Kannattaako muuttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miimi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miimi"

Vieras
Millainen kaupunki on Hämeenlinna? Kannattaako sinne muuttaa?

Tällä hetkellä asutaan Helsingissä ja haluttaisiin muuttaa johonkin pienempään kaupunkiin. Miehen työpaikka kuitenkin säilyisi Helsingissä, joten uuden kotikaupungin tulisi olla ajomatkan päässä Helsingistä. Etäisyys Hämeenlinnasta Helsinkiin on ihan kipurajoilla, mutta jos Hämeenlinna on viihtyisä paikka, niin ei se 100 km liikaa ole. Hämeenlinnaa ei oltu edes ajateltu vaihtoehtona, mutta viime viikolla käytiin siellä ja kaupunki olikin tosi nätti, ainakin näin kesällä.

[QUOTE="vieras";24318104]200 km ajoa päivittäin työmatkaa??? Kannattaako kuule edes mennä töihin näillä hinnoilla, ei asia jos pääsisi vaikka junalla menemään.[/QUOTE]

Kyllä Hämeenlinnan ja Helsingin välillä junat kulkee, tunnin välein.

Autolla en minäkään tuota matkaa joka päivä kulkisi, ellei nyt sattuisi hyvää kimppakyytiporukkaa löytymään. Junalla kulkisin jos pakko olisi. Mutta en siis muuttaisi juuri tuon matkan takia.

Onhan tuo matka melko pitkä, mutta mies tekee osan töistä kotoa ja käy töissä 2-3 päivänä viikossa. Tarvittaessa saa typistettyä 1-2 päivään ja näin aikoisikin tehdä, jos muutettaisi. Mies on myös puhunut, että etsisi oman alan töitä lähempää seuraavaa kotikaupunkia...

100 km on kyllä pitkä matka, mutta muita lähempänä olevia vaihtoehtoja ei ole löytynyt, kun Nurmijärvet ja Hyvinkäät ei kiinnosta :/

Ei tuollaista työmatkaa kukaan jaksa kovin pitkään. Menee ehkä korkeintaan viikko kun miehesi sanoo, ettei jaksa matkaa. Menee ehkä kuukausi kun alkaa etsiä uutta työpaikkaa omasta kaupungista. Ja maksimissaan pari kuukautta niin ottaa loparit. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että haluaa kuluttaa päivästä 2h työmatkoihin, ihan järjetöntä, eikö elämässä ole muutakin tekemistä?

[QUOTE="vieras";24318172]Ei tuollaista työmatkaa kukaan jaksa kovin pitkään. Menee ehkä korkeintaan viikko kun miehesi sanoo, ettei jaksa matkaa. Menee ehkä kuukausi kun alkaa etsiä uutta työpaikkaa omasta kaupungista. Ja maksimissaan pari kuukautta niin ottaa loparit. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että haluaa kuluttaa päivästä 2h työmatkoihin, ihan järjetöntä, eikö elämässä ole muutakin tekemistä?[/QUOTE]

Kuule, monilla menee tunti suuntaansa pk-seudun sisäisessä työmatkaliikenteessä. Vaikkei matka monia kymmeniä kilometrejä olisikaan.

Me muutettiin viime talvena Vantaalta Hämeenlinnaan tuosta samasta syystä :)
Mies käy junalla töissä Helsingissä, mutta minulle löytyi töitä Hämeenlinnasta (olen "tarhantäti").

Me ollaan tykätty kovasti Hämeenlinnasta. On meille juuri sopivan kokoinen kaupunki: kaikkea tarvittavaa löytyy, mutta kaupunki ei ole liian suuri, joten välimatkat ei ole liian pitkiä. En ole ihan perillä vielä näistä eri kaupunginosista, mutta me asutaan Ruununmyllyllä ja ollaan tyytyväisiä. Lapsiperheitä on ihan mukavasti ja alue on rauhallista.

Jos teistä tuntuu että mies jaksaa kulkea niin mikä ettei. Hämeenlinna on mukava kaupunki. En tosin asu itse siellä mutta lähellä :)
Mä tunnen useita ihmisiä jotka kulkee pitkiäkin työmatkoja. Tampereelta Helsinkiin, Hämeenlinnasta Tampereelle tai Toijalasta Helsinkiin.
Ja ihan ovat vuosikausia kulkeneet, osa autolla ja osa junalla.
Eli ihan turha kommentoida "vieraan" tyyliin noin ääliömäisesti. Ihmisestä se on kiinni jaksaako kulkea.

Kuule, monilla menee tunti suuntaansa pk-seudun sisäisessä työmatkaliikenteessä. Vaikkei matka monia kymmeniä kilometrejä olisikaan.

Tätä kommenttia osasin jo odottaakin. Junassa tai bussissa voin lukea samalla kirjaa, täyttää ristikkoa tms. Voin sanoa että mielummin kuljen pääkaupunkiseudulla julkisissa työmatkani kuin ajan 200 km päivässä työmatkoja. Voi sitä vitutuksen määrää kun pitää taas lähteä tien päälle. Mutta toki jos tykkää ajella, niin eipä sitä kukaan estä :)

Olen SE vieras. Itse olen kulkenut Tampereen sisällä 1h työmatkaa vuoden verran (1h siis aina suuntaansa, kotiapäin pääsin onneksi aina henkilöautolla). Ja otti päähän ja lujaa. Perhe kärsi työmatkastani (lapsella pidemmän hoitopäivät) ja itseäni vitutti. En todrllakaan suosittele miettimänä semmoista. eikö miehesi yhtään mieti perhettä?

Aloittajahan kirjoittaa toisessa viestissään, että mies kävisi Helsingissä 1-2 päivänä viikossa. Ja täällä kysellään eikö mies ajattele ollenkaan perhettä? Minusta tuo 1-2 päivää viikkoa kohden on aika vähän. Minä kuljen autolla 85 kilometrin matkan töihin ja minäkin teen etänä paljon töitä, joten noin kerran viikossa käyn työpaikalla. Ei ole ollut ainakaan minulle ongelma tuo ajelu.

[QUOTE="vieras";24318172]Ei tuollaista työmatkaa kukaan jaksa kovin pitkään. Menee ehkä korkeintaan viikko kun miehesi sanoo, ettei jaksa matkaa. Menee ehkä kuukausi kun alkaa etsiä uutta työpaikkaa omasta kaupungista. Ja maksimissaan pari kuukautta niin ottaa loparit. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että haluaa kuluttaa päivästä 2h työmatkoihin, ihan järjetöntä, eikö elämässä ole muutakin tekemistä?[/QUOTE]
facepalm_picard2.jpg

[QUOTE="vieras";24318297]eikö miehesi yhtään mieti perhettä?[/QUOTE]No siellä on taas jollakin sisälukutaito, ymmärrys tai molemmat hukassa aivan täysin. Ja "miehen vika"-lippua heilutetaan jo täysillä!

Minä ainakin tiedän perheenisän, jolla työmatka 100 km suuntaansa ja hyvin on jaksanut tuon ajaa.

Yhteistyössä