kannettava musiikkilaite lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...,,
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...,,

Vieras
Otsikko vähän vanhanaikainen, mutta myös mp3-soitin tms kuulosti hyvin erikoiselta..no joka tapauksessa asiaan.
Onko teidän lapsillanne joku kannettava musiikkisoitin, milloin sitä saa käyttää, minkä ikäinen lapsi on, mitä sieltä kuunnellaan?

Meillä on hyvin pieni poika, 1.5v. Hän ihastui tuossa jokunen viikko sitten tosi kovasti tutun mp3-soittimesta ja kuunteli sillä monesti musiikkia, niin että kuuli myös muut asiat ympärillä..Tuntuu kuitenkin hassulta, jos 2-vuotiaalla olisi tuollainen oma laite..? Mutta Noihinhan saa esim. lasten kuuntelusatuja yms. lastenlauluja tietysti..Ja eikö musiikkia suositella lapselle, satujakin suositellaan, myös kuunneltavia kai..? Meidän muksu ei katso tv:tä, IKINÄ. Ei halua katsoa mitään, ei hetkeäkään. Tämä on toisaalta tosi hyvä, en haluakaan lapsesta tv:n töllöttäjää. Joskus kuitenkin on hetkiä kun haluaa lapselle tekemistä ja itselleen hetken rauhan tehdä jotain. Soitin voisi toimia. Tähän mennessä on kokeiltu kaikki, mutta aina vaa roikkuu jalassa ja huutaa..
Pitkällä automatkallakin voisi olla joku kuunneltava satu kiva?

Noh, kertokaa mielipiteitänne...

Minua ainakin pelottaisi, että laite menisi vahingossa liian kovalle ja lapsen kuulo vaurioituisi... Ei kai siinä muuten mitään pahaa... Minä en tosin tiedä miten noi nykyaikaiset laitteet toimivat, mutta vanhanaikaisissa sai tietty vola säätimen vaikka teipattua paikoilleen. ;)

Nykyäänhän suositellaan, että esimerkiksi kännykkää ei lapsi käyttäisi kuin minimimäärän säteilyriskin vuoksi. MP3:n käyttö pienellä lapsella ei välttämättä ole hyvä juuri siksi, että volyymi on liian lujalla tai ylipäätään siksi, että sähkölaite on ihan kiinni korvassa.

Meillä on ollut lapsen huoneessa oma CD-soitin, jolloin olen itse kuullut, että äänen voimakkuus on OK ja tiedän, mitä lapsi kuuntelee. Autossa ollaan kuunneltu sitä, mitä lapsi on kuunnellut. Meillä autossa Miina ja Manu on ollut ihan ykkönen eli CD-levystä tarina ja kirjasta seurataan sitä juttua. Meillä ainakin näistä saduista heräsi paljon kysymyksiä, joten jos lapsi olisi yksin kuunnellut tarinaa, en olisi yhtään tajunnut, mistä hän puhuu. Nyt tiesin heti, mikä asia mietitytti lasta.

Muistaisin lukeneeni jostain tutkimusta lapsista ja niistä mp3 nappikuulokkeista, että ne olis haitannu kuuloa enemmän kuin sellaset 'perinteiset' kuulokepannat.

En ihan äkkiä jotenkaan uskoisi että musiikin kuuntelulla olis kauheen haitallisia vaikutuksia... Jos vielä itse säätelis sitä voluumia sopivalle.

Juu no nappeja en ajatellutkaan ostaa, eihän ne oikein istu aikuisenkaan korvaan ja minulla ainakin alkaa särkeä niissä korvia, joten ihan niitä perinteisiä tai oikeastaan nykyäänhän taas muotia olevat pantakuulokkeet ostaisin. Ja lueskelin, että noissa nykyään on lukitusnappi, josta saa siis kaikki napsut lukitettua, niin ei sitten muksu laita kovalle..

Yhteistyössä