Kantoliina, kantoreppu vai rintareppu ja miksi?

• Viestiketjun aloittaja "Miuku"
  • Ensimmäinen viesti
Meillä oli lapsella vauvana kaikki reput ja liinat käytössä. Ei viihtynyt missään niistä. Ensin pitää kokeilla mikä itsestä tuntuu mukavalta ja tarpeeksi näpsäkältä, että itse saa päälle ja vauvan siihen ja sitten kokeilemaan mitä vauva tykkää. Eli oma kokemus on, että niin omista ja vauvan mieltymyksistä kiinni mikä toimii tai ei.

Pin
Tricot slen (liina) on osottautunu kaikkein parhaimmaksi. Kannan mun vajaa parivuotiasta edelleen siinä öisin kun hän huutaa ja välillä puistoonkin, tosin nyt on alkanut mieluummin kävelemään. On ollut myös manduca ja Stokken, niistä Stokke oli paljon parempi.

"nanna"
Mä ostin vuonna 2005 pitkän liinan, Pikkuruu-merkkisen. Lapsi numero kaksi ei oikein viihtynyt siinä, ja en ehkä osannut sitoa sitä kunnolla.
2011 käytin samaa liinaa kolmosella, jolloin tykkäsin siitä jo enemmän ja lapsikin siinä viihtyi. 2013 Liina oli ehdoton lapselle numero neljä, koska hänellä oli refluksitauti ja ainoa asento, jossa oli huutamatta, oli kantoliina. Se oli käytössä ekat neljä kuukautta lähes 24/7. Kun käytin liinaa säännöllisesti, tajusin, että en ehkä osannut kahden aikaisemman kanssa sitoa liinaa oikein.
Rintareppukin meillä on ollut (Baby Björn) mutta mä en oo siitä tykännyt, mies sitä muutamia kertoja käytti.

"Jenis"
Mulla on ollut ihan pienelle vauvalle käytössä rengasliina (huippuhelppo, ei tarvi osata sidontoja, ei ole kuuma) ja isommalle kantoreppu (Ergo ekalla, Manduca tokalla). Kannattaa ottaa kaverilta tai vaikka liinavuokraamosta lainaan ja kokeilla, mistä ite tykkää. Ja mistä vauva tykkää, meillä esim. toi rintareppu oli ihan vihoviimeinen keksintö, epäergonominen kaikille osapuolille.

"vierasvieras"
Suosittelen tutustumaan erilaisiin kantovälineisiin kantoliinayhdistyksen sivulla: www.kantoliinayhdistys.fi Kantovälineitä on paljon erilaisia. Trikooliina sopii pienelle vauvalle (yleensä n. 7-9 kg asti). Kantoreppu, kudottu kantoliina ja rengasliina sopivat vauvasta taaperoksi eli ovat yleensä pitkäikäisiä hankintoja. Rengasliina on tosi enemmän semmoinen pikaliina suhteellisenlyhyisiin kantohetkiin. Kantorepulla (esim. Manduca, Tula, Ergo, Wompat) kantaa lasta pitempäänkin. Rintareppua en suosittele, vauvan asento on siinä huono, on lyhyt ikäinen (monet rintareput max. 12, kantoreput max. 20 kg) eikä sillä voi kantaa selässä. Kantoliinayhdistyksellä on tukihenkilöitä ja kantovälinelainaamoita, jotka auttavat kantamisessa alkuun. Suosittelen myös liittymään Facebookissa Kantoliinat ja kantoreput - kysy ja keskustele -nimiseen ryhmään. Siellä saa hyviä vinkkejä ja ihmisillä on kokemusta kantamisesta enemmäm kuin esim. tällä palstalla :)

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka
"vierasvieras"
Tricot slen (liina) on osottautunu kaikkein parhaimmaksi. Kannan mun vajaa parivuotiasta edelleen siinä öisin kun hän huutaa ja välillä puistoonkin, tosin nyt on alkanut mieluummin kävelemään. On ollut myös manduca ja Stokken, niistä Stokke oli paljon parempi.
Tricot Slen on trikoinen liina ja aika sitkeä sissi olet, jos jaksat sillä taaperoa kantaa. Pikkuvauvalle toki ihana liina. Taaperon kantoon on PALJON parempia välineitä olemassa. Jos kantoliinasta tykkäät, niin suosittelen ehdottomasti kudottua liinaa noin ison kantamiseen :)

• Tykkää
Reactions: Wc Ankka

Yhteistyössä