kantaako muut "selkä vääränä" pilttipurkkeja kaupasta?

Meinaa aina hävettää kun suunnilleen joka toinen päivä iso läjä purkkeja pitää hakea kaupasta. Mutta lapselle ei kelpaa puuro missään muodossa eikä itse tekemät soseet joten pakko jotakin syöttää. lapsi on nyt 8 kk:tta.
jokohan tuon ikäiselle vois alkaa jogurttia tarjoamaan?

Meidänkään 8 kk:n ikäinen tyttö ei suostu syömään puuroa eikä mitään itsetehtyä muutenkaan eli pelkkiä kaupan valmiita purkki-/tetraruokia syödään. Tyttö on todella hoikka eli syö myös näitä valmistuokia tosi nirsosti ja heti, jos on pienikin kökkö jossakin ruoassa niin taatusti oksentaa. Minä olen antanut vauvajugurtteja ja maistuvatkin välillä ihan hyvin.

Vauvajugurttia meillä syötiin vissiin 6kk alkaen, kunnes oikeisiin jugurtteihin siirryttiin 10kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ne on tehty enempi vastikkeeseen, eikä tavalliseen maitoon. Hintatietoisille vinkkinä: jugurtti lasipurkeissa on ainakin Prismoissa ollut kallimpaa kilohinnaltaan kuin Muksun vauvajugurttitetrat. Soseet ovat olleet muistaakseni tetroissa kalliimpia, mutta eipä tarvitse kantaa lasipurkkeja kotiin ja soseissa on käytetty vähemmän vettä, enemmän marjaa.

meillä vauva 9 kk ja ainoa mitä syö muutaku kaupan muonaa on elovena puuro. toki siihen laitetaan sekaan jotain hedelmäsosetta. banaanista tykkäis, mutta vatta menee siittä kovalle.

olen yrittänyt ite tehä liharuokia, kun ovat aika hintavia. jauhelihaa syö, mutta senkin olen sekoittanut purkkikasviksiin. jos ite keitän perunat siihen niin ei maistu, vaikka laittas porkkanaa sekaan. porkkana menee kyllä purkista jauhelihan kans.

joskus tuntuu et ihmiset aattelee et eikö tuo osaa lapselle ruokaa laittaa ym. mut minkäs teet kun ei maistu niin ei maistu...

Hei!

Meillä syötiin pitkän mökkikauden ajan purkkiruokia. Kotioloissa rupesin taas keittämään omia sörsseleitä eikä meinannut kelvata millään.
Peruna-jauhelihaa siinä maistellessani totesin, että pahaahan tuo on. Marssin keittiöön, lisäsin joukkoon vähän currya, paprikaa ja valkosipulia niin johan maistui :LOL:.

Tajusin, että onhan se vauva tottunut kaikenlaisiin makuihin jo äidinmaidon kautta. Ei siis kelpaa mauttomat pöperöt, ei!

kyllä. ja ei tarvi olla huonolla omallatunnolla.elämässä suurempiakin murheita.en koe olevani laiska äiti ,vaan arki hieman helpompaa isossa perheessä purkkien avulla.
kohta,kun lapsi vuoden saa sitten jo antaa lähes samaa ruokaa mitä itsekin syö.

Alkuperäinen kirjoittaja mamsu:
Meidänkään 8 kk:n ikäinen tyttö ei suostu syömään puuroa eikä mitään itsetehtyä muutenkaan eli pelkkiä kaupan valmiita purkki-/tetraruokia syödään. Tyttö on todella hoikka eli syö myös näitä valmistuokia tosi nirsosti ja heti, jos on pienikin kökkö jossakin ruoassa niin taatusti oksentaa. Minä olen antanut vauvajugurtteja ja maistuvatkin välillä ihan hyvin.
Saanko udella minkä kokoinen tyttö teillä on? Meijän tyttö on myös noin 8kk, eikä näin hoikkaa tyttöä ole ennen tavannut. tai pientä ja siroa. Kokoa oli 7kk neuvolassa vaivaiset 7kg ja 64cm...pieni pirpana siis on kyseessä.

ei se mitään haittaa, pääasia että lapsi syö. minä tilanteiden mukaan syötän purkkia tai kotiruokaa, pakaste on täynnä vauvanruokapusseja, lounaalle jos mennään kartsalle, ni otan kaupan purkin. ei sitä tartte hävetä.

