Kannattaako osa-aikatyö jos on 2 lasta hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työpaikka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työpaikka

Vieras
Kyseessä toimistotyö (palkkausta en tiedä vielä) ja työ osa-aikainen... ihanteellistahan se olisi ettei lapset joudu olemaan kovin pitkiä päiviä hoidossa.... mutta onko siitä rahallisesti mitään hyötyä??

Aika plusmiinusnolla taitaa mennä jos joudutte täydet päivähoitomaksut maksamaan. Toisaalta aina kannattaisi käydä töissä mutta toisaalta jos siitä ei juurikaan ole taloudellista hyötyä niin miksi laittaa lapset hoitoon?

Mun mielestä työnteko yleensä aina kannattaa, jos ei suoranaista persnettoa tule.
Sekin on kyllä mahdollista :/
Tulee kuitenkin työkokemus, voit vaikka myöhemmin saada (halutessasi) kokoaikaisen paikan ja lomat kertyy kuitenkin...

Itse laskeskelin, että jos käyn töissä ns.keikkaluontoisesti ja nyhdän kaikki yhteiskunnan tuet, niin se on kannatavampaa kuin käydä oikeesti töissä ja laittaa lapset hoitoon. Siis kun palkat on pienet, menee matkakuluja yms.
Olen siis sairaanhoitaja ja meillä on tosi vähän ns. rahavuoroja tarjolla (yöt, viikonloput). Tulot olisivat kuukausitasolla kuitenkin "niin hyvät" että täydet hoitomaksut (täällä kahdesta lapsesta lähes 500euroa/kk) menisivät juuri ja juuri, kun myös mieheni on samalla alalla.
Tämä tuntuu tosi kurjalta, koska lapset voisivat hyvin mennä hoitoon ja itsellekin olisi töitä tarjolla, mutta ei se vaan kannata...

Minulla on pitkä työkokemus eli periaatteessa on kannukset jo hankittuna. Nyt vaan oman alani toimistotöitä ei ole niin kauheasti kaikilla paikkakunnilla tarjolla. Käytännössä haluaisin töihin, mutta kyllä siitä jotain rahallista hyötyäkin pitäisi tulla....

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Alkuperäinen kirjoittaja Työpaikka:
Onko joku laskenut jos kuitenkin joutuu maksamaan täydet hoitomaksut?

Minkäikäiset lapset? Saisitko kotona ollessa kotihoidontukea? Kuntalisää? Onko toinen lapsista eskari-ikäinen?

Lapset on vielä aika pieniä, mutta olen ollut jo useamman vuoden kotona ja haluaisin töihin. Osa-aikatyö olisi siitä hyvä, että lapset eivät joutuisi olemaan pitkää päivää hoidossa, mutta tosiaan palkkaus ei valitettavasti ole alallani niin hyvä, että osa-aika palkalla jäisi paljon käteen.

Minkä mittaisia työpäiviä sulle ja hoitopäiviä lapsille tulisi? Jos hoitopäiviä tulee vähemmän, saa alennusta päivähoitomaksuun sen mukaan millaisen hoitosopimuksen tekee. Myös veroprosentti tulee sinulle olemaan aika pieni, jos palkkakin on pieni. Töistä kertyy kuitenkin eläkettä, lomapäiviä ja ekstrarahaa, jos maksatte miehen kanssa lasten hoitomaksut puoliksi. Onhan se työnteko mielenvirkistystä itselle ja vaihtelua lapsille, etenkin jos niitä hoitopäiviäkään jatkuvasti ole. Itse ainakin lähden mielelläni syksyllä osa-aikatöihin 4pv/vko ja 2 lasta menee hoitoon.

Riippuu mitä tukia saat nyt ja kuinka paljon hoitomaksuja pitää maksaa. Meillä tällä hetkellä lapset kotona hoidossa, kotihoidontukea saan vajaa 400 euroa. Teen töitä 50 % ja käteen jää 800-1000 euroa. Syksyllä lapset menevät osa-aikaiseen hoitoon, 16 päivää kuukaudessa, itse teen osittaista eli 4 päivää viikossa. Palkka nousee, mutta kotihoidontuki loppuu ja hoitopäivämaksut tulevat tilalle. Käteen jää ehkä 200 euroa kuukaudessa enempi, mutta työmatkakulut nousevat. Hirveästi ei kannata, mutta muutakaan vaihtoehtoa ei ole.

Arviot meidän kuluista olisi eli kahdesta lapsesta täydet hoitomaksut eikö se oo jotain 500 eur?? ja jos saan palkkaa 1400-1600 eur/kk ja ehkä joudun tekemään joka päivä töitä 6 tuntia niin joudun käymään bussilla keskustassa jatkuvasti eli matkakulutkin vielä. Mutta onko minulla sitten mahdollisuus pienentää veroprosenttiani? Mulla on aina ollut yli 20 veroprosentti, olisi se upeaa jos se siitä laskisi. Nytkin vaikka on talolaina niin en oo sitä vielä muuttanut....

Osapäivä työ kannattaa silloin jos voi tehdä täyttä päivää mutta vajaata viikkoa,Silloin voi tehdä epäsäännöllisen hoitosopimuksen eli alle 15 pvä kk. Jos lapset on joka päivä hoidossa vaikkakin tunteja vähemmän ,joudut maksamaan täyden hoitomaksun.

Yhteistyössä