Kannattaako kuulua liittoon?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipi

Aktiivinen jäsen
02.02.2005
9 126
1
36
Oli kysymys tuossa jokin aika sitten täälläkin palstalla? Moni mielestään kuului ja piti sitä hyvänä, osa piti huonona, neuvotteli mielstään itse paremman työehtosopimuksen. Peilatkaapas asiaa nyt tähän Tehy-jupakkaan....?

Mistä muuten johtuu, etteivät tämä sairaanhoitajat ole nyt jokainen yksinään nauvottelemassa palkoistaan koska sehän on eräiden mielestä paras tapa hoitaa asioita, eikä istua liittojen takana ja maksaa suuria jäsenmaksuja turhasta??

:whistle:
 
Minä ehdottomasti katson, että minun etuni on kuulua ammattiyhdistykseen. Se on minun tukeni ollut monessa kohtaa ammatillista uraani, ei vain virkaehtosopimusten solmimisen aikaan, se huolehtii minusta, jos tarvitsen kriisiapua tai oikeudellista neuvoa, se on pienen ammattialamme tärkeä vaikuttaja ja yhteenkokoaja ja neuvottelee minulle hyvät vakuutusehdot sen varalta, että menetän työkykyni.
 
Minä olen aina kuulunut liittoon. Aikaisemmassa työpaikassa siitä oli vaan harmia, kun kaikki liittoon kuuluvat saivat samansuuruisen pienen palkankorotuksen. Liittoon kuulumattomat saivat isomman. Nykyisessä työpaikassa olisin kipeästi tarvinnut liiton apua, mutta meinuuksi jäi.

Suosittelen pelkkää työttömyyskassaa. Tosin riippuu liitosta. Tehy ja Oaj ovat niin hyvin ajaneet asiansa, että ilman muuta kannattaa mielestäni kuulua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minä ehdottomasti katson, että minun etuni on kuulua ammattiyhdistykseen. Se on minun tukeni ollut monessa kohtaa ammatillista uraani, ei vain virkaehtosopimusten solmimisen aikaan, se huolehtii minusta, jos tarvitsen kriisiapua tai oikeudellista neuvoa, se on pienen ammattialamme tärkeä vaikuttaja ja yhteenkokoaja ja neuvottelee minulle hyvät vakuutusehdot sen varalta, että menetän työkykyni.


Minä olin siinä keskustelussa juurikin tätä mieltä myös... =)
 
Tuo on minusta asia, joka riippuu aika paljon töistä. Jos on vähänkin kummallinen työ, niin välttämättä ei ole liittoa, joka ajaisi asioita, tai sitten ei ole mahdollista ajaa asioita. *miettii että tutkijat saisivat olla 10 v lakossa ennen kuin jotain joku huomaisi*
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Tuo on minusta asia, joka riippuu aika paljon töistä. Jos on vähänkin kummallinen työ, niin välttämättä ei ole liittoa, joka ajaisi asioita, tai sitten ei ole mahdollista ajaa asioita. *miettii että tutkijat saisivat olla 10 v lakossa ennen kuin jotain joku huomaisi*

Oma systeemi meilläkin, aikoinaan kai kuuluttiin Virkamiesliittoon, oltiin jatkuvasti käsikassarana milloin minkäkin ryhmän etujen vuoksi.
 
Voiko muuten toisen asteen opiskelija liittyä mihinkään liittoon?

Kyllä mun mielestä kannattaa kuulua liittoon. Ainakin exän kohdalla se oli hyvä juttu, kun hän jäi työttömäksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Voiko muuten toisen asteen opiskelija liittyä mihinkään liittoon?

Kyllä mun mielestä kannattaa kuulua liittoon. Ainakin exän kohdalla se oli hyvä juttu, kun hän jäi työttömäksi.

Riippuu alasta ja liitoista, jotkut ottavat opiskelijoita jäsenikseen, toiset vasta valmistuneita.
 
Kyllä tutkijatkin voi kuulua liittoon ;) Itse pidän kanssa välttämättömänä ammattiliittoon kuulumista ja itse asiassa olen ollu paikallisessa yhdistyksessäkin pyörimässä. Tykkään siitä,että tietää missä mennään ja voi vähän vaikuttaakin tulevaan. Onhan se toki turva siinäkin mielessä,että jos työttömäksi joutuis ni kuuluu työttömyyskassaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
Onhan se toki turva siinäkin mielessä,että jos työttömäksi joutuis ni kuuluu työttömyyskassaan.


Mutta työttömyysturvanhan saa myös yksityisestä työttömyyskassasta joka ei vaadi liittoon kuulumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
Kyllä tutkijatkin voi kuulua liittoon ;) Itse pidän kanssa välttämättömänä ammattiliittoon kuulumista ja itse asiassa olen ollu paikallisessa yhdistyksessäkin pyörimässä. Tykkään siitä,että tietää missä mennään ja voi vähän vaikuttaakin tulevaan. Onhan se toki turva siinäkin mielessä,että jos työttömäksi joutuis ni kuuluu työttömyyskassaan.

