Kantoliina vai -reppu?

  • Viestiketjun aloittaja Nuhnu
  • Ensimmäinen viesti
Nuhnu
Heippa ellit!

Toiveissa olis hankkia joko liina tai reppu. Reppu on kai helpompi "asentaa" mutta olen kuullut kommentteja, että siinä vauv on ns passiivisena kun taas liinailu auttaa kehittämään vauvan lihastasapainoa jne. Esikoinen on meillä 2v. joten ulos lähtiessä ei ole kauheesti aikaa viritellä katoliinaa jos se on aikaa vievää touhua... Oppiiko sen äkkiä ja mistä olette saaneet ohjeita? Entäs sitten talvella, pukeeko äiti kantoliinan oman toppatakkinsa päälle vai alle?

Toivottavasti ei synny mitään tappeluita, mlemmat ovat varmasti hyviä vaihtoehtoja ja molemmilla on kannattajansa mutta kokemuksia ja vinkkejä kaipaisin kun itsellä ei esikon kanssa tullu hommattua kumpaakaan. Nyt aattelin et olis kätevä esikkoa työntää rattaissa ja kuopusta vois sitten kanniskella.

Kiitos molemmista vaihtoehdoista plussia ja miinuksia kertoneille jo etukäteen!
 
Minä ainakin
ostin meilläYamo-kantorepun. Ihan vain päästäkseni helpommin ulos lasten kanssa jos en halua tuplarattaita ottaa tuohon leikkikentälle joka ihan meidän vieressä. Liinakaan ei ollut pois suljettu,mutta meidän uhmaikäinen tyttö ei pidä lainkaan pukemisesta ja sen takia luovuin liinan hankinnasta. Jotenkin oli sitten ratakaistava ongelma uloslähdön kanssa, sitten päädyin tohon Yamoon. Sillä kannan nyt 2kk ikäistä poikaamme (huom!ohjeessa lukee että edessä alk.2kk), liinan kanssa se solmujen tekeminen ja päälle laitto vie aikaa,kun tämän repun vaan heität päälleja napsautat lukot kiinni...

Näin talvellalaitan vauvalle säänmukaiset ulkovaatteet ja sitten reppuun,en omista mitään kantotakkeja.
 
Pauzi
hankin trikoisen kantoliinan. Sillä kun opettelee kietaisuristisidonnan, niin sillä yhdella sidonnalla pärjää tosi pitkälle. Siinä voi kantaa vastasyntynyttä "kehdossa", ja sit isompaa lasta samaan tyyliin kuin repussa. Eikä ole todellakaan sen kummempi laittaa pääle kuin reppu. Jos ostat liinan liikkeestä, siellä varmasti neuvotaan kuinka sidonta tehdään. Itse opin melkein heti käyttämään liinaa hyvin kun minulle sidonta opetettiin.

Liinassa voit talvella kantaa vauvaa joko oman takin sisällä, tai ulkopuolella. Vaatetusta tietenkin tarvitaan normaalit talvivaatteet jos kannat ulkopuolella.
 
Silkkimaki
Mä en saanut liinailua kunnolla toimimaan, ehkä meidän liina oli liian tönkkö (Didymos kudottu) ja joku trikoinen olis ollut parempi. Käytettiin Baby Björn reppua ja myöhemmin Ergoa, aika vähään on jäänyt kantaminen kuitenkin.

Poika viihtyi repussa paremmin ja hepulin sattuessa oltiin liinan kanssa jumissa molemmat, kun repun sai helposti ja nopeasti auki. Paljon helpompi oli laskea nukkuva vauva sänkyyn repusta kuin purkaa se jotenkin ulos liinasta. Mikä nyt paljolti johtuu siitä että mä en sitä liinaa oppinut näppärästi käyttämään.
 
möhö__
Mikä kantoreppu sopii isokokoisellekin kantajalle (vaatekoko 44-46)? Liinoja kun saa säädettyä koon mukaan, mutta saako noita reppuja? Haaveissa olisi rengasliinan ja trikoisen ohelle joku reppu tai ehkä neliöliina, mutta en tiedä mahtuvatko ne mulle.
 
siiriäinen
Meiltä löytyy sekä baby björnin reppu että trikoinen liina. Tyttö on nyt kuukauden ikäinen ja meillä tuon repun kanssa ongelmaksi muodostui se ettei se tue päätä yhtään. En millään saa sitä niin kireäksi että pää ei heiluisi holtittomasti ja lisäksi lapsella täytyy olla kasvot koko ajan rintaani vasten kun ylä osa on niin kapea kiristettynä ettei päätä mahdu kääntämään. Tästä syystä hankimme liinan muutama päivä sitten. Täytyy kyllä sanoa että opettelua se vaatii emmekä vielä ole onnistuneet tyttöä liinaan saamaan ilman että hyvin pian tulisi huuto. Mutta siis ihan pienelle liina olisi kyllä parempi vaihtoehto kuin reppu, eikä se loppujen lopuksi sen vaikeampi ole kun sen oppii. Meillä ainakin repussa on niin paljon säätöjä vaikka ihan perusmalli onkin, että aika opettelu siinäkin oli.
 

Yhteistyössä