Kannattaako viedä lapsi 1 vee tutustumaan hoitopaikkaan etukäteen ja olla itse mukana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me käytiin muutaman kerran ulkona leikkimässä lasten kanssa ja sisällä tutustumassa pari kertaa, ja kerran jäi tunniksi totuttelemaan ilman vanhempia ennen hoidon aloitusta. Ja se ei meillä maksanut mitään, vaan kehoittivat tuomaan, siinä ulkona sai olla leikkimässä tunnin ilman vanhempia ja ilman maksua :) Mut suosittelisin kyllä tutustumaan.

Itse tein niin, että laitoin tarvitsevani hoitopaikan noi reilun viikkoa ennen kuin työni alkoi. Ensimmäisellä kerralla käytiin tutustumassa hoitopaikkaan yhdessä ja sitten oli seuraavalla kerralla oli 2 h ilman minua hoidossa. Kun työni alkoi ja joutui olemaan koko päivän hoidossa ei ollut mitään ongelmia, kun oltiin tutustuttu vähitellen. Ja en silloin ajatellut rahaa, että voi voi kun joudun maksamaan hoitopaikasta jo silloin kun en ole vielä töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja poppis2003:
tiiätkö täällä ruotsissa on sillee että kun lapsi alottaa tarhan niin siellä pitää olla ekat kaksviikkoo joka päivä mukana ja sit siitä pikkuhiljaa saa jäädä ekaksi tunnin kerallaan ja sillee n.3viikon päästä ekan kerran saa jäädä kokonaan.olin tullessani ihan huuli pyöreenä ensin kun olin tottunu juts tähän et suomessa ei paljon sisäänkouluteltu,kerran käytiin esikoisen tarhassa suomessa enneku jäi sitte sinne..mut en mä tiiä kannattaisko sun mennä sinne mukaan ihan miltä susta tuntuu miten se tulee menemään?

Täälä Ruotsissa se oli vaan kaks viikko, ekalla viikolla oltiin muutoma päivä mukana ittekin, sitten lapsi jäi yksin päivä päivältä pidempiä aikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itse tein niin, että laitoin tarvitsevani hoitopaikan noi reilun viikkoa ennen kuin työni alkoi. Ensimmäisellä kerralla käytiin tutustumassa hoitopaikkaan yhdessä ja sitten oli seuraavalla kerralla oli 2 h ilman minua hoidossa. Kun työni alkoi ja joutui olemaan koko päivän hoidossa ei ollut mitään ongelmia, kun oltiin tutustuttu vähitellen. Ja en silloin ajatellut rahaa, että voi voi kun joudun maksamaan hoitopaikasta jo silloin kun en ole vielä töissä.

No mäkin olin ajatellu et alottasin työt 5.10. jolloin ois jääny ens viikon pari päivää siihen totutteluun, mutta tässä kävi nyt näin et työt alkaa jo 1.10.

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Alkuperäinen kirjoittaja Ewi:
eihän ton ikänen muuten es tajuu mikä paikka semmonen es on mis ei oo käyny....jos siis vielä ootte puhe-väleis...tsemppiä :wave:

Kuule kyllä köyhän on pakko ajatella myös rahojaan.

Siis jos sä olet oikeasti köyhä niin eihän se hoito maksa sulle mitään.

No mut pointti tässä on nyt se et onko hölmöö jos meen sinne mukaan. Et tykkääkö ne tätit pahaa.

eihän ton ikänen muuten es tajuu mikä paikka semmonen es on mis ei oo käyny....jos siis vielä ootte puhe-väleis...tsemppiä :wave:

No mut pointti tässä on nyt se et onko hölmöö jos meen sinne mukaan. Et tykkääkö ne tätit pahaa.

Ei varmaan tykkää pahaa. Hyvää tykkäävät kun lapsi tottuu paikkaan ja täteihin sun kanssa ja hekin tutustuvat sun lapseen. :)

Tietenkin lapsi tarvitsee tutustumisen... yhdessä äidin kanssa. Voithan sinä parin tutustumiskerran jälkeen istua vaikka eteisessä, lapsen touhutessa ryhmässä.

Millainen äiti miettii hoitotätien mielipiteitä enemmän kuin lastansa, no varmaan se joka pistää lapsen noin aikaisin hoitoon :(

Kiitos, tiedän sanomattakin olevani huono äiti kun menen töihin.

Miksi sitten menet, eikö lapsi ole tärkeämpi kuin raha? Lapsesi on pieni vain kerran, ehdit kyllä teinata myöhemminkin, lapsesi ensimmäisiä vuosia et saa takaisin ja silloin tapahtuu kaikki ihanat asiat: miten pystyt luopumaan niistä rahan takia??

Millainen äiti miettii hoitotätien mielipiteitä enemmän kuin lastansa, no varmaan se joka pistää lapsen noin aikaisin hoitoon :(

Kiitos, tiedän sanomattakin olevani huono äiti kun menen töihin.

Miksi sitten menet, eikö lapsi ole tärkeämpi kuin raha? Lapsesi on pieni vain kerran, ehdit kyllä teinata myöhemminkin, lapsesi ensimmäisiä vuosia et saa takaisin ja silloin tapahtuu kaikki ihanat asiat: miten pystyt luopumaan niistä rahan takia??

