Kantoliinagallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kantoliinaa vailla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kantoliinaa vailla

Vieras
Täällä yksi esikoistaan odottava äiti kaipaisi apua kantoliinan hankinnassa. Rintareppua en halua, se on poissuljettu, eli kaikki liinatyyppiset kantosysteemit kiinnostavat. Mikä olisi kätevä? Hinnalla ei niin ole väliä, jos liina on hyvä.

Millaiseen ratkaisuun olette päätyneet? Oletteko pitäneet pitkistä sidottavista liinoista, valmiiksi malliin ommelluista virityksistä jne, millainen on liinanne hinta-laatusuhde jne. Auttakee uutta äitiä, joka ei tiedä mitä ominaisuuksia pitää tuijottaa :)

Itsekin esikoista odottaessani olin varma siitä, että olen kantoliinaäiti. Mutta toisin kävikin. Ennen kuin ostin kalliin liinan kaupasta (toki käytettynäkin saa), sain kokeilla liinaa kotona viikon ajan. Ja onneksi kokeilin, sillä meidän tyttö ei tykännyt liinasta yhtään. Koki olevansa kai liian tiukasti sidottuna äitiä vasten, sillä hän tykkäsi ja tykkää edelleen (nyt 8 kk) heilutella jalkojaan sylissä ja muutenkin olla ehkä vähän "väljemmin" halauksessa. Repussa kyllä kulkee mielellään, siinä on vähän väljempi olo. Liina oli pitkä, trikoinen ja sitomistekniikka mitä kokeilin oli "kietaisu-risti-2" jos oikein muistan. Eli jos vain saat niin pyydä kaupasta vuokralle liinaa tai ainakin kokeile kaupassa erilaisia liinoja myyjän opastuksella ennen kuin teet ostopäätöksen.

Pitkä kantoliina, ehdottomasti! Se maksoi itsensä takaisin sinä samana iltana, kun lapsenmurhaa suunnitellut äiti tunki kolmeviikkoisen liinaan ja lähti kävelylle. Lapsi ei rauhoittunut edes sylissä, mutta liinassa ollessaan kyllä.

Vielä piti päästä kaksivuotiaana välillä selkäsidontaan. (Kun tuli pikkusisko ja piti kokeilla kannettavana oloa) Onneksi se sitten loppui, huh.

Se nuorempi sitten taas ei tykännyt olla pitkässä liinassa. Mutta kun piti ruveta näkemään asioita (eli n.4kk) niin tykkäsi olla hereilläoloajat Vitmissä.

Pitkä trikooliina on ehdottomasti paras. Joustaa eikä hikoiluta, muokkautuu käyttäjän mukaan ja voi pestä koneessa muun pyykin mukana. Monta erilaista sidontatapaa.

trikoisen liinan kannattaja olen minäkin, mulla on 2 trikoista liinaa: hug-a-bub ja embian liinat. Embiasta tykkäsin enemmän ihan pienen vauvan kanssa, oli helpompi alottelijan harjotella sidontoja. nyt kun tyttö on isompi tykkään tosta huggiksesta enemmän, on jämäkämpi ja parempi isomman vauvan kanssa.

ja molemmat olen ostanu käytettynä!

Hug-a-bub! Liinan käyttö on helppo oppia. Se sidotaan etukäteen ja vauva on helppo pujottaa valmiiseen pakettiin. Poikaseni tosin kyllästyi matkustamaan siinä noin 4kk ikäisenä, hänen olisi pitänyt nähdä paremmin. En viitsinyt opetella uusia sidontoja, koska vauva alkoi myöskin painaa ja liina pureutui liian syvälle läskeihin. Olisi varmaan pitänyt hankkia pitempi liinakin siinä vaiheessa.

Minäkin annan ääneni Huggikselle! Se on ollut meidän perheessä korvaamaton varsinkin ekojen kuukausien aikana, kun poika ei viihtynyt muualla kuin sylissä&liinassa. Aloin käyttää liinaa heti alusta saakka, tosin poikamme ei viihtynyt kehtosidonnassa ja varsinaisesti liinailu alkoi sujua, kun uskalsin laittaa hänet pystyasentoon. Nyt poika on kohta 6kk ja vieläkin käytän liinaa satunnaisesti esim. junamatkoilla tai Ikeassa. ;) Huggiksessa plussaa on mielestäni se edessä oleva tasku, jonne saa sujautettua kännykän ja avaimet ulkoillessa. Ja siitä pussista tulee kätevä säilytystasku itse liinalle silloin, kun se ei ole käytössä.

Mulla myös pitkä, trikoinen liina - Mam earth. Sidontana olen käyttänyt kietaisu-risti-kakkosta. Tuota käytin niin viikon ikäisellä kuin nyt 5kk ikäisellä. Silloin kun oli pieni, niin pään tuin toisen "olkaimen" alle. Nyt neiti matkustaa kasvot menosuuntaan ja kun väsy tulee niin kääntyy torkkuja varten helposti (sidontaa purkamatta) toisinpäin.

