nukkumaan muuallakin.. :(

no pöhpöh. meidän 11kk tyttö on nukkunut enemmän ja vähemmän päiväunia kantoliinassa koko ikänsä.
ihan hyvin nukahtaa silti kärryihin ja pinnikseen..
jos itse vaan jaksat kantaa vielä poikaa ja haluat, niin mikäs siinä!

No kyllä toi musta siltä kuulostaa, että teette itsellenne "karhunpalveluksen" jos aina pitää olla lapsi liinassa että se nukkuisi. Toisaalta taas riippuu siitäkin, minkä vuoksi vauva ei nuku paikoillaan. Siis jos esim. syynä on kipeä maha niin kyllä mä itsekin silloin nukuttaisin liinassa jos siinä kuitenkin saa nukutuksi.

Meillä tyttö nukkui hyvin liinassa vauvana, mutta oikeastaan ongelmaa ei ollut kun nukkui kyllä muuallakin ihan hyvin. Nyt tyttö on 13kk ja painaa ton 10 kiloa eikä kyllä tulisi mieleenkään nukuttaa liinassa kotona.

Sitä mieltä kuitenkin myös olen, että jos tuntuu että se on teidän perheelleenne paras ratkaisu niin toimitte sitten sen mukaan. Turha muiden on kertoa teille mitä tulee tehdä kun eivät ole itse samassa tilanteessa. Mutta hyvää tarkoittavia neuvoja voi tietenkin kuunnella ja harkita, ja kannattaa miettiä just tulevaisuuttakin, että jos syynä on vaan se että on tottunut siihen liinaan niin voihan siitä ongelmia teille tulla.
:)

Höpö, höpö, unohda muiden puheet ja teet niinkuin itse parhaaksi näette :hug:

Oletko kysynyt perusteluja sille, miksi vauvasi 4 kk:n ikäisenä olisi liian iso/vanha kantoliinaan? Meillä kolmas lapsi viihtyi kaikkein parhaiten liinassa ja aikaa myöden oppi kyllä muuallakin nukkumaan, ei siitä meille mitään ongelmaa muodostunut.

Meillä esikoinen ei vauvana nukkunut kuin liikkuvissa vaunuissa. Ei ollut minulle ongelma, koska tykkään kävellä pitkiä lenkkejä ja koirakin tuli samalla ulkoilutettua. Kaikille muille se olikin ongelma. Karhunpalveluksen kuulemma tein, kun pidin vaunut liikkeellä, jotta lapsi nukkuisi. Poika täytti 1v ja päätti, ettei enää halua vaunuissa nukkua, ollenkaan. Väkisin sinnitteli hereillä pidemmätkin lenkit. Kun aloin nukuttamaan omaan sänkyyn päikkäreille, nukahti sinne nätisti. Ja vauvana ei tosiaan sisällä tai liikkumattomissa vaunuissa nukkunut :D

Luulen, että viimeistään sitten, kun et enää jaksa poikaa kannella, keksitte jonkin muun tavan nukkua päikkärit. Tai lapsi haluaa itse nukkua muualla. Lapset kasvavat, kehittyvät ja muuttuvat koko ajan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja ananaskirsikka:
Oletko kysynyt perusteluja sille, miksi vauvasi 4 kk:n ikäisenä olisi liian iso/vanha kantoliinaan? .
perusteluina on juuri se, että tulevaisuudessa emme saa poikaa nukkumaan minnekään muualle... että on siis oppinut "pahoille tavoille"

Poika nukkuu kyllä vaunuissa, vaikka ne eivät olisi ihan jatkuvasti liikkeessä. Kunhan ensin heijaa hänet uneen. Yöt nukkuu omassa sängyssä, jonne nukahtaa tyytyväisenä iltatissin jälkeen.