Tämä keskustelu nyt ei liity enää asiaan. Mutta oletko tullut ajatelleeksi että ihmiset ovat erilaisia. Jotkut vaan tarvitsevat muutakin kun sen oman kodin sisällöksi päivälleen. Ja jos äiti ei voi hyvin niin ei lapsikaan voi hyvin. Ja itse olen sitä mieltä että pienempänä lapsi sopeutuu hoitoon apremmin kuin esim. 3 vuotiaaksi asti kotona ollut. Tätä mieltä ovat myös nuo päivähoidon ammattilaiset.

Tämä keskustelu nyt ei liity enää asiaan. Mutta oletko tullut ajatelleeksi että ihmiset ovat erilaisia. Jotkut vaan tarvitsevat muutakin kun sen oman kodin sisällöksi päivälleen. Ja jos äiti ei voi hyvin niin ei lapsikaan voi hyvin. Ja itse olen sitä mieltä että pienempänä lapsi sopeutuu hoitoon apremmin kuin esim. 3 vuotiaaksi asti kotona ollut. Tätä mieltä ovat myös nuo päivähoidon ammattilaiset.

Ei se siitä olekaan kiinni koska lapsi sopeutuu sinne, sitä erotuskaa kestää ehkä muutaman viikon, mutta sinä pistät lapsesi kaksi vuotta aikaisemmin sinne, miten se lapselle korvataan: omahan on asiasi, mutta mieti vielä. Nämä on niitä päätöksiä joita lähes jokainen katuu.
Päivähoidon ammattilaiset ovat varmasti myös sitä mieltä että lapsen on hyvä olla äitinsä hoidossa ensimmäiset ikävuotensa, ymmärtäähän sen järjelläkin. Eihän sinun siellä kotona tarvitse olla, keksikää jotain kodin ulkopuolista tekemistä.

Ei se siitä olekaan kiinni koska lapsi sopeutuu sinne, sitä erotuskaa kestää ehkä muutaman viikon, mutta sinä pistät lapsesi kaksi vuotta aikaisemmin sinne, miten se lapselle korvataan: omahan on asiasi, mutta mieti vielä. Nämä on niitä päätöksiä joita lähes jokainen katuu.
Päivähoidon ammattilaiset ovat varmasti myös sitä mieltä että lapsen on hyvä olla äitinsä hoidossa ensimmäiset ikävuotensa, ymmärtäähän sen järjelläkin. Eihän sinun siellä kotona tarvitse olla, keksikää jotain kodin ulkopuolista tekemistä.

Esikoinen on pian 6v ja eikä ole vielä kaduttanut että meni hoitoon 1 vuotiaana kun itse jatkoin opiskeluja. Hyvin kerkesin seuraamaan lapsen kehitystä ja olemaan läsnä hänen arjessa. Ei meillä ole mitään kodin ulkopuolista tekemistä täällä. Ja tämähän on täysin minun oma-asiani. En ole luonteeltani kotiäiti ja yritä nyt jo sinäkin se ymmärtää etteivät kaikki ole samanlaisia kuin sinä.

Näyttää taas lähtevän vähän lapasesta tää keskustelu.

Minulla on myös lokakuussa paluu töihin ja lapsi 1v3kk menee päiväkotiin. Olen varannut pari viikkoa aikaa tutustumiseen niin että olen siellä päikyssä lapsen mukana, tätä siis ihan ehdotettiin päiväkodista. Eli en usko että pahaa tykkäävät, varmasti henkilökunnallekin on helpompaa että lapsi sinne sopeutuu ilman suurempia ongelmia.

Talouden päälle ottaa toki se, että palkkaa ehtii tulla vain puolelta kuulta, mut ajattelin että pidemmän päälle on tärkeää että ehditään rauhassa harjoitella ja että lapsi tottuu paikkaan. Mulle kerrottiin myös, että on hyvin lapsikohtaista miten nuo pienet (9kk-2v) sopeutuu, toiset jää heti mielellään ja toisilla voi olla pari viikkoakin tosi hankalaa. Mutta eiköhän se ajan kanssa helpota. Tsemppiä, toivottavasti teillä lähtee kaikki sujumaan hyvin :)

Ei sitä kannata miettiä, mitä ne hoitotädit ajattelee. Ne on siellä tottuneet, että aina kun tulee uusi lapsi, sitä ennen käyvät tutustumassa äiti/isä tai molemmat lapsen kera. Itse kun työskentelin päiväkodissa, oli oikeastaan aina mukavaa vaihtelua kun uuden lapsen vanhemmat oli paikalla ja jutella uusien ihmisten kanssa. Lapsen parasta ne hoitotädit siellä ajattelee ja toivotat, että vanhemmat totuttavat lapsensa hoitopaikkaan, jolloin lapsen on helpompi jäädä yksin sinne ja näin helpottaa sitä hoitajien työtä sekä tietysti ennenkaikkea tuo lapselle turvallisemman olon!

Sinne vaan rohkeasti! Eikä sun siellä tarvitse mitään puhua jos ei keksi mitään puhuttavaa, istut vaan ja katsot kun lapsesi leikkii ja olet kuitenkin turvana paikalla.

Yhteistyössä