Liina maksoi 60-70e uutena. On ollut hintansa veroinen. Kädet saanut vapaiksi ja helpottunut touhuaminen esikoisen kanssa.

Meillä on ihan Prisman trikoinen Tricot Slen 59,-. Samoja liinoja näytti olevan jossain lastentarvikeliikkeessäkin. Kietaisuristikakkosella meilläkin on menty, juuri käännyttiin kasvot menosuuntaan ja liinassa viihdytään tosi hyvin. Tämä meidän liina on siitä hyvä, että se riittää hyvin miehellenikin. Saa nähdä miten liina toimii jatkossa, kun vauva on vasta 4,5 kk, tosin iso ikäisekseen.

Trikoinen liina alkuun. Jos oot hoikka, ei oo mitään mieltä - mun mielestäni - hommata just jotain huggaa, jossa on liinaa ihan hirveen paljon. 5m pärjää mainiosti ja kotimaisia wahm:ja yritän itse suosia.

Me siirryttiin sen jälkeen, kun ei enää jaksettu trikoisella kantaa, kantoreppuun. Ergo on meillä. Nyt haaveilen Babyhawkista.

Jos olisin sinä, en ostaisi liinaa ennen vauvan syntymää. Meillä vauva kasvoi todella nopeasti ja hän oli tosi painava (rintaruokittuna puolivuotiaana huitoi jo kymmentä kiloa). Ei hänen kanssaan millään liinalla pärjännyt, kokeiltiin kylläkin. Reppu oli ehdottomasti kätevämpi sen aikaa, kun sitä pystyi käyttämään. Muutenkin asioiden etukäteen suunnittelu on vähän hanurista, jos sellainen ilmaisu nyt sallitaan ;) Huomaat vauvan myötä, mikä on teille parasta monessa muussakin asiassa. Onnea!

Tuokin on makuasia, onnistuuko painavan vauvan kantaminen liinalla vai ei. Meillä poika painaa myös lähemmäs 10 kiloa enkä ole kokenut hänen kantamista liinassa yhtään raskaaksi.

Huggiksen pituus oli meille iso plussa, sillä isokokoinen mieheni on kantanut myös vauvaamme liinassa paljon ja hänelle ei olisi lyhyempi liina riittänyt. Kannattaa siis huomioida tämäkin, jos miehesi aikoo kantaa vauvaa myös.

Nykyisin meillä on Ergo ja sitä tulee käytettyä enemmän etenkin ulkona. Yllätyksekseni liinan solmiminen on paljon nopeampaa ja näppärämpää kuin repun kanssa taiteilu! Syy voi tosin olla se, että liinan solmimista on tullut harrastettua niin paljon ja reppu on sen verran uusi, ettei rutiinia sen päälle laittamiseen ole vielä syntynyt.

Mulla on trikoinen liina, jonka ostin mammapiiristä käytettynä. Kietaisuristi kakkosta käytän ja kehtoa-vauvani on 2kk. Hän nukahtaa siihen usein, alkukankeuden jälkeen. Alussa en meinannut oppia sidontaa ja olin epävarma, jolloin vauvakin itki. Sitten rohkeasti pyysin toista liinailijaa auttamaan sidonnassa ja johan onnisti!! En hirveän paljon kanna, koska mullaon hyvät tuplarattaat ja vauva on myös usein rinnalla.

Reppu on kyllä ihan turhis , tuolla nurkassa pölyttyy.

On ihan verraton, jämäkkä, taskullinen, KOTIMAINEN ja kaunis trikooliina. Olen kuullut molempia kokeilleilta, että on Huggan kanssa samaa luokkaa, mutta edullisempi.

http://www.kimperi.com/

Mä tilasin netistä www.pompoli.net Moby wrap- kantoliinan (39 € + postimaksu) ja olen ollut siihen tyytyväinen. Mukana tulee hyvät sidontaohjeet, mutta parasta on kun joku näyttää kädestä pitäen miten liina sidotaan ja miten vauvan sinne saa näppärästi. Itse käytän liinaa satunnaisesti, mutta varsinkin alussa vauva rauhoittui ja nukkui mukavasti liinassa. Viimeksi kannoin tyttöäni (reilu 4 kk) kaupungissa, kun ei ollut kyläreissulla vaunut mukana. Ainoastaan katujen liukkautta sai varoa :(

Kyllähän sen näkee, että liinassa on tasku. Sekä liina, että tasku ovat samaa kangasta, tasku on reunustettu mustalla kangasnauhalla, joka rajaa tietenkin sitä liinasta paremmin esiin, mutta samaa mustaa koko systeemi siis on.

Alkuperäinen kirjoittaja HotMaMa-:
Alkuperäinen kirjoittaja osa-aikaisesti kantava:
. Nyt haaveilen Babyhawkista.

no niin...kiitos vain =) nyt haaveillaan tälläkin babyhawkista! Makee! Mistä ajattelit hankkia? Banyhawkin omilla sivuilla oli vaikka mitä ihanaa!

No yritän pysyä haaveilulinjalla, mutta jos tilaan, tilaan suoraan jenkeistä.

Yhteistyössä