Kannattaako ottaa koiranpentu?!?

  • Viestiketjun aloittaja "harmaa"
  • Ensimmäinen viesti
"harmaa"
Labbiksen haluisin. ite teen 3-vuorotyötä, mies päivätyötä. 2 lasta löytyy. Asutaan maalla ja omakotitalos jos sillä on yhtää mitää merkitystä....

mut täs on pieni mutta...mies ei oo niin innoissaan.. sen mielestä ilman koiraakin tulee toimeen mut kyllä se hoitaa oman ósuutensa ja välittää koirasta, ei se oo mikää hirviö..

mut sitte mua itteeni hirvittää se pentuvaihe..¨sisäsiistiks opettaminen, järsiminen, "pureminen" jne

koulutuksista oon jo ottanu selvää..saa mennä pennun kans 4-5kk ikäsenä..

emt kertokaa +&- Kuinka vanhana koira on yleensä oppinut sisäsiistiks?
 
"mä"
Jos perehdyt koiran käyttäytymiseen kunnolla ja päätät valmiiksi, mitä haluat koiralta ja miten niin esim. sisäsiistiksi opettaminen käy hetkessä eikä vie viikkoja. Meillä koira oppi sisäsiistiksi 9 viikon iässä.
 
Kannattaa myös miehen mielipidettä tosiaan kuunnella tässä. Onko mies suorastaan koiran ottoa vastaan, vai onko se hänelle "ihan sama"? Minulla oli koiria jo ennen kuin miehen kanssa tavattiin, joten hän ei tähän mielipidettään päässyt sanomaan. Hän ei erityisesti koirista välitä ja sen saa kyllä kuulla joka päivä. Ei ole kenenkään eduksi, jos yksi ei koiraa halua, mutta otatte kuitenkin.

Sisäsiistiksi tosiaan oppii viikossa, jos vaan jaksaa opettaa. Meillä sakemanni oli jo tullessaan sisäsiisti. Toisaalta kyseinen yksilö söi romua ja rompetta varmaan 1000 euron edestä :O Lelut eivät kelvanneet, mutta esim joustinpatja maistui paremmin kuin hyvin :D

Ja kouluttamista ei kyllä kannata lykätä sinne, että koira on 4-5kk. Menee hyvää oppimisikää haaskuun. Vaikka ette koirakouluun heti pääsisikään, niin positiivista vahvistamista käyttäen kannattaa aloittaa koulutus heti, kun pentu kotiutuu.
 
apski
[QUOTE="mä";24300330]Jos perehdyt koiran käyttäytymiseen kunnolla ja päätät valmiiksi, mitä haluat koiralta ja miten niin esim. sisäsiistiksi opettaminen käy hetkessä eikä vie viikkoja. Meillä koira oppi sisäsiistiksi 9 viikon iässä.[/QUOTE]

Kuinka teillä noin nopeeta onnistui? :) paris viikos.. se on jo hyvin.
 
apski
Antakaa hyviä vinkkejä noin nopeeseen sisäsiitiks oppimiseen.. Kyllä mies on sanonut et tervetuloa koira ja hoitaa kyllä oman osuutensa ku teen 3-vuorotyötä mut on sanonut et ilmanki pärjäis...
 
"Äippä"
Labradorinnoutaja-Labbis on metsästyskoira, joka tarvitsee runsaasti liikuntaa sekä virikkeitä päivän mittaan. Joten "sohvaperunoille" se ei sovi. Alussa varsinkin voi olla kovakin tuhoilemaan paikkoja, jos tekemistä ei saa tarpeeksi.
Pentu kannattaa ottaa niin, että on sille alussa reilummin aikaa, jotta voi opettaa sisäsiistiksi. Teillä on hyvä, kun on omakotitalo, helpottaa paljon.
Ennen koiran hankkimista suosittelen menemään kenneliin katsomaan Labbista ja kyselemään mieltä askarruttavista asioista. Kirjakoira kannattaa ostaa, koska silloin saa paremman takuun siitä, että koira on "kunnossa" ja ohjeita koiran kasvattamiseen, ruokkimiseen, kouluttamiseen ym. kennelistä.
Perheen kaikkien jäsenten tulee olla halukkaita sitoutumaan koiraan ja olisi hyvä miettiä etukäteen, kuka ottaa kouluttamisvastuun(kaikki kouluttaa omalta osaltaa, mutta päävastuun) koirasta. Hyvä on ottaa selvää minkälaista koulutustarjontaa paikkakunnalla on.
Itselläni labbisuros, jonka kanssa olen kaikenlaista NOMEsta Tokoon kokeillut.
 
