Kannattaisko poistaa hormonikierukka?

Mulla on ollut Levanova-kierukka nyt kolmisen vuotta. Ja nyt alkaa tuntua, et negatiivisia juttuja on enemmän kuin positiivisia. Plussaa on tietysti, et menkat on loppuneet liki kokonaan, yhden päivän vuotoja, mut ne tuleekin sit silloin tällöin. Eli ikänä ei tiedä milloin niitä vois odotella.

Migreeni mulla on puhjennut nyt viime talven aikana. Kohtaus tulee yleensä rankan työpäivän tai -putken jälkeen, mut saattaa ihan aamulla herätessä olla päänsärkyä, joka ilman kipulääkkeitä pahenee karmeaksi. Osatekijänä voi tietysti olla rakennusstressi ja eräänlainen näyttöpäätetyö.

Nyt kahdella viimeisellä kontrollikäynnillä multa on otettu papa-näytteet. Puoltoista vuotta sitten mulla oli jotain muutoksia siinä näytteessä, mut lääkkeitä siihen en saanut. Sit siitä 2kk ja menin lääkäriin alavatsakipujen takia. Paha tulehdus ulkosynnyttimissä, oli alkanut levitä kohtuunkin ja sit yksi kysta munasarjassa. Sain lääkityksen.

Nyt kävin kontrollissa - papassa toisen asteen solumuutoksia. Ilmeisesti lääkekuuri tulossa, munasarjoihin tullut toinen kysta lisää. Alavatsakipuja ei oo, tosi kipeästi vain lekurin painelut sattuivat. Altistaako toi kierukka noille tulehduksille vai mikä tässä mättää? Onko kokemuksia?

Psyykkinen puoli - niin, tuntuu kuin olis raskaana tai synnytyksen jälkeisessä tilassa - kiihtyvyys 0-100 on sekunneissa. Välillä tuntuu, ettei oo oma ittensä. Seksi-hommiin ei oo tuntuvaa vaikutusta, tosin noi tulehdukset aiheuttaa alavatsassa arkuutta. Mut halut ihan jees, mitä nyt kahden alle 5-vuotiaan töissäkäyvällä äidillä talon rakentamisen keskellä nyt vain voi olla :D

Painoa on yli oman tarpeen, enkä oo sitä saanut ainakaan pois. Tuntuu, et mitä enemmän yrittää liikkua, niin sitä enemmän tulee lisää... Mut voihan se tämä ikäkin jo auttaa oman osansa kun kolmikymppiset alkaa lähestyä. Ei oo enää nuori, ei ;)
 
Kuule Miiku, miten voikaan olla meillä samanlainen juttu menossa...Saman aikaa mulla ollut kierukka, saman merkkinen, olen saman ikäinen, saman ikäiset lapset...SAMANLAISET ONGELMAT! Kierukka on hoitanut asiansa nämä kolme vuotta. Kireyttä on ollut ilmassa ja samalla lailla hiillyn nykyään nopeammin kuin ennen. Olen ajatellut johtuneeko elämänvaiheesta (pienet lapset, harrastava aviomies, duuni-uuni, rahapula...) mutta kun ennen en ollut moksiskaan? Kolmenkympin kriisi vai kierukka? Ja nyt tuli tulehdus.Sinne...you know. Kipuja on ollut jonkin verran, mutta ei kuumetta. Lääkäri määräsi lääkkeen, mutta ei sanonut juuta eikä jaata kierukan poisto kysymykseen, epäili vain etten muistaisi ottaa pillereitä. Saattaahan olla hygieniahysteriaani ajatus siitä, että vieras esine ylläpitää tulehduskierrettä eihän siihen tarvita kuin stressi, ohuet limakalvot ja likaiset kädet. Mutta...tiedän että tulehduksista voi aiheutua ajan mittaan vakavia solumuutoksia kohdunkaulaan ja olen peloissani niistä. Kolmannen raskaudenkin hyväksyisin ennemmin kuin solumuutokset. Mieheni kanssa juteltiin asioista, monelta kantilta ajateltiin- ja päätettiin, että kierukka lähtee toistaiseksi heti huomenna. Voi olla että tuloksena on lapsi, mutta tarkoitus olisi katsoa olenko oikeasti raivopää stressihirviö. Ehkäisytapaa en ole vielä päättänyt, toivon vain että tulehdus paranee eikä siitä jää pysyviä solumuutoksia. Tämä on ollut taas muistutus meille molemmille (isännälle ja minulle) hyvästä hygieniasta ja elämän ailahtelevaisuudesta. Elämä on kallis...Voimia sinulle, kirjoita miten kävi, päätitkö poistattaa kierukan ja paraniko elämänlaatu. Lupaan tehdä saman!
 
