Kannattaako raskaana hakea työpaikkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hankala tilanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hankala tilanne

Vieras
Määräaikainen työsuhteeni päättyi juuri samoihin aikoihin kun raskaus alkoi. Nyt olen rv 9 ja yksi kiinnostava työpaikka olisi kiikarissa. Vähän mietin, kannattaako sitä hakea. Mahdollisuudet paikan saamiseen "normaaleissa oloissa" olisi hyvät, koska minulla on hyvät suhteet esimiehiin ja sain toiselta jopa vinkkiä hakea paikkaa.
Pelkään pahoin, että kiinnostus minua kohtaan työntekijänä tyssää, kun kuulevat raskaudesta. Onhan se aivan ymmärrettävääkin....
Työ profiloituu vahvasti tekijäänsä ja äitiysloman sijaista ei olisi helppoa hankkia.

Mitä tekisit tilanteessani?

Noh, lain mukaanhan sulla ei ole mitään velvollisuutta raskaudesta kertoa.

Ethän sä mitään menetä jos paikkaa haet, katsot sitten vaikka sen mukaan pääsetkö haastatteluun, tarjotaanko paikkaa jne.

Ainahan sitä voi hakea, mut...Kuten itekki tiedät niin mahikset on aika pienet, toki voit olla kertomatta että oot raskaana toistaseks, mutta tiedä sitten millaset herneet työnantaja vetäsee nenäänsä..Hankala tilanne, mut hae nyt kuitenkin, mieti ite sit mitä kerrot ja mitä jätät kertomatta.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Noh, lain mukaanhan sulla ei ole mitään velvollisuutta raskaudesta kertoa.

Ethän sä mitään menetä jos paikkaa haet, katsot sitten vaikka sen mukaan pääsetkö haastatteluun, tarjotaanko paikkaa jne.

Haluaisin pelata rehellisin kortein, enkä haluaisi salailla raskautta.
Voinhan tietty hakea ja kertoa raskaudesta sitten jos valitaan....

Et kerro raskaudestasi.
Mene haastatteluun ja anna hyvä kuva itsestäsi, jos valitsevat sinut, niin silloin olet hakijoista paras ja voivat varasi sitten järkätä äitiyslomasijaisenkin

Kannattaa hakea ja jos pääset haastatteluun, niin suosittelen että kerrot raskaudestasi: todennäköisesti työssä on kuitenkin 4 kk koeaika jonka aikana työnsuhteen voi purkaa ilman selityksiä. Minä itse olin työharjoittelussa kun tulin raskaaksi ja kerroin pomolle vaikka tiesin sen voivan vaikuttaa siihen että vakinaistetaanko minut harjoittelujakson jälkeen. Nyt olen ollut oikeassa työsuhteessa 3 kk ja jään parin viikon päästä äippälomalle.

Ei ole mikään pakko kertoa raskaudesta. Elämä on. Jos joku palkkaa hedelmällisessä iässä olevan naisen töihin, niin on täysin mahdollista että tämä pamahtaa paksuksi ensi kuussa jos ei nyt jo ole. Se riski on työnantajalla aina.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Toi on ihan älytöntä että hakee raskaana töitä...jos joku etsii työntekijää niin he haluavat työntekijän eikä lomalaista.

riippuu mistä hakee. Yksityisessä firmassa varmasti ei tykätä mutta jos hakee jollekki julkiselle työnantajalle (valtio, kaupunki tms) niin asiasta ei tehdä haloota. Itse oon kaupungilla töissä, koeaikaa jäljellä 15.3. asti ja äitiysloma alkaa toukokuussa. Ei mitään ongelmia. Työkaverini, jolla niinikään koeaika yhtä pitkälle kuin minulle, jää äitiyslomalle 6.4. eli ei ehdi olla koeajan jälkeen juurikaan töissä. Hänelle äitiyslomasijainen on jo varattuna eikä puhettakaan että raskauden takia laitettais töistä pois.

Tietysti haet!!! Mitä jos et hae? Olet työttömänä loppuraskauden? Otat jonku duunin jota et halua? Kyllä tuleva äiti rahaakin tarvii.

Jos ottaa herneen nenään ni et sä siellä duunissa olis pidemmän päälle halunnut ollakaan. Sitä paisi rv 9 on niin alussa, et mä en kyllä kertos kenellekään ulkopuoliselle. Aikasintaan rv 16 edes harkitsisin kertovani.

Mä hakisin ja pelaisin avoimilla korteilla eli kertoisin raskaudestani. Muuten saattavat laittaa sut pihalle koeajalla jos kokevat tulleensa jotenkin huijatuiksi.
Eikä kaikki työnantajat jätä palkkaamatta pätevää työntekijää vaikka olisi raskaana. Siksi olen rehellisyyden kannalla.

Minä en kyllä kertoisi raskaudesta. Tai siis tuntuisi todella oudolta kertoa siitä jossain työhaastattelussa jo 10 viikkoa ennen kuin kertoo edes ystäville ja sukulaisille.

Olen kai outo siinä että minun raskaudet eivät suinkaan automaattisesti jatku onnellisesti loppuun asti enkä todellakaan halua noin heikoilla jäillä ollessani mainostaa koko raskautta kenellekään, vielä vähemmän niin että sillä heikennän työnsaantimahdollisuuksiani.

Meidän puljussa raskaus tuntuu olevan vain edesauttava seikka :D . Eli aika usein raskaanaoleva on sanut vakipaikan. Tiedätkö yhtään, miten esimiehesi ylipäätään suhtautuvat äiteihin ja äitiyslomalaisiin? Jos suhteet ovat hyvät ja tiedät heidän olevan inhimillisiä, niin kertoisin raskaudesta. Se herättää luottamusta. Jos et kerro ja he saavat kuulla siitä vasta kun olet saanut paikan, he voivat kokea, että he voivat olla pettyneitä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
Toi on ihan älytöntä että hakee raskaana töitä...jos joku etsii työntekijää niin he haluavat työntekijän eikä lomalaista.

no jaa, mä olin raskaana viikolla 32 kun sain vakipaikan ja mua nimenomaan pyydettiin tulemaan työnantajan puolelta ...

Yhteistyössä