Kannattaako masentuneena erota?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miehen kanssa takana 10 vuoden liitto ja yksi alle kouluikäinen lapsi. Parisuhde on pari vuotta ollut ajoittain olematon ja toisinaan taas menee hyvin.

Itse olen useamman vuoden sairastanut masennusta, mutta lääkityksen avulla olo on pääosin ihan hyvä ja pystyn toimimaan arjessa. N. vuoden olen pyöritellyt eroajatuksia, koska parisuhde ja sen ylläpitäminen tuntuu oman mielenterveyden takia kuormittavalta ja koen riidat todella raskaina.

Puolisoni ei tunnu ymmärtävän realistisesti masennuksen vaikutuksia ja olettaa, että jonain päivänä parannun täysin ja palaan "täysin ennalleni". Itse taas omien tunteiden lisäksi koen roikottavani miestä löysässä hirressä, vaikka hän voisi mahdollisesti löytää itselleen sopivamman kumppanin ja elää ns. terveessä suhteessa.

Lapsen kanssa pystyn tsemppaamaan huonoinakin päivinä ja hoidan hänen asiansa hyvin, samoin puoliso. Eniten eroajatuksissa huolettaakin lapsen elämän rikkoutuminen...

Onko jollain kokemuksia vastaavasta tilanteesta, oman masennuksen tai puolison masennuksen kohdalla? Selvisittekö tilanteesta vai päädyittekö eroon, ja onko ero kaduttanut myöhemmin?

Älä tee mitään radikaalia.
Käytkö töissä, opiskeletko?

Niin... No jos parisuhde aiheuttaa lisää masennusta ja ahdistusta, niin ehkä sitten olis hyvä asua eri osoitteissa. Kerrot kuitenkin lääkityksen avulla selviytyväsi arjesta, niin ei varmaan sen suhteen ole pelättävää? Ja jos sovitte vuoroviikko systeemin lapsen kanssa, niin saisit itse välillä huilata ja otta sitä aikaa itsellesi, joka vois olla hyvä "toipumisenin" kannalta, tai ainakin jaksaisi sitä arkea paremmin.