Kansalaisaloite (rattijuopot)

• Viestiketjun aloittaja Minäkin allekirjoitin
  • Ensimmäinen viesti
.........
[QUOTE="Jane";28893215]Uskaltaaks tonne laittaa äänensä pankkitunnuksella? Sen osaisin.[/QUOTE]

Totta kai onnistuu. MUTTA sen jälkeen muistat kirjautua vaan ulos ellei palvelimesi kirjaa sua automaattisesti ulos.

....
En allekirjoita. Muuten kyllä, mutta en näe siinä mitään järkeä, että valtio ottaa auton haltuun. Siis jos minä lainaan ystävälleni autoa, ja hän lähtee ajamaan kännissä (josta minä en tiedä mitään) niin silloinkin valtiolla olisi oikeus ottaa autoni haltuun. Ei ei ja ei.

joku järki peliin
En allekirjoita. Muuten kyllä, mutta en näe siinä mitään järkeä, että valtio ottaa auton haltuun. Siis jos minä lainaan ystävälleni autoa, ja hän lähtee ajamaan kännissä (josta minä en tiedä mitään) niin silloinkin valtiolla olisi oikeus ottaa autoni haltuun. Ei ei ja ei.
No voi vittu nyt taas. Ehkä se auto palautetaan heti, kun on oikeasti selvitetty, kenen auto se on ja oletko ollut tietoinen siitä, että päihtynyt ajaa autoasi.

Tuohan on vaan aloite, että lakimuutosta aletaan valmistella, eikös. Ei siis tarkoita, että siitä laki tulee jos sen allekirjoittaa ja se 50000 kannattaa. Eli voit hyvin allekirjoittaa, eipä ne sun autoa ole heti viemässä. Äläkä lainaa autoa ystävillesi, jos on riski et ajelee kännissä.

kävin kannattamassa. suurin osa suomalaiista kyllä on ilmeisesti sitä mieltä, että rattijuopot saa mellastaa vapaasi. kun luki niitä kommentteja mitä kansalaiset oli jättänyt, kun poliisi auto ajoi katolleen tilanteessa, jossa jahtasi rattijuoppoa. kyllä niistä kommenteista 90 % oli sitä mieltä, etä mitä pahemmin poliisille käy, niin sen parempi. kukaan ei kirjoittanut, että olis tuominnut sen rattijuopon.

-
Oletpä äärimmäisen itsekäs :O

Ja oikeasti onko kannattavaa lainata autoaan sellaisille ystäville joilla on riskinä ajaa kännissä? Ei ole lainmukaista sekään että luovuttaa ajoneuvon sellaiselle joka ei saa ajaa.

gray Äiti74
On kyllä karmaisevaa, jos iso osa on sitä mieltä, että se on ihan OK. Onko se todellakin niin epätodellinen asia, ettei sitä osaa ajatella omalle kohdalle. Että oma läheinen menehtyisi/loukkaantuisi vain sen takia, että joku on nyt päättänyt lähteä ajelemaan kännipäissään. Ja lähteny, koska siitä ei sen kummempia rangaistuksia jaeta. Ei kuulkaas, ei se ole hyväksyttävää. Kun rangaistus on kova, on sillä varmasti ehkäisevä vaikutus ko. rikokseen. Olen tätä mieltä.

..........
En kannata. Pidän rangaistusta kohtuuttomana. Samoin promillerajan laskemista pidän järjettömänä, koska siitä ei ole hyötyä liikenneturvallisuuden kannalta. Pienissä promilleissa ajavat eivät tule mitenkään esiin onnettomuustilastoista. Lähes järestään onnettomuuden ajaneiden rattijuoppojen verestä mitataan hyvin korkeat promillet.

Promilleraja, kuten muutkin liikennesäännöt, pitää asettaa turvallisuuden kannalta mielekkäisiin puitteisiin. Ideologisista ja populistisista syistä ei pidä tehdä rajoituksia.

"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29512879:
Tuohan on vaan aloite, että lakimuutosta aletaan valmistella, eikös. QUOTE]

Ei näinkään. Jos nimiä tulee 50000 niin eduskunta ottaa sen käsittelyynsä. Voivat tyrmätä myös sen. Vasta jos eduskunta päättää hyväksyä aloitteen niin menee varmaan parivuotta ennenkuin on uusi laki.

Tuo joka kirjoitti että ei allekirjoita koska ei halua menettää autoaan:
päästät siis ensin päihtyneen rattiin ja sanot vielä että mieluummin auto käytössäs kuin mahd. Jonkun hengen pelastaminen?! Vertaat siis ihmishenkeä omaan mukavuutees? Huhhuh... No, karma iskee.

mä ainaki allekirjoitan. Liikenne ei ole leikkipaikka!

[QUOTE="mie";29513720]
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29512879:
Tuohan on vaan aloite, että lakimuutosta aletaan valmistella, eikös. QUOTE]

Ei näinkään. Jos nimiä tulee 50000 niin eduskunta ottaa sen käsittelyynsä. Voivat tyrmätä myös sen. Vasta jos eduskunta päättää hyväksyä aloitteen niin menee varmaan parivuotta ennenkuin on uusi laki.
No sekin vielä. Mutta pointti oli noille jotka aattelee, että aloitteessa mainitut rangaistukset konkretisoituisivat heti kun on allekirjoittanut :)

XXXXXXXXX
Alkuperäinen kirjoittaja joku järki peliin;28893546:
No voi vittu nyt taas. Ehkä se auto palautetaan heti, kun on oikeasti selvitetty, kenen auto se on ja oletko ollut tietoinen siitä, että päihtynyt ajaa autoasi.
Oletatko vai onko tietoa palautuksesta? Eihän tätä lakialoitetta ja mahdollista lakimuutosta ole vielä mitenkään käsitelty. Entä sitten työsuhdeautot tai työnantajan tai jopa rahoitusyhtiöiden omistamat osamaksulla ostetut autot????

Kyllä tässä nyt mennään taas täysillä populismin ehdoilla ja perse edellä puuhun.
Nytkin voisi lain suomissa puitteissa antaa kovempia rangaistuksia, jos se koetaan tarpeelliseksi. Ei se lakimuutosta vaadi.

En hyväksy rattijuoppoutta, mutta inhoan näitä populistisia kansalaisaloitteita, joita tekevät ja kannattavat eivät edes tiedä nykyistä lakia ja ole perillä siitä.

Siellä on myös lakialoite, jotta jos rattijuoppo jonkun tappaa, se voitaisiin tuomita suoraan tappona. Mihin rikokseen rattijuoppo sitten tällä hetkellä syyllistyy tappaessaan jonkun? Ja onko siitä tuomio sitten vähemmän kuin taposta?
Just wondering...

Niinpä.
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29514021:
Siellä on myös lakialoite, jotta jos rattijuoppo jonkun tappaa, se voitaisiin tuomita suoraan tappona. Mihin rikokseen rattijuoppo sitten tällä hetkellä syyllistyy tappaessaan jonkun? Ja onko siitä tuomio sitten vähemmän kuin taposta?
Just wondering...
Oisko kuoleman tuottamus, liikenteen vaarantaminen tms. lievä teko :(

Yhteistyössä