"mä"
Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;24300373:
Ja kouluttamista ei kyllä kannata lykätä sinne, että koira on 4-5kk. Menee hyvää oppimisikää haaskuun. Vaikka ette koirakouluun heti pääsisikään, niin positiivista vahvistamista käyttäen kannattaa aloittaa koulutus heti, kun pentu kotiutuu.
Näin. Suurin osa koirien ongelmista olisi vältettävissä sillä, että vaikka alkuhuuma olisikin päällä ja pieni pentu on niin suloinen otus, jota ei henno käskeä ja opettaa, niin kuitenkin ohjattaisiin pentu heti alusta asti oikeaan suuntaan. Pienikään pentu EI SAA vetää hihnassa yhtään kertaa eikä se saa hyppiä ihmisiä vasten. Ei edes se 8 viikkoinen karvapallo.

Leikin varjolla on helppo osoittaa koiralle, mikä sen tekosista on sellainen, mistä sinä PIDÄT ja mikä on OIKEIN. Väärin tekemisistä ei huudeta, ei lyödä tai muutoinkaan satuteta vaan sanotaan EI ja pentu jätetään huomiotta hetkeksi.
 
"mä"
Kuinka teillä noin nopeeta onnistui? :) paris viikos.. se on jo hyvin.
Itseasiassa taisi mennä kuusi päivää, joista välissäkin pari siistiä päivää. Valvoin pentua koko ajan, kun oli hereillä. En hetkeäkään antanut olla omin päin. Näin pentu ei saanut mahdollisuutta tehdä tarpeitaan sisälle vaan aina kun alkoi paikkaa hakemaan, leikin päätteeksi, syönnin jälkeen, unien jälkeen yms. vein pihalle, kehuin ja leikin kun teki tarpeensa. Tuo leikki oli sille se palkinto oikein tekemisestä. Jos teki sisälle pissan niin sanoin EI, siivosin lätäkön noteeraamatta pentua ja olin kuin en näkisi koko koiruutta hetkeen. Tämä ei ollut pennusta kivaa ja yhdisti huomiotta jättämisen sisälle pissailuun.
 
"ttt"
Yleensä sisäsiistiksi opitaan puolen vuoden tietämillä. Tuo 9vk ikäinen pentu on varmaan ollut joo sisäsiisti, kun on viety tunnin välein pihalle, mutta pidätyskykyä ei noin pienellä ole.

Meillä on ollut 3 labradoria. Ensimmäinen oli narttu ja aivan ihana! Totteli kaikki ja minäkin vein sitä jo aika pienenä ulos. Oli todella hyvin koulutetu ja sen huomasi. :)

Toinen oli kova syömään kaikkea mitä ei olisi saanut. 7-vuotiaaksi mennessä se oli järsinyt vetoketjuja takeista, pehmoleluja ym lasten leluja, kenkiä, lattialistoja, yksi kaapin ovi, sohva, mattoja ja vaikka mitä! Tämä koira eli 10-vuotiaaksi, vaikka oli lonkkavikainen.

Kolmas labbis taas oli ihanan omapäinen ja rohkea. Mutta valitettavasti sairasteli koko ajan ja jouduimme lopettamaan sen 3-vuotiaana, kun ei enää lääkkeet tehonnut. Tämä viimeisin koira oli siis seropi, mutta täysin labbiksen näköinen.

Labbis on ihana koira. Tykkää vedestä, lapsista. On helppo ja fiksu rotu, vaikkakin kova herkkujen perään! Kouluttaa vaan kunnolla, eikä lipsu säännöistä. Voi, mun alko tekee mieli labbisvauvaa! :)
 
apski
[QUOTE="mä";24300403]Näin. Suurin osa koirien ongelmista olisi vältettävissä sillä, että vaikka alkuhuuma olisikin päällä ja pieni pentu on niin suloinen otus, jota ei henno käskeä ja opettaa, niin kuitenkin ohjattaisiin pentu heti alusta asti oikeaan suuntaan. Pienikään pentu EI SAA vetää hihnassa yhtään kertaa eikä se saa hyppiä ihmisiä vasten. Ei edes se 8 viikkoinen karvapallo.

Leikin varjolla on helppo osoittaa koiralle, mikä sen tekosista on sellainen, mistä sinä PIDÄT ja mikä on OIKEIN. Väärin tekemisistä ei huudeta, ei lyödä tai muutoinkaan satuteta vaan sanotaan EI ja pentu jätetään huomiotta hetkeksi.[/QUOTE]

Juu tarkotin et sinne koirakouluun pääsee silloin 4-5kk ikäsenä.. tietysti pitää koiraa opettaa jo kotona eikä sen antaa käyttäytyä kuin päätön kana..
 