Poika oli kantoliinassa todella paljon pienempänä, kun oli todella itkuinen (koliikki). Tästä vain jäi tapa nukuttaa yhdet unet päivässä liinassa. Mielestämme liina on ollut hyvä myös kylläillessä, kun poika sinne kätevästi nukahtaa ja äiti ja isi saa vaikka kahvitella rauhassa. :) Muissa tämä kuitenkin aiheuttaa sitä ihmeellistä paheksuntaa, että miksi emme vain pistä poikaa pinnasänkyyn päiväunille...

ja tiedän, ei pitäisi välittää mitä muut ajattelevat ja jokainen perhe on erilainen. Tuntuu vaan, että kohta minut on aivopesty uskomaan, että liinassa nukuttaminen on niin väärin näin "vanhan" lapsen kanssa..

Kiitos ihanista vastauksistanne.

ja niin, olemme kokeilleet sitä sänkyynkin nukuttamista, emmekä ole viitsineet, kun toinen on vain huutanut ja huutanut...

No teette niinkuin parhaalta tuntuu :) Ite en kantoliinaan totuttas, mutta meijän poika onkin aina ollu hyvä nukkuun, nukahtaa heti kun laittaa vaunuihin. Mutta jos ei olis niin en tiedä mitä sit tekisin, täytyyhän lapsen jossain ne päikkärit nukkua :)

En tahdo mitenkään loukata tai olla ilkeä mutta miten 4kk vanha voi painaa 10 kiloa!? meijän poika on 4,5kk ja painaa 6500g....

Alkuperäinen kirjoittaja ellen-:
En tahdo mitenkään loukata tai olla ilkeä mutta miten 4kk vanha voi painaa 10 kiloa!? meijän poika on 4,5kk ja painaa 6500g....
Kyllä vain voi. Poika oli yliaikainen ja painoi syntyessään 4.8kg... eikä ollut raskausdiabetesta tms. "syytä". Lääkärit tätä epäilivätkin, koska olen itse pienikokoinen ja vatsani oli valtava. Poika on täysimetyksellä, eikä tuolle painonnousulle mitänn voi tai edes tarvitse tehdä. Neuvolan mukaan tasoittuu, kunhan lähtee liikkumaan kunnolla. Meillä painettiin 6.5k kg joskus n.2kk :)

Tässä sen taas näkee kuinka yksilöllisesti vauvat kasvaa. Ja kuten sanoit niin eiköhän se siitä tasoitu ajan kanssa :) Ja teillä oli poika jo syntyessään isokokoinen niin normaalisti paino on noussut. Meidän poika paino syntyessään vähän yli kome kiloa (lähtöpaino sairaalasta oli 2900g) joten paino noussut hyvin hänellä omalla käyrällään. Ja eikai pitäisi niitä käyriä niin tuijotella, tärkein että kasvavat ja kehittyvät tasaisesti :)

holiday, tosi hyvin teillä kyllä poika kasvanut. meillä tyttö syntyi samoissa mitoissa rv42+1 ja 10-kuisena meni 10kg rikki..
mutta tosiaan, jos täysimetyksellä niin sehän on sitten sinun pojalle sopiva/normaali paino :)

älä turhaan ota stressiä siitä kantoliinassa nukkumisesta. annat vaan asioiden mennä omalla painollaan ja teille sopivassa tahissa!

onhan se niin, et esim 6kk ikäinen on paljon helpompi opettaa pinnasänkyyn kuin esim 1v ikäinen. mut eipä tuosta kannata stressata. 4kk on vielä pieni. voihan olla, et vauva ihan itsestäänkin oppii/haluaa siirtyä sänkyyn ym kun käy tila ahtaaksi. jos kantoliinassa nukuttaminen tuntuu parhaalta vaihtoehdolta, niin miksipä ei. suloiselta kuulostaa. =) meillä poika nukahti monesti 4kk ikäisenä kantoreppuun. jos ongelmia ilmenee, niin nehän voi aina ratkaista. ;)

Yhteistyössä