Niin ja vastaus AP:n aiheeseen, ni kyllä, täällä kannetaan noita purkkeja tolkuttomia määriä. Ite en niinkää koe uonoo omatuntoo, ku pääasiahan on että ruokaa saa. Harmittaa vaan purkkien epäkäytännöllisyys. Olis tois kätevää jos niistä sais panttia esim 10snt/prk, ni tulis kiltisti palautettua pullojen ohella. Ja hintahan noissa toisaan on korkee. Onneks pian saa alkaa tarjoo pieninä annoksina muun perheen ruokaa.

Ja tuo lihojen sekoittelu kasvissoseisiin kuulostaa kätevältä ja tulee halvemmaks pitemmän päälle:)

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalainen:
Hei!

Meillä syötiin pitkän mökkikauden ajan purkkiruokia. Kotioloissa rupesin taas keittämään omia sörsseleitä eikä meinannut kelvata millään.
Peruna-jauhelihaa siinä maistellessani totesin, että pahaahan tuo on. Marssin keittiöön, lisäsin joukkoon vähän currya, paprikaa ja valkosipulia niin johan maistui :LOL:.

Tajusin, että onhan se vauva tottunut kaikenlaisiin makuihin jo äidinmaidon kautta. Ei siis kelpaa mauttomat pöperöt, ei!
Mä oon huomannu saman jutun. Kun laitan mausteita ruokaan niin maistuu paremmin. Neuvolassa en ees viitti mainita asiasta kun siellähän suositellaan että vasta vuoden ikäselle mausteita...

aijaa, mausteitako ei saisi muka vauvalle antaa? en oo kuullukaan koko asiasta...nojoo, mutta määhän hoidanki tätäkin vauvaa vuoden 93 ohjeilla...he hee. meillä vuava syö valkosipulit, oreganot, pippurit ja kaikki. ei oo muinaankaan. ei se tuohesta ole se vauvankaan suu, minusta on kohtuutonta syöttää mauttomia pöperöitä ja sitten vaatia myöhemmin maistamaan kaikkea uutta.

Tytön 7kk mitat olivat paino 6135 g ja pituus 68,6 cm. Eli pituuden suhteen tavallisen mittainen mutta on vaan niin kovin hoikka, eikä syö enempää vaikka kuinka yrittää....ilmeisesti ei ole enempää nälkä ?

No kyllä meidän 9kk pojalle kelpaa niin kaupan kuin omatekemätkin soseet. Laittelen mausteita omatekemiin ruokiin ihan antaumuksella, mutta suolaa en tietenkään. Onhan niissä kaupankin sörsseleissä mausteita.
Käytän pääsääntöisesti laakerinlehteä, pippureita, currya, paprikaa, tomaattia ja sipulia. Ja kasviksista porkkana ja bataatti antaa ruualle kivasti makeutta.

Poika alkoi vasta vajaa 9kk ikäisenä kelpuuttaa "kökköistä" ruokaa, nyt uppoaa kaikki.
Spagetti kastikkeineen on herkkua!

Ja mikä estää kokeilemasta pehmentää ruuan makua vaikka maustamattomalla jugurtilla jos lapsen masu vain kestää.

samma här, kerran viikossa käydään ruoka kaupassa ja tehdään viikon ostot ja se purkkien määrä kärrissä on mahtava. Meillä poika 6,5kk ja syö kaks lämmintä ateriaa ja sitten olen vähän kerrallaan ruvennut antamaan kaupan tetra puuroja kun kotona tehtyä puuroa tarjosin niin eihän se kelvannut. Isot pojat tykkää syödä kansa hedelmä/marja soseita edelleen välipaloilla ja aamupalana niin kolmelle isännälle kun purkkeja kantaa niin välillä hävettää :ashamed:
Ajattelin että sitten kun tuo nuorin siirtyy liha ruokiin niin sitten otan aina talteen esim jauhelihakeitosta osan ja mössään soseeks ja pakastan mut muuten ei enää päivässä aikaa riitä tehdä omia soseita tälle nuorimmalle kun välillä tekee tiukkaa keretä ruokkia koko katras ;)
Tuolla olikin aikasempi ketju näistä soseiden syönnistä mut kysyn nyt täällä kun täällä olen että miten nopsaan teillä rupes soseet maistumaan? Me on nyt kolmatta viikkoa harjoiteltu ja kyllä on vielä aikamoista sohraamista mitään sosetta ei saa menemään kerralla kun pari ruokalusikallista ja sitten napsahuttaa suun kiinni...ei sillä että tarvis olis kasvun kannalta mut kun pitäshän se syöminen oppia...tissiä syö sitten aina ruoan päälle...siis sitä vaan että miten pitkään teillä meno opetellessa ennen kuin ruoka rupes "maistumaan"? meillä poika edellisessä nlassa 6kk ja paino 9300g että mikään hätä tässä ei siis vielä ole. Aikasemmista pojista muistelisin että niille kun rupesin antamaan evästä niin kelpas ihan erimalliin...

Heh. Esikoiselle keitin innoissani soseita jatkuvasti, vaikka kaupan purkkejakin syötiin silloin. Nyt kakkonen on syönyt kiinteitä puolitoista kuukautta ja purkkeja toistaiseksi pelkästään. Ja esikoinenkin, nyt 2 v. syö varmaan 3-5 purkkia viikossa lasten valmisruokaa vielä.

Aikaa ei vain riitä kaikkeen, käytän mieluummin osan päivästä lasten kanssa ulkoiluun ja muuhun touhuamiseen kuin ainaiseen kokkaamiseen, jota muutenkin saa harrastaa päivittäin. Mainittakoon muuten, että kaupan soseilla aloitus oli mielestäni huomattavasti helpompaa kuin omatekoisilla. Tämä vinkkinä niille, joilla omat soseet kovasti takkuaa. Kyllä sitä ehtii omiin soseisiinkin tottua.

Eli kyllä meillä purkkeja roudataan kaupasta ja paljon kerrallaan, en jaksa jatkuvasti miettiä onko joku sortti loppumassa ja rampata kaupassa. Kerran viikossa teen isommat ostokset.

Kyllähän siinä rahaa säästäisi jos itse tekisi :ashamed:

Kun poika oli ihan pieni, oli soseet helppo tehdä itte. Sen kun vaan söössäs kukkakaalin tai porkkanan tehosekottimessa. Nyt kun poika (9kk) jo "vaatii" erikoisempia herkkuja, joihin tarvii enempi ainesosia ja mausteita, niin en oo jaksanut alkaa vääntää.. Ja kun yhden satsin tekee, niin ei sitä samaa koko aikaa viitsi tarjota joten pitäs sit kuitenkin ostaa purkkeja tai tehdä useampi satsi. Noh, ehkä joku kaunis päivä :whistle:

Tosiaan, tuntuu että selkä vääränä saa purkkia ja purnukkaa kaupasta kantaa, ja samaa tahtia viedä tyhjiä lasipurkkeja lasinkeräykseen.

Mä olen varmaankin vähän omituinen:

Minusta on aivan ihanaa muussailla ja soseuttaa kaikkia eri kasviksia ja jäädyttää kuutioiksi. Sitten kirjoitan joka pussiin päivämäärän ja tuotteen nimen ja tyjennän kuutiot pussiin. Ja sieltä on sitten kiva joka aamu tehdä erilainen sekoitus eri kasviksista vauvan lautaselle :D

Ja sitten, tykkään myös tosi paljon ostella noita purkkeja :ashamed: Kasvikset syödään omatekemänä soseena, hedelmä- ja marjasoseet ostan kaupasta ja minusta on ihanaa valkkailla eri purkkeja ja makuja vauvalle :D

Ehkä tämä on sitten vaan sitä esikoisvauvan aikaista innostusta...? Taitaa mahdollisen seuraavan aikana mieli muuttua... :whistle: :D

Meillä syötiin enemmän kotiruokaa silloin kun äidin taikasauvalla, sillä sähkökäyttöisellä ;) , sai ruuan soseuttaa nyt kun saa olla karkeampaa nin sitä on hieman hankalampi ite tehdä. Eli lisään puolikkaaseen purkkiin ite keitettyjä kasviksia, perunaa ja jauhelihaa.

HUOM. Kuinkas sujuu tuo kierrätys eli viettehän lasipurkit lasinkeräykseen tottakai!?!?!!

Yhteistyössä