Kantaminen ja rasitus

Olisikohan kenellekkään sanottu aiheesta mitään neuvolassa tai muualla kun en millään meinaa löytää aiheesta tietoa. Ongelmani on sellainen että joudun silloin tällöin nostelemaan töissä painavia taakkoja, noin 10-20 kiloa, useinmiten lattialta pöydälle. Neuvolasta saamassani oppaassa neuvotaan vain välttelemään rasitusta, mutta ei määritellä sitä sen tarkemmin. Töissä ei asiasta osattu sanoa mitään, koska muut tylntekijät ovat miehiä, eikä tällaista tilannetta ole aiemmin ollut. Neuvolasta kysyisin, mutta kun soittoaika on niin lyhyt etten pääse läpi linjojen ollessa varatut.

Mikä siis on liian paljon painoa tai rasitusta ja miten se määritellään. Mitään kipuja tai supistuksia ei ole ollut joten tuskin mitään vakavaa on toistaiseksi tapahtunut, mutta kun raskaus etenee voi ongelmia tulla. Nyt olen viikolla 20 ja ainakin hengästyn töissä helposti.

Minua kiinnostaa myös tämä!!

Mulla suurimmat nostelut voi olla jopa 30kg ja korkein, johon pitäs nostella, on pääni korkeudelle!!! |O

Minä oon nyt viikolla 16+3 ja viikon verran on supistellut moisen rasituksen yhteydessä sekä selkä on mennyt tosi huonoksi.
Huomenna olen työterveyteen menossa tämän asiani kanssa. saisi edes hetkeksi saikkua, et sais selän kuntoon, jos sitten saisi muita kevyempiä hommia töistä...

Mutta jos saat parempaa infoa tähän asiaan, niin ilmoittele, meitä on muitakin =) :attn:

Jahvetti 16+3 ja pikkunelkku :heart:

Itse olin alkuraskaudessa työssä jossa nostelin joka päivä raskaita ja paljon!
Olin tosi huolissani, mutta vakuuttivat neuvolasta ettei hätää, mutta tuntemusten mukaan tietenkin. Myöhemmillä viikoilla sanoivat että rauhallisesti raskaiden kanssa ja niin kauan kun hyvältä tuntuu.

Luulis että teän viikoilla sais jo helpotusta töissä tai sitten ihan sairasloman, riskinotto ei kyllä kannata!

Mulle kanssa neuvolassa annettu aikas suurpiirteiset ohjeet,eli jos alkaa sattumaan tai supistelemaan niin pitäs tahtia hiljentää..ja sitten vaan saikkua jos oikeen pahaks menee kuulemma.Mulla loppui just 2 vkon sairis selän ja mahan takia(kipuilee kovasti)ja joudun luult.hakemaan lisää.Pännii kyllä,mutta raskauden jälkeen saa sitten taas raataa vaikka koko kylän edestä ;)

jahvetti toivottavasti työ terveydestä saas saikkua supistelut ei oo hyväk tossa vaiheessa ja aina voi pyytää aikaa neuvolalääkärille joka voi kirjoittaa saikkua..... on myös se mahdollisuus että lääkäri kirjoittaa teille nostamis kiellon

Itse olen tällä hetkellä kotiäitinä, eli en varsinaisesti "TÖISSÄ" joudu mitään nostelemaan, kotona vain lapsiani ja esim. huonekaluja arkiaskareissa... mutta otan nyt osaa tähän keskusteluun. Mielestäni jokaisella on omat henkilökohtaiset rajansa tässäkin asiassa, eli oma keho antaa kyllä parhaat vastaukset tähän nostelu/raatamis-kysymykseen. Toiselle vähempikin voi olla liikaa, ja toiset ne porskuttaa loppuun asti tehden "ihmetekoja" :) Pääsääntöisesti kai meidän kaikkien odottavien tulisi ymmärtää ja saada ja voida hiukan hellittää raskauden ajaksi, eli toivon tosiaankin edellä kirjoittaneille helpompia urakoita (pään korkeudelle asti nostamista, HUI!!!).

Itse olen "jo" rv. 30, ja kantamisen lisäksi pahennusta mahaan aiheuttaa myös matalat kumartelut ja käppyrässä istuminen. Kuunnelkaa siis omia tuntemuksianne ja uskaltakaa vaatia niiden perusteella helpotusta päiviin!!!

Tuota minäkin mietin, että kyllähän odottavat äidit joilla on jo lapsia "joutuvat" kantamaan raskaitakin taakkoja lasten muodossa eikä sitä yleensä ole kielletty. Valitettavasti minua ei voida siirtää toisiin tehtäviin ja sairaslomalle jääminenkin olisi palkatonta, joten täytyy vain kuulostella tuntemuksia ja olla varovainen. Onneksi minulla ei noita kantamisia ihan joka päivä ole.

Hei! Minullekaan ei neuvolasta tuosta nostelusta mitään sanottu, enkä ole semmoisissa töissä, missä pitäisi nostella mitään painavaa. Sisko, jolla on kaksi lasta, kuitenkin sanoi, että mitään raskasta ei saa nostella, eikä ainakaan niin, että joutuu "repimään" tai riuhtomaan. Eli vissiin hallitut nostot on ok, ja sehän riippuu jokaisen lihaksistosta, mikä on oma nostoraja. Istukan irtirepeämisriski on kuulemma olemassa, jos nostelee repien ja riuhoen. Siis tämän sanoi sisko.

Minä en ole nostellut mitään kauppakassia painavampaa ja muutenkin "keskityn" nostamiseen entistä tarkemmin. Olen siis tosi varovainen. Ehkä liiankin. Asia on tietty eri, jos töissä pitää nostella. Mutta eikö silloin pitäisi saada siirto kevyempiin töihin? Ihan lainkin mukaan?

Onnea jokaisen raskauteen :heart:

Sopuli ja nyyperö 11+5

Keiju07
Peesaan muita vastaajia eli oman fiiliksen mukaan nostelut. Kannattaa kuitenkin huomioida, että vaikka nostot tekisi hallitusti ja jaloilla, niin vatsalihakset työskentelevät aina nostossa mukana. Ainakin näillä viikoilla (rv 31) sen huomaa eikä tunnu mukavalta. Kauppakassia painavampaa en minäkään enää halua nostaa, eikä mies edes anna. Työssä siis vaan pyyntö siirosta kevyempiin työtehtäviin tai sitten saikulle. Tämän asian kanssa en kyllä yhtään lähtisi leikkimään!

Yhteistyössä