Joo tottahan toki tutkijat voivat liittyä moneenkin liittoon. Koen vaan henkilökohtaisesti, että vaikuttamismahdollisuudet ovat aika heikot, ja sen lisäksi suurinta osaa meistä kiinnostaa ihan muut asiat

;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
Kyllä tutkijatkin voi kuulua liittoon ;) Itse pidän kanssa välttämättömänä ammattiliittoon kuulumista ja itse asiassa olen ollu paikallisessa yhdistyksessäkin pyörimässä. Tykkään siitä,että tietää missä mennään ja voi vähän vaikuttaakin tulevaan. Onhan se toki turva siinäkin mielessä,että jos työttömäksi joutuis ni kuuluu työttömyyskassaan.

Joo tottahan toki tutkijat voivat liittyä moneenkin liittoon. Koen vaan henkilökohtaisesti, että vaikuttamismahdollisuudet ovat aika heikot, ja sen lisäksi suurinta osaa meistä kiinnostaa ihan muut asiat

;)

lasketaankos esim apurahoja edes sellaseksi tuloksi, jonka perusteella voisi saada ansiosidonnaista?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Tuo on minusta asia, joka riippuu aika paljon töistä. Jos on vähänkin kummallinen työ, niin välttämättä ei ole liittoa, joka ajaisi asioita, tai sitten ei ole mahdollista ajaa asioita. *miettii että tutkijat saisivat olla 10 v lakossa ennen kuin jotain joku huomaisi*
Näinpä juuri. Liittoon kuulumisen suurin etu työttömyyskäassaan kuulumisen sijasta lienee juridinen apu, jos työnantajan kanssa tulee ongelmia. Mutta on aloja ja työpaikkoja, joissa samalla ammattinimikkeelläkin työskentelevät kuuluvat mitä erilaisimpiin liittoihin ja joissa mikään liitto ei loppujen lopuksi aja juuri sinut palkankorotuksiasi tai muita työhösi liittyviä asioita.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
Alkuperäinen kirjoittaja Pupu T:
Kyllä tutkijatkin voi kuulua liittoon ;) Itse pidän kanssa välttämättömänä ammattiliittoon kuulumista ja itse asiassa olen ollu paikallisessa yhdistyksessäkin pyörimässä. Tykkään siitä,että tietää missä mennään ja voi vähän vaikuttaakin tulevaan. Onhan se toki turva siinäkin mielessä,että jos työttömäksi joutuis ni kuuluu työttömyyskassaan.

Joo tottahan toki tutkijat voivat liittyä moneenkin liittoon. Koen vaan henkilökohtaisesti, että vaikuttamismahdollisuudet ovat aika heikot, ja sen lisäksi suurinta osaa meistä kiinnostaa ihan muut asiat

;)

lasketaankos esim apurahoja edes sellaseksi tuloksi, jonka perusteella voisi saada ansiosidonnaista?

eihän niitä lasketa. Nyt on kyllä tulossa tutkijoiden sosiaalietuihin, mutta se on kyllä ihan valtiovallan taholta, tietääkseni mikään liitto ei ole niitä asioita ajanut. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
eihän niitä lasketa. Nyt on kyllä tulossa tutkijoiden sosiaalietuihin, mutta se on kyllä ihan valtiovallan taholta, tietääkseni mikään liitto ei ole niitä asioita ajanut. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jotain semmoista muistelin kanssa lukeneeni, mutten enää muista miten sen oli tarkoitus mennä... ei varmaan llut minkään liiton ajama juttu, ellei sitten jonkun Akavan tai muun vastaavan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihamieli:
eihän niitä lasketa. Nyt on kyllä tulossa tutkijoiden sosiaalietuihin, mutta se on kyllä ihan valtiovallan taholta, tietääkseni mikään liitto ei ole niitä asioita ajanut. Korjatkaa jos olen väärässä.

Jotain semmoista muistelin kanssa lukeneeni, mutten enää muista miten sen oli tarkoitus mennä... ei varmaan llut minkään liiton ajama juttu, ellei sitten jonkun Akavan tai muun vastaavan...

Minusta siihen puuttui opetusministeriö, etenkin kun työttömyysturva ja sosiaaliturva on niin heikoilla kantimilla.
 
Minä kuulun myös pelkkään kassaan, tämä jäänteitä ajasta, jolloin rupesi enemmän kuin ärsyttämään, kun vaihtoi työpaikkaan julkiselta sektorilta yksityiselle tai vain valtiolta kunnalle - > aina piti vaihtaa liittoa, nyt kun kuulun pelkkään kassaan, eivätkä työpaikan vaihdot aiheuta liiton vaihdoksia.