Kuule Miiku, miten voikaan olla meillä samanlainen juttu menossa...Saman aikaa mulla ollut kierukka, saman merkkinen, olen saman ikäinen, saman ikäiset lapset...SAMANLAISET ONGELMAT! Kierukka on hoitanut asiansa nämä kolme vuotta. Kireyttä on ollut ilmassa ja samalla lailla hiillyn nykyään nopeammin kuin ennen. Olen ajatellut johtuneeko elämänvaiheesta (pienet lapset, harrastava aviomies, duuni-uuni, rahapula...) mutta kun ennen en ollut moksiskaan? Kolmenkympin kriisi vai kierukka? Ja nyt tuli tulehdus.Sinne...you know. Kipuja on ollut jonkin verran, mutta ei kuumetta. Lääkäri määräsi lääkkeen, mutta ei sanonut juuta eikä jaata kierukan poisto kysymykseen, epäili vain etten muistaisi ottaa pillereitä. Saattaahan olla hygieniahysteriaani ajatus siitä, että vieras esine ylläpitää tulehduskierrettä eihän siihen tarvita kuin stressi, ohuet limakalvot ja likaiset kädet. Mutta...tiedän että tulehduksista voi aiheutua ajan mittaan vakavia solumuutoksia kohdunkaulaan ja olen peloissani niistä. Kolmannen raskaudenkin hyväksyisin ennemmin kuin solumuutokset. Mieheni kanssa juteltiin asioista, monelta kantilta ajateltiin- ja päätettiin, että kierukka lähtee toistaiseksi heti huomenna. Voi olla että tuloksena on lapsi, mutta tarkoitus olisi katsoa olenko oikeasti raivopää stressihirviö. Ehkäisytapaa en ole vielä päättänyt, toivon vain että tulehdus paranee eikä siitä jää pysyviä solumuutoksia. Tämä on ollut taas muistutus meille molemmille (isännälle ja minulle) hyvästä hygieniasta ja elämän ailahtelevaisuudesta. Elämä on kallis...Voimia sinulle, kirjoita miten kävi, päätitkö poistattaa kierukan ja paraniko elämänlaatu. Lupaan tehdä saman!
 
Kuule Miiku, miten voikaan olla meillä samanlainen juttu menossa...Saman aikaa mulla ollut kierukka, saman merkkinen, olen saman ikäinen, saman ikäiset lapset...SAMANLAISET ONGELMAT! Kierukka on hoitanut asiansa nämä kolme vuotta. Kireyttä on ollut ilmassa ja samalla lailla hiillyn nykyään nopeammin kuin ennen. Olen ajatellut johtuneeko elämänvaiheesta (pienet lapset, harrastava aviomies, duuni-uuni, rahapula...) mutta kun ennen en ollut moksiskaan? Kolmenkympin kriisi vai kierukka? Ja nyt tuli tulehdus.Sinne...you know. Kipuja on ollut jonkin verran, mutta ei kuumetta. Lääkäri määräsi lääkkeen, mutta ei sanonut juuta eikä jaata kierukan poisto kysymykseen, epäili vain etten muistaisi ottaa pillereitä. Saattaahan olla hygieniahysteriaani ajatus siitä, että vieras esine ylläpitää tulehduskierrettä eihän siihen tarvita kuin stressi, ohuet limakalvot ja likaiset kädet. Mutta...tiedän että tulehduksista voi aiheutua ajan mittaan vakavia solumuutoksia kohdunkaulaan ja olen peloissani niistä. Kolmannen raskaudenkin hyväksyisin ennemmin kuin solumuutokset. Mieheni kanssa juteltiin asioista, monelta kantilta ajateltiin- ja päätettiin, että kierukka lähtee toistaiseksi heti huomenna. Voi olla että tuloksena on lapsi, mutta tarkoitus olisi katsoa olenko oikeasti raivopää stressihirviö. Ehkäisytapaa en ole vielä päättänyt, toivon vain että tulehdus paranee eikä siitä jää pysyviä solumuutoksia. Tämä on ollut taas muistutus meille molemmille (isännälle ja minulle) hyvästä hygieniasta ja elämän ailahtelevaisuudesta. Elämä on kallis...Voimia sinulle, kirjoita miten kävi, päätitkö poistattaa kierukan ja paraniko elämänlaatu. Lupaan tehdä saman!
 

Yhteistyössä