kannattaako muuttaa espooseen? (espoolaisilta kyselen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muutto mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

muutto mielessä

Vieras
Tilanne lyhykäisyydessään on tämä:

olen asiantuntijatehtävissä maakunnassa, kaupungissa jossa asuu n. 70 000 ihmistä, eli pienehkö kaupunki, jossa on aika huonot palvelut lapsiperheille (ei kotiapua, ei kerhoja tms toimintaa) juuri siksi että täällä ovat kaikki "oman kylän ihmisiä" ja isovanhemmat ja tukiverkot lähellä. Itselläni ei ole tukiverkkoja koska olen tännekin muualta muuttanut eli ei siis sukujuuria rasitteena. Asun uudehkossa OK-talossa 120m2, hinta täällä noin 230 000 eur (josta lainaa vielä jäljellä 130 000).

Nyt tarjottiin ylennystä saman työnantajan espoon toimipisteessä, IT-alalla, saisin pienen palkankorotuksen (n.200e) joka mielestäni ei ollenkaan kyllä riitä kompensoimaan espoon korkeita kuluja. Koska en tiedä espoosta mitään, olen vain pari kertaa käynyt siellä työnantajan toimipisteessä enkä siis ole itse kaupunkiin päässyt tutustumaan lainkaan - kysyisinkin nyt mielipiteitä.

Kannattaako muuttaa maakunnasta espooseen? Asumisen laatu huononee varmasti, sillä OK-talo pitää vaihtaa johonkin kerrostalokaksioon tai vaihtoehtoisesti ottaa lainaa montasataatuhatta lisää, mutta paraneeko elämänlaatu muuten? Paranevatko kunnan palvelut lapsiperheille? Onko elämä espoossa onnellista vai onko samanlaista ruuhkaa, kiirettä ja ainaista työmatkaoravanpyörää kuin helsingissäkin?

Maakunnassa on ahdasmielinen ilmapiiri ja kunnallispolitiikka on inhottavaa poikien keskinäistä leikkiä, ja palvelut surkeat - vastapainona taas on lyhyet välimatkat, väljä asuminen ja väljä eläminen ilman ruuhkia sun muita.

Mielipiteitä ottaisin mieluusti erityisesti sellaisilta jotka ovat joskus maakunnista muuttaneet espoon suunnille.

Mä en osaa ottaa kantaa sun tilanteessa, kun vain sinä loppujen lopuks tiedät haluatko sä muutosta.

Mutta mä viihdyn Espoossa. Mä olenkin syntyjäni pk-seutulainen. Mä nautin palveluista, joukkoliikennettä myöten.

Sehän on sun päätös oletko sä oravanpyörän pyörteissä tai et. Mä itse olen boheemityyppi ja elän aika lungisti, vailla kiireitä. Joillakuilla näyttää olevan aina kiire, mutta ei se mun napaa kaivele.

Ps. Ahtaasti asuminen on ekologista ;)

Paljon riippuu alueesta, jonne muuttaisitte. Espoossa on paljon ihan maaseutua ja metsää - ja Espoossa on myös järkyttäviä slummeja (Suomen mittakaavassa).
En tiedä missä työpaikkanne olisivat, joten kannattaa tutkia pääseekö junalla töihin. Siitähän se kiire tulee, jos joutuu suhailemaan ympäriinsä ja vaihtamaan bussia.
Lintuvaara, Kilo, Järvenperä, Niipperi, Mäkkylä ihan kivoja asuinalueita. Etelä-Espoota ja rannikkoa en itse tunne lainkaan - muuta kuin Haukilahden ja Westendin :D mutta niihin meillä ei olis varaa.

Alle 300.000 saatte kuitenkin ihan ok perheasunnon. Suosittelisin Espoossa kyllä rivari- tai paritaloasuntoa.

Espoolta on tullut juuri suunnitelma lakkauttaa kaikki pienet päivähoitoyksiköt, kaikki 1-2 ryhmän päiväkodit ja osna ryhmiksistä. Minusta näin rikkaaksi kaupungiksi lasten asiat ovat kyllä ihan retuperällä.

Asuin Espoossa 13 vuotta, alun alkaen olen landelta. Muutimme perheen kanssa 50 km:n päähän Hesasta landelle esikoisen ollessa 1.luokkalainen ja asumme maalla edelleenkin, miettien ajoittain onko tämä nykyinen asumismuoto meille hyvä.
Positiivisia asioita Espoossa:
- toimiva julkinen liikenne
- lapsille harrastusmahdollisuuksia ja esim. koulussa voi valita useita kieliä/valita sellaisen koulun, jossa voi opiskella haluamaansa kieltä/muuta oppiainetta
- aikuisille harrastusmahdollisuuksia, mm. valaistuja lenkkireittejä kymmeniä kilometrejä
- Nuuksio ja Luukki, ihanat luontopolut
- kaikkea saatavilla (kauppoja, kauppakeskuksia jne.)
- hyvät kirjastot
- hyvä kotihoidontuki pikkulapsiperheille