Liittoon kuulumisen etu on nimenomaan sen tarjoama juridinen apu, it-alalla järjestäytymisaste on melkoisen alhainen, vielä siksi, että vaikka esim. oma liitto olisi erto, työnantajasi saattaa tehdä sopimuksen vaikkapa pankkialan suoran kanssa, ja palkankorotukset yms. menevät tämän yhden liiton kautta.

Minulla on ollut työpaikkoja, jossa työntekijät kuuluvat viiteen kuuteen liittoon, silloin ei ajeta kyllä asioita yhteisesti.
 
Ei kannata kuulua liittoon mutta työttömyyskassaan kylläkin! Liiton jäsenmaksut ihan kauhian korkeat eikä sieltä oikeastaan saa rahoilleen vastinetta. Liiton työttömyyskassamaksut matalammat ja hyöty työttömäksi joutuessa tosi hyvä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minulla on ollut työpaikkoja, jossa työntekijät kuuluvat viiteen kuuteen liittoon, silloin ei ajeta kyllä asioita yhteisesti.
Samoja kokemuksia mullakin. Ja kun lisäksi mahdolliset korotukset ovat olleet vain indeksikorotuksia ja oikeista palkankorotuksita taas työntekijä sopii suoraan työnantajansa kanssa, niin on aika herttaisen yhdentekevää, onko se indeksikorotus 1, 3 vai 5%.

 
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Ei kannata kuulua liittoon mutta työttömyyskassaan kylläkin! Liiton jäsenmaksut ihan kauhian korkeat eikä sieltä oikeastaan saa rahoilleen vastinetta. Liiton työttömyyskassamaksut matalammat ja hyöty työttömäksi joutuessa tosi hyvä.


Ja kun nyt katsotte asiaa tämän sairaanhoitajien palkkasysteemin ja liiton ajamien korotusten kautta, niin luuletteko että olisi mitään korotuksia jaossa ilman liittoa ja siihen kuuluvia ihmisiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Ei kannata kuulua liittoon mutta työttömyyskassaan kylläkin! Liiton jäsenmaksut ihan kauhian korkeat eikä sieltä oikeastaan saa rahoilleen vastinetta. Liiton työttömyyskassamaksut matalammat ja hyöty työttömäksi joutuessa tosi hyvä.

siis eikös ne ole yks ja sama?!? siis liitto ja liiton työttömyyskassa?

Itse kuulun tehyyn ja kyllä kannattaa! Olen pätkätyöläisenä ollut valmistumisesta äitiyslomalle jäämiseen, enemmän olen "takaisin" saanut kuin olen maksanut (siis työttömyyskassasta ansiosidonnaista päivärahaa.. )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Ei kannata kuulua liittoon mutta työttömyyskassaan kylläkin! Liiton jäsenmaksut ihan kauhian korkeat eikä sieltä oikeastaan saa rahoilleen vastinetta. Liiton työttömyyskassamaksut matalammat ja hyöty työttömäksi joutuessa tosi hyvä.


Ja kun nyt katsotte asiaa tämän sairaanhoitajien palkkasysteemin ja liiton ajamien korotusten kautta, niin luuletteko että olisi mitään korotuksia jaossa ilman liittoa ja siihen kuuluvia ihmisiä?


Tuolloin varmaan neuvoteltaisiin itse palkat ja korotukset niinkuin monella alalla nyttenkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Minulla on ollut työpaikkoja, jossa työntekijät kuuluvat viiteen kuuteen liittoon, silloin ei ajeta kyllä asioita yhteisesti.
Samoja kokemuksia mullakin. Ja kun lisäksi mahdolliset korotukset ovat olleet vain indeksikorotuksia ja oikeista palkankorotuksita taas työntekijä sopii suoraan työnantajansa kanssa, niin on aika herttaisen yhdentekevää, onko se indeksikorotus 1, 3 vai 5%.


Kerroppa miten tämä kommenttisi sopii yhteen sen tosiasian kanssa että ilman liittoja ja lakkoja ei olisi sairaanhoitajille mitään korotuksia tulossa... miksi he eivät ole suurin joukoin sopimassa itsekseen omista sopimuksistaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Ei kannata kuulua liittoon mutta työttömyyskassaan kylläkin! Liiton jäsenmaksut ihan kauhian korkeat eikä sieltä oikeastaan saa rahoilleen vastinetta. Liiton työttömyyskassamaksut matalammat ja hyöty työttömäksi joutuessa tosi hyvä.

siis eikös ne ole yks ja sama?!? siis liitto ja liiton työttömyyskassa?

Jos maksaa vain työttömyyskassalle jäsenmaksua, ei kuulu liittoon vaan pelkästään työttömyskassaan.

 

Yhteistyössä