Kannattaako viedä lapsi 1 vee tutustumaan hoitopaikkaan etukäteen ja olla itse mukana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouvaliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

rouvaliini

Aktiivinen jäsen
24.09.2007
4 613
0
36
Hoidossa alottaa 1.10. ja suunnittelin et olis syyskuun lopulla parina päivänä ollu pari tuntia totuttelemassa paikkaan. Tänään sanovat et jos yksin jää vaikka tunniksin niin siitä menee maksu mut jos ite oon mukana ni ei mee maksua. Nyt vaan mietin et kannattaako meidän sit tuppautua. Yksin en ainakaan jätä kun sit menis tältä kuulta maksu jota ei muuten mene. Paikka on kyllä sinänsä tuttu kun esikoista on sinne nyt kuukauden verran kuskattu eskariin.

Ymmärsinkö oikein, että harkitset, voiko lapsen jättää sinne ihan kylmiltään ilman totuttamista?

Kyllä itse olen ollut 1-vuotiaan kanssa viikon siellä mukana (ensin lyhyempiä päiviä ja vähitellen pidentäen), samoin kun 2-vuotiaana vaihtoi päiväkotia, olin 3 päivänä mukana (vaikka maksu niiltä päiviltä jo juoksikin). Ei tulisi mieleenkään jättää lasta hoitoon ilman kunnon tutustumista.

Tottakai menette yhdessä tutustumaan. On se 1v:lle tai minkä ikäiselle tahansa tosi iso muutos aloittaa päiväkodissa, vaikka ulkoisesti tuttu rakennus olisikin. Suosittelen, että käytte usemman kerran tutustumassa. Tietysti paras olisi, jos yhdessä muutaman kerran käytte ja sitten 1.10. alottaisitte lyhyemmillä päivillä. Tämä ei tietty ole kaikille mahdollista.

tiiätkö täällä ruotsissa on sillee että kun lapsi alottaa tarhan niin siellä pitää olla ekat kaksviikkoo joka päivä mukana ja sit siitä pikkuhiljaa saa jäädä ekaksi tunnin kerallaan ja sillee n.3viikon päästä ekan kerran saa jäädä kokonaan.olin tullessani ihan huuli pyöreenä ensin kun olin tottunu juts tähän et suomessa ei paljon sisäänkouluteltu,kerran käytiin esikoisen tarhassa suomessa enneku jäi sitte sinne..mut en mä tiiä kannattaisko sun mennä sinne mukaan ihan miltä susta tuntuu miten se tulee menemään?

Mekin käytiin muutamana päivänä ennen hoidon alkua leikkimässä hoitopaikassa pari tuntia. Sama käytäntö täällä että jos lapsi jää yksin ilman vanhempaa tai syö jonkin ruoan hoidossa niin hoitopäivästä menee maksu.

ensi syksynä 1 v 8 kk muksun kanssa ja ajattelin kyllä varata parisen viikkoa totutteluun!
Mieti nyt mikä shokki pikkuiselle on, jos vaan "heität" hänet sinne!

Tottakai kannattaa mennä sinne yhdessä. Mun ystävän lapset ovat aloittamassa tarhan lokakuussa ja nämä käyvät aamupäivisin kerran viikossa tarhan pihalla leikkimässä ja sisätiloihinki tietysti kurkkimassa. Mut sehän on tärkeää että sinä näet miten homma toimii ja lapsi tutustuu paikkoihin, täteihin ja toisiin lapsiin.

Taidan siis mennä mukaan. Lähinnä mietin tässä nyt sitä et sotkenko mä siellä hirveesti ja tykkääkö tätit pahaa jos äiti on mukana "kyttäämässä". Esikoinen oli kans vuoden kun hoidossa alotti, mut sillon ei käyty tutustumassa. Mut se ei kyllä ollu mahdollistakaan kun hoitopaikan eka toimintapäivä oli tytön eka hoitopäivä. Ei siinä paljon käydä etukäteen leikkimässä. Eikä ollu mitään ongelmia sopeutumisen kanssa.

Meillä tutustumisaika on maksutonta ja sitä suositellaan tehtäväksi 1-2 vk. Sen aikana lapselle (ja äidille) tarjotaan 2 ruokaa. Mutta ei täällä kyllä mitään maksua mene, jos lapsi on vähän aikaa itsekseen hoidossa (en tiedä sitten jos haluaisi enemmän kuin tuon 2 ruokaa, pitäisikö sitten maksaa).

Alkuperäinen kirjoittaja rouvaliini:
Taidan siis mennä mukaan. Lähinnä mietin tässä nyt sitä et sotkenko mä siellä hirveesti ja tykkääkö tätit pahaa jos äiti on mukana "kyttäämässä". Esikoinen oli kans vuoden kun hoidossa alotti, mut sillon ei käyty tutustumassa. Mut se ei kyllä ollu mahdollistakaan kun hoitopaikan eka toimintapäivä oli tytön eka hoitopäivä. Ei siinä paljon käydä etukäteen leikkimässä. Eikä ollu mitään ongelmia sopeutumisen kanssa.

Ei tietenkään tädit tykkää pahaa, se on jopa suositeltavaa että sinne menee lapsen mukaan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Kvart över:
Ai siis että et viitsi totuttaa lasta hoitoon kun kerran siitä voi mennä maksua? Ja kun kerran esikoinenkin on siellä ollut niin paikkahan on tälle nuoremmallekin tuttu?? Voi elämä teitä!

No tili näyttää tällä hetkellä siltä että en parista päivästä viitti maksaa koko syyskuun hoitomaksua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Meillä tutustumisaika on maksutonta ja sitä suositellaan tehtäväksi 1-2 vk. Sen aikana lapselle (ja äidille) tarjotaan 2 ruokaa. Mutta ei täällä kyllä mitään maksua mene, jos lapsi on vähän aikaa itsekseen hoidossa (en tiedä sitten jos haluaisi enemmän kuin tuon 2 ruokaa, pitäisikö sitten maksaa).

Missä näin?

Miksi muuten tässä säästetään? Sen hoidon muuten voi aloittaa aikaisemminkin, jotta alussa voi rauhassa pitää kevyitä päiviä. Toki siitä joutuu maksamaan.

Monessa paikassa on kyllä sanottu, että pidemmän päälle ei ole hyötyä, että äiti roikkuu mukana. Sitten mielummin niin että mielummin 1-2h yksin. Ekalla kerralla toki äidin kanssa tutustumassa paikkoihin.

Meille sanottiin päiväkodissa, ettei lasta edes oteta sinne ilman tutustumisjaksoa. Meillä se tulee kestämään kaksi viikkoa kun lapsi on alle vuoden sinne mennessään.

Mutta siis mä en ymmärrä että mitä väliä sillä on meneekö siitä maksu vai ei? Jos teillä on kaksi lasta niin luultavasti ootte jo joka tapauksessa alemmassa maksuluokassa eikä toi päivähoito nyt kunnallisella puolella korkeimmassakaan luokassa kovin kallista ole! Eikä siitä koko kuun maksua mene vaan suhteutetaan.

Ai siis että et viitsi totuttaa lasta hoitoon kun kerran siitä voi mennä maksua? Ja kun kerran esikoinenkin on siellä ollut niin paikkahan on tälle nuoremmallekin tuttu?? Voi elämä teitä!

No tili näyttää tällä hetkellä siltä että en parista päivästä viitti maksaa koko syyskuun hoitomaksua.

Maksuhan menee ainoastaan niiltä syyskuun päiviltä, jolloin lapsi on ollut paikalla, kun kyseessä on hoidon aloitus. Vai olenko nyt totaalisen väärässä?

Missä näin?

Kuopiossa.

Maksuhan menee ainoastaan niiltä syyskuun päiviltä, jolloin lapsi on ollut paikalla, kun kyseessä on hoidon aloitus. Vai olenko nyt totaalisen väärässä?

Ei meillä tunneta muutaman päivän laskutusta. Se on koko kuukausi (tai ainakin puolet kuusta) tai ei mitään. Eli jos oot yhdenkin päivän ja vaikka vaan yhden tunnin niin menee vähintään puolen kuun lasku.

Yhteistyössä