Kantakalvontulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ite yritin sinnitellä töissä, mutta saikulle jouduin jäämään. Tiistaina ois uus aika tohtoriin, mut töihin tuskin vielä pääsee ku ei pysty painoa varaamaan jalalle. Ei auttanut venyttelyt ja pallon pyöritykset... jotain pitäisi keksiä, ideoita?

kärsin tuosta 3 vuotta. Molemmissa jaloissa, ihan älyttömän kipeät. Kortisonia pistettiin muistaakseni 2 tai 3 kertaa, siitä se sitten pikkuhiljaa helpotti. Kortison kannattais tuikata mahdollisimman alussa tulehdusta, teho silloin paras.

Kerran oon kortisonia saanu toiseen jalkaan, mutta siitä tuli kutina ; ( ja se jalka ei menny näin pahaksi. Kesti kyllä 1, 5vuotta eikä täydellisesti parantunut mut elää sen kaa voi..onko teillä olllu pitkiä saikkuja ku nuin kauan kestänny...ite teen seisomatyötä, ei paljoa auta tähän vaivaan :(

Mulla oli plantaarifaskiitti pari vuotta sitten ja jouduin saikulle, kun käveleminen oli ihan tuskaa. Kortisoni auttoi kyllä, mutta ei se kokonaan parantanut. Ajoittain särkee vieläkin, tänään viimeksi, kun kävelin kaupungilla kuusi tuntia.

Mulla oli ensin toisessa jalassa ja se paineltiin, ultrattiin ja magneettikuvattiin ennen kuin tuli diagnoosi. sitten se perhana tuli toiseenkin jalkaan :/ meni noin 2 vuotta ja siinä monet kirosanat ja itkut tuli kainalosauvojen, fysioterapian, yölastan ja kortisonipiikkien lomassa. sitten loppui kuin seinään melkeinpä. vieläkin joskus suuren rasituksen jälkeen kipuilee mutta menee ohi nopeasti. venyttelyä venyttelyä ja venyttelyä vaan.. pitäis muistaa useemmin venyttää jalkoja nytkin kun oireita ei ole..

Mun saikku kesti kolmisen viikkoa. Mulle muuten fysioterapeutti sanoi, että plantaarifaskiitti johtuu mulla ylipainosta, vaikkei mulla kuulemma ihan kauhea paino-ongelma olekaan (olin silloin 68 kg, pituutta on 171 cm). Olen laihtunut siitä kuusi kiloa ja edelleen vaan kantapää kipuilee, kun rasittuu.

[QUOTE="kissa";29333744]Mun ois kans laihutettava 10kg. Tosin onhan tätä vaivaa myös urheilijoilla, tuskin pelkkä ylipaino aiheuttaa tätä?[/QUOTE]

Ei tosiaan johdu pelkästään ylipainosta. Vaivaa tavataan ihan normaalipainoisillakin..

monesti plantaarifaskiitti saattaa olla seuraus myös jalkaterän/alaraajan nivelten virheasennoista tai virheellisestä kävelytavasta. Ne olis hyvä tarkistaa esim. fyssarin luona jos ei sitä ole vielä tullut tehtyä. Plantaarifaskiitti on aina seuraus jostakin kuormittavasta tekijästä. Madaltuneet jalkaholvit, vaivaisenluut, pihtipolvisuus jne. saattavat olla kuormittavia tekijöitä. Lisäksi vääränlaiset jalkineet/pohjalliset tms. ja liiallinen rasitus voivat aiheuttaa kyseisen, pitkäaikaisenkin vaivan.

[QUOTE="ffff";29333839]No niinpä. Sitä paitsi itsekin olin ihan normaalipainoinen silloin, kun fysioterapeutti sanoi mua ylipainoiseksi. Mutta mulla vaiva hänen mukaansa johtui nimenomaan ylipainosta.[/QUOTE]

Ihme tollo ollu vauhdissa siellä kun tommosta väittää:O

monesti plantaarifaskiitti saattaa olla seuraus myös jalkaterän/alaraajan nivelten virheasennoista tai virheellisestä kävelytavasta. Ne olis hyvä tarkistaa esim. fyssarin luona jos ei sitä ole vielä tullut tehtyä. Plantaarifaskiitti on aina seuraus jostakin kuormittavasta tekijästä. Madaltuneet jalkaholvit, vaivaisenluut, pihtipolvisuus jne. saattavat olla kuormittavia tekijöitä. Lisäksi vääränlaiset jalkineet/pohjalliset tms. ja liiallinen rasitus voivat aiheuttaa kyseisen, pitkäaikaisenkin vaivan.

Mun fysioterapeutti arveli et mulle tuli tuo just vääränlaisista kengistä pääosin..

Mulle ei ainakaan puhuttu mitään painon vaikutuksesta vaikken missään mallinmitoissa olekaan..
Joskus aamuisin oli niin pahana kipu että jouduin konttamaan kun ei kävellä pystyny..

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä