P
pois pois
Vieras
http://www.lauslahti.net/paivakirja.php
Kansanedustaja, kauppatieteiden maisteri, hallintotieteiden tohtori, kolmen lapsen äiti Sanna Lauslahti kirjoittaa seuraavasti:
"Peruskoulun uutta tuntijakoa pohtinut työryhmä luovutti tänään raporttinsa opetusministerille. Siinä korostetaan muun muassa kielten opiskelun monipuolisuutta, aloittamista aiemmin ja kansalliskielten aseman turvaamista. Työryhmä esittää, että toisen kotimaisen kielen opinnot tulisi aloittaa viimeistään 6. luokalla. Esitykseen sisältyy lausuma sekä eriäviä mielipiteitä.
Yksi eriävän mielipiteen esittäjä oli Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK). EK perää ennakkoluulottomuutta ja kaipaa aitoja mahdollisuuksia yhtä useamman vieraan kielen opiskelulle ja toisen kotimaisen kielen riittävälle osaamiselle. Valinnanvapautta tulisi EK:n mielestä tukea sillä, että toisen kotimaisen kielen pakollisuudesta luovuttaisiin.
Kannatan EK:n esitystä. Suomi on osa globaalia maailmaa. Lapsiltamme ja meiltä odotetaan yhä monipuolisempaa kielitaitoa. Pakkoruotsi aiheuttaa vastustusta. Sen sijaan vapaaehtoiseksi muutettuna mahdollisuus opiskella toista kotimaistamme voisi hyvinkin lisätä motivaatiota. Opettajat ja muut kasvattajat tietävät, että vastentahtoisesti opittu ei pysy päässä kovinkaan hyvin.
Tarvitsemme vahvan ja laajan englannin osaamisen lisäksi muiden Suomen kannalta tärkeiden kielten osaajia yhä enemmän. Tarvitsemme myös asenneilmapiirin muutoksen ruotsin kielen hyväksi. Olisi järkevää, että ruotsia opiskelisivat ne lapset, jotka haluavat sitä oppia.
Englantiahan suurin osa lapsista opiskelee mielellään. Aika pienetkin koululaiset haluavat oppia sellaisia asioita, joita pitävät tärkeinä. Samoin kuin niitä aineita, joita aikuiset ja koulukaverit arvostavat. Tämä ei tarkoita, että lapsille pitäisi opettaa vain asioita, jotka he kokevat "kivoina". Kysymyksessä ei olisi kielten opiskelun vähentäminen vaan aitojen vaihtoehtojen lisääminen. Esimerkiksi Itä-Suomen koululaisille tulee tarjota kunnon mahdollisuudet vahvan venäjän kielen oppimiseen.
Hyvällä motivaatiolla opittu vahva kielitaito toisi Suomelle hyvän kilpailuvaltin.
Työryhmän ehdotuksista järjestetään lausuntokierros, jonka jälkeen valtioneuvosto päättää perusopetuksen yleisistä tavoitteista ja tuntijaosta. Uudistuksen on tarkoitus astua voimaan syksyllä 2014."
Kansanedustaja, kauppatieteiden maisteri, hallintotieteiden tohtori, kolmen lapsen äiti Sanna Lauslahti kirjoittaa seuraavasti:
"Peruskoulun uutta tuntijakoa pohtinut työryhmä luovutti tänään raporttinsa opetusministerille. Siinä korostetaan muun muassa kielten opiskelun monipuolisuutta, aloittamista aiemmin ja kansalliskielten aseman turvaamista. Työryhmä esittää, että toisen kotimaisen kielen opinnot tulisi aloittaa viimeistään 6. luokalla. Esitykseen sisältyy lausuma sekä eriäviä mielipiteitä.
Yksi eriävän mielipiteen esittäjä oli Elinkeinoelämän Keskusliitto (EK). EK perää ennakkoluulottomuutta ja kaipaa aitoja mahdollisuuksia yhtä useamman vieraan kielen opiskelulle ja toisen kotimaisen kielen riittävälle osaamiselle. Valinnanvapautta tulisi EK:n mielestä tukea sillä, että toisen kotimaisen kielen pakollisuudesta luovuttaisiin.
Kannatan EK:n esitystä. Suomi on osa globaalia maailmaa. Lapsiltamme ja meiltä odotetaan yhä monipuolisempaa kielitaitoa. Pakkoruotsi aiheuttaa vastustusta. Sen sijaan vapaaehtoiseksi muutettuna mahdollisuus opiskella toista kotimaistamme voisi hyvinkin lisätä motivaatiota. Opettajat ja muut kasvattajat tietävät, että vastentahtoisesti opittu ei pysy päässä kovinkaan hyvin.
Tarvitsemme vahvan ja laajan englannin osaamisen lisäksi muiden Suomen kannalta tärkeiden kielten osaajia yhä enemmän. Tarvitsemme myös asenneilmapiirin muutoksen ruotsin kielen hyväksi. Olisi järkevää, että ruotsia opiskelisivat ne lapset, jotka haluavat sitä oppia.
Englantiahan suurin osa lapsista opiskelee mielellään. Aika pienetkin koululaiset haluavat oppia sellaisia asioita, joita pitävät tärkeinä. Samoin kuin niitä aineita, joita aikuiset ja koulukaverit arvostavat. Tämä ei tarkoita, että lapsille pitäisi opettaa vain asioita, jotka he kokevat "kivoina". Kysymyksessä ei olisi kielten opiskelun vähentäminen vaan aitojen vaihtoehtojen lisääminen. Esimerkiksi Itä-Suomen koululaisille tulee tarjota kunnon mahdollisuudet vahvan venäjän kielen oppimiseen.
Hyvällä motivaatiolla opittu vahva kielitaito toisi Suomelle hyvän kilpailuvaltin.
Työryhmän ehdotuksista järjestetään lausuntokierros, jonka jälkeen valtioneuvosto päättää perusopetuksen yleisistä tavoitteista ja tuntijaosta. Uudistuksen on tarkoitus astua voimaan syksyllä 2014."