kansalaisaloite kotihoidontuen korottamisen puolesta ja rajaamatta jättämisestä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "möksy"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="miu";28943597]Ei se että osa mammoista saa kotona viettää vuosikausia tuettuna. Siellä kotona kyllä saa olla, mutta omin varoin, jos miehellä ei ole "munaa" jäädä kotiin.[/QUOTE]

Ongelma tässä lienee se, että joillakin sentään on se työpaikka, naisilla siis, josta on voinut olla pois hoitovapaan ajan. Nyt he älähtävät, kun pitäisi mennä aikaisemmin töihin, eivät niinkään he, joilla ei ole työpaikkaa odottamassa. He ymmärtävät huomattavasti paremmin, mikä on kupletin juoni.

nyt jo kukkanen. Juuri tänää luin, että Lahti aikoo supista päivähoitopaikkoja kun ei niitä ole tähänkään mennessä löytynyt kuin kiven alta.

Kumpi on parempi? Minä kotona kotihoidontuella korotettunakin vai minä ansiosidonnaisella ja lapsella päivähoitopaikka plus joku kuitenkin tekee minunkin osuuteni töistä ja maksaa siitä veroja.

Kertokaa nyt hyvät ihmiset KUMPI vaihtoehto tulee yhteiskunnalle halvemmaksi?

En ymmarra. Sina ansiosidonnaisella ja joku tekee sinun osuutesi toista?

Lapsen paras on olla kolmevuotiaaksi kotona jos kotiolot ovat hyvät. Sillä perusteella alle kolmivuotiaille päivähoidossa voisi määrätä lisämaksun taikka muuten porrastaa maksuja myös iän mukaan.

Ymmarran taysin paatoksen. Kyse on asennemuutoksesta joka ei toteudu ilman valtion valiintulemista.

Olenkin ihmetelly kuinka Suomessa ollaan taannuttu 50-luvulle, aidit kotona ja isat toissa. Se ei tue maan kehitysta millaan tavalla, vaan naiset jaavat palkoissa ja urakehityksessa taysin miesten jalkoihin.

[QUOTE="Lis";28943609]En ymmarra. Sina ansiosidonnaisella ja joku tekee sinun osuutesi toista?[/QUOTE]

lapsella on oltava hoitopaikka jotta olisin muka valmis ottamaan työpaikan vastaan, tämä jollekin toiselle kysyjälle.

Minulla ei ole työpaikkaa olemassa. Olen kuitenkin alalla, jossa voin tehdä töitä koko ajan jos haluan. Ja kun minä en sitä tee, joku toinen pääsee tekemään.

No ompas taas tyhmä kansalaisaloite. Muutos tuen jakamisesta isien ja äitien välille on erittäin hyvä. Nyt on aika katsoa miten se toimii ja saadaanko (ja kuinka paljon) nostettua kotona hoitavien isien määrää.

tuota korotusta en tue, koska valtiolla ei ole siihen varaa. itse olen molemmat lapset hoitanut 3vuotiaiksi sillä kotihoidontuella ja ihan hyvin riitti rahat, toki piti säästeliäästi elää, mutta oli se vaivan väärti.

Sen puolittamishomman lykkäisin romukoppaan, minusta se pitäisi olla niin, että vanhemmat itse saa valita, kumpi on kotona ja kumpi töissä. Edelleenkin se naisen euro on vähemmän kuin miehen, joten jos mies tienaa enemmän, olisi tyhmää äidin mennä huonommalla palkalla töihin.

[QUOTE="miu";28943597]Voi jestas sentää ja valivali. Tässä maailman tilanteess KEHTAATTE vielä ruikuttaa lisää. Joo annetaan vaan teille lisää rahaa - lienee vaikea käsittää että se on sitten jostain muualta pois.

Jos johonkin pitää panostaa niin se on koulujärjestelmän säilyttäminen koska se on yksi hyvinvointimma kulmakiviä. Ja toinen on terveyden huolto. Ei se että osa mammoista saa kotona viettää vuosikausia tuettuna. Siellä kotona kyllä saa olla, mutta omin varoin, jos miehellä ei ole "munaa" jäädä kotiin.[/QUOTE]

KEHTAATKIN olla ajattelematon. Päivähoitoon sinäkin syydät rahojasi kuin pohjattomaan kaivoon, ja se on kaiken lisäksi täysi susi. Lapset eivät saa siellä arvoistaan kasvatusta ja kohtelua, kun ryhmät on tupattu täyteen. Kun kotihoidontukea leikataan, kurjuus päiväkodeissa lisääntyy, vaikka sinne työnnetään rahaa kuten Kreikkaan.

Mieluummin annan verovarani sen eteen, että kodeissa on mahdollista hoitaa lapsiaan. Miehen kotiin jääminen ei monta kertaa ole munasta kiinni, vaan siitä, että perhe ei vain yks.kertaisesti ole laskenut elämäänsä sen varaan, että mies onkin yht äkkiä käytännössä tuloton.

KEHTAATKIN olla ajattelematon. Päivähoitoon sinäkin syydät rahojasi kuin pohjattomaan kaivoon, ja se on kaiken lisäksi täysi susi. Lapset eivät saa siellä arvoistaan kasvatusta ja kohtelua, kun ryhmät on tupattu täyteen. Kun kotihoidontukea leikataan, kurjuus päiväkodeissa lisääntyy, vaikka sinne työnnetään rahaa kuten Kreikkaan.

Mieluummin annan verovarani sen eteen, että kodeissa on mahdollista hoitaa lapsiaan. Miehen kotiin jääminen ei monta kertaa ole munasta kiinni, vaan siitä, että perhe ei vain yks.kertaisesti ole laskenut elämäänsä sen varaan, että mies onkin yht äkkiä käytännössä tuloton.

