Kannattaako normipainosen/hoikan karpata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On! Ja todellakin kannattaa! Suuntaus sulla voisi olla hyväkarppaus, eli pyrkiä pitämään hiilarit vuorokaudessa siellä n. 100 g paikkeilla.

Sokerissa, makaronissa, valkoisessa riisissä, vehnäpullaleivässä, perunassa ja pitkälle jalostetuissa eineksissä ei ole MITÄÄN mitä ilman ihminen ei pärjäisi - päinvastoin!

Mä luin just jostain sporttilehdestä, että ei kannata.

Tai siis että atkins ja karppaaminen on ihan ok keinoja pudottaa painoa, mutta esimerkiksi kolesteroliarvojen muuttuminen parempaan suuntaan lakkaa heti kun laihtuminen loppuu.

Korostettiin että yksikään kovin rajallinen ruokavalio ei ole pidemmän päälle eduksi kenellekään, ja että kaikki mitä syö enemmän kuin kuluttaa on lihottavaa- karppia tai ei.

Mutta mulla ainakin peruna tuppaa turvottamaan, niin sitä rajoitan. ENkä mä kauheasti edes tykkää tai koe jääväni paitsi vaikka en niin useasti sitä syökään, en silti sylje lautaselle vaikka sitä siinä oliskin.

Tuoretta, kuituja ja kohtuudella- sillä mä menen.

Aiankin omalla kohdallani on ollut. Olen paljon energisempi ja hyväntuulisempi (verensokerien tasaantuminen), ruoka on paaaaljon parempaa nykyään, omituiset jalkasäryt loppui ja kaiken huippuna - tiedä sitten, onko ollut sattumaa - olen ollut paljon terveempi. Lisäksi vuosikausia vaivanneet vatsaongelmat on lähes olemattomat nykyään, niihinhän etsittiin lääkäreiden kanssa syytä vuositolkulla tähystyksiä, ultrauksia ym. myöten. Ei myöskään tarvitse enää syödä niin usein, kun ruoka pitää kylläisenä pitkään.

Karpata voi monella tyylillä, tutustu hyvin. Jos olet normaalipainoinen, karppaile ylläpitoversiolla, n. 100g/hh päivässä, voit syödä täysjyväruisleipääkin halutessasi, samoin hedelmää silloin tällöin.

Tervetuloa joukkoon karppistelevaan! :)

En oikein karppausta tai muutakaan valiota ole noudattanut, mutta olen käsittänyt niin, että karppauksesta voi olla jotain hyötyä esim. ihon kunnolle ja sillein.. Mutta kuvittelisin, että normiterveellinen ruokavalio(paljon kasviksia+marjoja+hedelmioä, vähän vähemmän sitä valkoista leipää..)+liikunta ajaa saman asian, oli mikä ongelma tahansa.

Luin jonkun oudon tyypin blogista joskus, että kannattaa lopettaa hiilareiden ja rasvojen syöminen kokonaan -.- Voi jee, näinköhän tyyppi itse on enää elossakaan? Pitäähän sinä energiaa jostain saada.. Ja jotain hyviä rasvoja olisi hyvä saada ihan aivotoiminnan kannalta.. Mut joo, ei sinänsä liity aiheeseen, mut kuitenkin.

Sanon että ei kannata ihan vain siksi, että jos olet normipainoinen eikä nykyiset tapasi vaikuta siltä että muutaman vuoden päästä olet ylipainoinen, niin ei kannata alkaa mitään radikaalia tekemään. Se johtaa paljon useammin ongelmiin kuin positiivisiin tuloksiin.

Eli jos olet kiinnostunut terveydestäsi ja terveellisistä elämäntavoista, voit alkaa pikku hiljaa muuttamaan elämääsi siihen suuntaan, mutta mitään radikaalia ei kannata tehdä. Hiljaa hyvä tulee ja saat nauttia elämästäsi jatkossakin. :D

Yhteistyössä