Negatiivista:
-asuntojen hinnat pilvissä suhteessa siihen, mitä hinnalla saa
- kiire ja ruuhkat (lyhyeen matkaan käytät yhtä paljon aikaa kuin maalla pitkään, meillä esim. miehen työmatkan pituus kaksinkertaistui maallemuuton yhteydessä, mutta siihen käytettävä aika pysyi samana tai jopa lyheni)
- lapset joutuvat itsenäistymään paljon aikaisemmin kuin maalla - mitä en pidä hyvänä, mielestäni lapsen pitää saada olla lapsi
- massakoulut, massapäiväkodit, ainakin jos haluat asua sen hyvintoimivan julkisen liikenteen äärellä
- "kasvottomuus", ihmiset eivät tunne toisiaan, naapuriapu tai "koko kylä kasvattaa"-meininkin puuttuu täysin (voi olla hyväkin joskus, mutta jos esim. lapsi joutuu pulaan koulumatkalla, ei ole ollenkaan taattua, että löytyy aikuista joka auttaisi)
- asumalähiöt rakennettu täyteen - parin metrin päässä omasta ikkunasta onkin jo naapurin ikkuna

Ja sitten plussia, joita mielestämme saimme muutettuamme Espoosta maalle:
- sopivan kokoinen koti kohtuullisella hinnalla, väljää asumista, lyhyet matkat kouluun, terveyskeskukseen, kirjastoon jne.
- lapsille turvallinen koulumatka (ei esim. huumehoitoyksiköitä matkan varrella, kuten Espoossa, vaikka asuimme siellä ns. "hyvällä alueella")
- koulussa ihanan lapsellinen meininki (Espoossa piti olla jos jonkinmoista korttia ja vermettä, jotta mahtui joukkoon, jopa ekaluokkalaisella - täällä on paljon enemmän lupa olla oma itsensä), välitunnilla pelataan futista, ei vain vaihdella pokemonkortteja tms.
- luonto lähellä (mutta ne merkityt reitistöt puuttuvat, umpimetsää kyllä riittää)
- lasten kaverien vanhemmatkin tulevat tutuiksi, kasvavien lasten kanssa kontrolli toimii paremmin
- erittäin hyvin toimivat terveyspalvelut, hammashoito jne. (Espoossa aina pitkät jonot), lääkärille saa ajan samalle päivälle

Meillä mietitään tuon tuostakin, pitäisikö sittenkin palata, mutta aina kun käymme ihmisten ilmoilla, tulee tunne, että ei enää ikinä tänne ruuhkaan ja kiireeseen. Lasten kannalta mietimme, että paljon enemmän olisi harrastuksia ym. tarjolla, mutta toisaalta täällä maalla tulee oltua enemmän yhdessä oman perheen kanssa, mikä ei todellakaan ole pieniarvoinen asia. Täältä landelta pitää lähteä jo yläasteen jälkeen muualle kouluihin, Espoossa (ja monessa muussakin paikassa) olisi valinnan varaa vaikka kuinka paljon. Tällä hetkellä tuntuu, että maaseutu voittaa, mutta muutaman vuoden kuluttua tilanne voi olla toinen.

Esim. Viherlaaksossa on osa kerrostaloista rakennettu ihanan väljästi, meillä saman taloyhtiön vastapäätä oleva talo on 20 metrin päässä ja välissä kiva metsäinen leikkipaikka lapsille. :)
Toisen puolen ikkunoista näkyvä päiväkoti myös noin 20 metrin päässä. Ja kouluun ei ole paljoa pidempi matka ja oma terveysasema + kirjasto + kauppa on alle 500m päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Esim. Viherlaaksossa on osa kerrostaloista rakennettu ihanan väljästi, meillä saman taloyhtiön vastapäätä oleva talo on 20 metrin päässä ja välissä kiva metsäinen leikkipaikka lapsille. :)
Toisen puolen ikkunoista näkyvä päiväkoti myös noin 20 metrin päässä. Ja kouluun ei ole paljoa pidempi matka ja oma terveysasema + kirjasto + kauppa on alle 500m päässä.

Heh, mittavirheitä eli jotain 100m päässä ovat.

Jos ajatellaan isoa kuvaa niin Suomi on yksi maailman parhaimmista maista elää ja kasvatta ja kouluttaa lapsia. Jos ajatellaan hiukan pienempää kuvaa niin Espoo on ylivoimaisesti Suomen parhaiten koulutettu kaupunki, varakkain ja "rikkain" kaupunki (Kauniainen ei oikein ole kaupunki) Laspisystävällinen ja meren rantaa on espoossa vaikkapa kuinka ja paljon kaikkille nautittavaksi. Ruuhkat on jätetty Helsinkiin ja kohta pääsee Kivenlahdesta asti lämpimällä julkisella kyydillä lentoasemalle asti. Totuus on että Suomesta ei mistään löydy millään tasolla muutaman vuoden kuluttua Espoon kilpailijaksi. Meinaa ite myydä Etelä Helsingin ruuhkista majan pois ja ostan sieltä Espoosta jostain kivan uuen talon. Puhdasta ilmaa ja kaikki sellainen tulee kaupan mukana.

Yhteistyössä