apski
[QUOTE="mä";24300436]Itseasiassa taisi mennä kuusi päivää, joista välissäkin pari siistiä päivää. Valvoin pentua koko ajan, kun oli hereillä. En hetkeäkään antanut olla omin päin. Näin pentu ei saanut mahdollisuutta tehdä tarpeitaan sisälle vaan aina kun alkoi paikkaa hakemaan, leikin päätteeksi, syönnin jälkeen, unien jälkeen yms. vein pihalle, kehuin ja leikin kun teki tarpeensa. Tuo leikki oli sille se palkinto oikein tekemisestä. Jos teki sisälle pissan niin sanoin EI, siivosin lätäkön noteeraamatta pentua ja olin kuin en näkisi koko koiruutta hetkeen. Tämä ei ollut pennusta kivaa ja yhdisti huomiotta jättämisen sisälle pissailuun.[/QUOTE]

Nää olikin hyvät vinkit... kiitos :)
 
"mä"
[QUOTE="ttt";24300438]Yleensä sisäsiistiksi opitaan puolen vuoden tietämillä. Tuo 9vk ikäinen pentu on varmaan ollut joo sisäsiisti, kun on viety tunnin välein pihalle, mutta pidätyskykyä ei noin pienellä ole.[/QUOTE]

Odottelinkin, milloin joku tulee kommentoimaan noin. Ei ole harvinaista, että te, jotka ette ole saaneet opetettua pentua yhtä nopeasti sisäsiistiksi (mistäköhän johtuu..?), vedätte nuo "ei voi pidättää" ja "tunnin välein ulos"-kortit esiin.

Kyllä pennuilla kehittyy pidätyskyky nopeasti, jos on tarvetta. Ilman pidätyskykyä ei tuon ikäinen voisi oppia olemaan esim. koko yötä (22-6) pissaamatta ja meillä siihen opittiin tuossa iässä. Ei tämä mitenkään harvinaista ole, jos hiukan perehtyy asioihin...
 
[QUOTE="mä";24300330]Jos perehdyt koiran käyttäytymiseen kunnolla ja päätät valmiiksi, mitä haluat koiralta ja miten niin esim. sisäsiistiksi opettaminen käy hetkessä eikä vie viikkoja. Meillä koira oppi sisäsiistiksi 9 viikon iässä.[/QUOTE]

Tyrskis :D

Jos koira on puolituntia kuiva, ei se ole sama asia kuin SISÄSIISTI. Vasta kun se on kauppareissun / työpäivän pissaamatta sisälle, toistuvasti näin, se on sisäsiisti. Ja tähän ei noin nuori edes kykene kun sillä ei ole pidätyskyky kehittynyt.
 
[QUOTE="mä";24300565]Odottelinkin, milloin joku tulee kommentoimaan noin. Ei ole harvinaista, että te, jotka ette ole saaneet opetettua pentua yhtä nopeasti sisäsiistiksi (mistäköhän johtuu..?), vedätte nuo "ei voi pidättää" ja "tunnin välein ulos"-kortit esiin.

Kyllä pennuilla kehittyy pidätyskyky nopeasti, jos on tarvetta. Ilman pidätyskykyä ei tuon ikäinen voisi oppia olemaan esim. koko yötä (22-6) pissaamatta ja meillä siihen opittiin tuossa iässä. Ei tämä mitenkään harvinaista ole, jos hiukan perehtyy asioihin...[/QUOTE]

Yön kyllä, koska se nukkuu. Nukkuva koira ei kuse alleen (ellei ole sairas). Mutta onnistuuko sama kun se on hereillä?

Ei tässä ole mitään kinaamista, se on fysiologinen ja tutkittu fakta, että noin nuori koira ei pysty tietoisesti pidättämään.
 
"vieras"
Yön kyllä, koska se nukkuu. Nukkuva koira ei kuse alleen (ellei ole sairas). Mutta onnistuuko sama kun se on hereillä?

Ei tässä ole mitään kinaamista, se on fysiologinen ja tutkittu fakta, että noin nuori koira ei pysty tietoisesti pidättämään.
Meillä kettarinarttu oli sisäsiisti 8 viikkosena ku tuli meille, pärjäs heti 8 tuntiakin ilman ulkonakäyntiä ja ei sisältäkään löytynyt mitään ikinä. Yöllä jos sille tuli hätä niin tuli herättää mut ja päivälläkin pyysi ulos. Epäiltiin kasvattajan kanssa sitä, että ku oli ainut pentu niin oli sit nopeemmin aina saannu jo kasvattajakin ulos, ku tuli töistä, et sen takia ois noin varhain ollut sisäsiisti. Ja myös se ettei riekuntakaveria ole ollut sillon pentu pentuna...
Mutta kyllähän ne oikeesti aika harvinaisia on jotka sillon 8-9 viikkosena on sisäsiistejä...
 
Saraldo
Meidän perhoskoira oppi sisäsiistiksi noin vuoden ikäisenä. Tosin sillä on sellainen luonne, että pissii välillä ihan protestiksikin matoille. Esim. lomien jälkeen protestoi sitä, että joutuu olemaan päivät yksin kotona ja samoin sadepäivinä (ei halua ulos, kun tassut kastuu). Meillä on siis oikea nirppanokka hienostelija jukuripää :).
 

Yhteistyössä