No nyt saa alkaa perheet laskemaan sitten toisellalailla. Kotihoitohan on niin arvokasta palstan mukaan, jotta tulojen vähentyminen ei haittaa ollenkaan. Aina se on järjestelykysymys, palstan mukaan edelleen.

Tässä on kysymys naisten oikeuksista työmarkkinoilla.

Meillä tehtiin niin, että lapset hankittiin kun siihen oli varaa. Pärjättiin 2v täysin ilman tukia, ja se riitti ihan hyvin.

Koko tuen voisi muuttaa niin, että sitä on mahdollista saada vain vaikkapa 18kk. Sitten töihin tai omalla kustannuksella kotona.

[QUOTE="möksy";28943341]kansalaisaloite kotihoidontuen korottamisen puolesta ja rajaamatta jättämisestä!

Nimien kerääminen alkanut uudelleen, nyt kaikki allekirjoittamaan aloite tärkeän asian puolesta

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/535[/QUOTE]

Älä välitä "möksy" ikävistä ja osin ajattelemattomista ja tietämättömistä vastauksista. Me asian puolesta olevat; siis kyseisen asian monenlaiset taustat tuntevat(tiedän meitä olevan runsaasti) yleensä vain allekirjoitamme asian emmekä sitä pahemmin täällä kommentoi. Nuo hankalan sävyiset vastaukset ovat niitä jotka eivät asiaa pahemmin tunne ja hehän totta kai myös sitten sen vahvasti ilmaisevat. Tärkeä on asia ja sen puolesta kannattaa ehdottomasti "taistella" (lue: allekirjoittaa ja tiedottaa)

Alkuperäinen kirjoittaja jepsistä;28943743:
tuota korotusta en tue, koska valtiolla ei ole siihen varaa. itse olen molemmat lapset hoitanut 3vuotiaiksi sillä kotihoidontuella ja ihan hyvin riitti rahat, toki piti säästeliäästi elää, mutta oli se vaivan väärti.

Sen puolittamishomman lykkäisin romukoppaan, minusta se pitäisi olla niin, että vanhemmat itse saa valita, kumpi on kotona ja kumpi töissä. Edelleenkin se naisen euro on vähemmän kuin miehen, joten jos mies tienaa enemmän, olisi tyhmää äidin mennä huonommalla palkalla töihin.

Ja mistäköhän johtuu että naisen euro on heikompi kuin miehen?? pitäisikö kurkkia peiliin?

Nyt on aika muutokselle jotta meidänkasvattamamme pojat ja tytöt ovat tulevaisuudessa samalla linjalla.

No mutta menihän se aikanaan niin että kun naisille haluttiin äänioikeutta niin löytyi liuta "homehtuneita" naisia joiden mielestä vain mies oli kykenevä tekemään niinkin ratkaisevia päätöksiä kuin äänestys. Tässä on ihan sama juttu, hieman vaan käännettynä eli vain nainen voi hoitaa lastaan ja perheen talous on kiinni vain miehen tienesteistä.

Onneksi saatiin äänioikeus. Saahan sitä yrittää palata 50 luvulle ken tykkää. Mutta uskokaa pois,tulevaisuudessa äideillä ei ole vanhemmuudessa "erikoisoikeuksia" vaan lapsia hoitavat molemmat vanhemmat.

Odotan muuten jokaiselta kotiäitejä/isiä mollaavalta lupausta siitä, että suostuu päivähoitomaksun kaksinkertaistamiseen. Ei näinä tiukkoina aikoina kenenkään pitä päästä helpommalla kuin toinen! Jos ei salli jonkun saavan muutamaa satasta kuukaudessa lapsensa hoitamisesta, on itse osallituttava talkoisiin ja suostuttava maksamaan päivähoidosta edes puolet siitä, mitä se todellisuudessa maksaa.

Miten tuo säästöä valtiolle, että perhe ei voi itse päättää, kumpi vanhempi jää kotiin vai viedäänkö lapsi hoitoon?
Meillä esim. mies käy töissä ja minä hoidan kahta slle kouluikäistä kotona. Mies maksaa palkastaan veroja huomattavasti enemmän, kuin minulle maksetaan tukia....
Entäs jos menenkin töihin ja mies jää kotiin hoitamaan lapset?? Minun palkalla vero jäisi huomattavasti pienemmäksi, kuin kotihoidontuki, lisäksi valtio maksaisi hoitolisää enemmän ja todennäköisesti asumistukea meille....
En ymmärrä missä säästö??
Vai luottaako hallitus vain siihen, että isät EI jää kuitenkaan kotiin??
Onko kyse todella tasa-arvosta??

Odotan muuten jokaiselta kotiäitejä/isiä mollaavalta lupausta siitä, että suostuu päivähoitomaksun kaksinkertaistamiseen. Ei näinä tiukkoina aikoina kenenkään pitä päästä helpommalla kuin toinen! Jos ei salli jonkun saavan muutamaa satasta kuukaudessa lapsensa hoitamisesta, on itse osallituttava talkoisiin ja suostuttava maksamaan päivähoidosta edes puolet siitä, mitä se todellisuudessa maksaa.

maksan sen sinun kotihoidontukesi kun teen töitä, lapsistani maksan yhteensä 400€ kuukaudessa hoitomaksua, korotus lähihoitajan palkalla johtaisi siihen, että valtio maksaisi vuokrastani ison loven.

Kotiäitikin oletettavastio joskus sinne töihin joutuu, joten maksaisit sitten itse myös sen kaksinkertaisen maksun vai?

Yhteistyössä