Kannattaako influenssa rokote ottaa 8kk ikäiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä luin vasta, että jonkun tutkimuksen mukaan alle kaksi vuotiaalle ei ko rokotteesta olisi suurtakaan hyötyä. Mä en ottanut viime vuonna 1,5 vuotiaalle vaikka sitä niin suositeltiin ottamaan. Eihän se ole pois suljettua etteikö influenssa tulisi, vaikka piikki on otettu. Mulle lähinnä painotettiin sitä, että sitten jäisi ne ikävät jälkitaudit sairastamatta kuten korvatulehdukset. Sen takia suositellaan työssäkäyvien lapsille ettei vanhemmille tulisi poissaoloja. Mä olen töissä täällä kotona ja ajattelin että me sairastetaan rauhassa kotona, jos tauti tulisi. Ei tullut tautia. Siis ei influenssa ole vaarallisempi jos rokotetta ei ota. Sellaisen tulkinnan olen kuullut, että rokote saattaisi lieventää influenssan oireita jos se rokotteesta huolimatta tulisi. Tässä puhuttiin kylläkin aikuisista. Nyt nuorimmainen on sen 2,5v. ja minusta tuntuu etten taida tänä vuonnakaan rokotetta ottaa.

Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyy hyviä syitä ottaa rokote. Itse ainakin aion käyttää tämän tilaisuuden hyväkseni ja vien pojan (1v4kk) rokotettavaksi heti ensi viikolla.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/rokottaminen/influenssarokotukset/lasten_influenssarokotukset/

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Miten se rokotushomma toimii? Tarvitseeko sinne varata aika? :ashamed:

Meillä saatiin neuvolasta viime käynnillä ajat niihin rokotuksiin eli tietyinä päivinä tiettyihin kellonaikoihin voi käydä ottamassa

Täällä on ainakin joukkorokotuksena. Ensi viikolla useampana päivänä siten että lapset on jaettu sukunimen alkukirjaimen mukaan eri päiville

Alkuperäinen kirjoittaja meilläpäin:

Meillä saatiin neuvolasta viime käynnillä ajat niihin rokotuksiin eli tietyinä päivinä tiettyihin kellonaikoihin voi käydä ottamassa

No ei meidän terkkari kyllä viime käynnillä (syyskuun lopussa) puhunutkaan mistään tuollaisesta.

itse otin lapselleni viime syksynä sen rokotteen(lapsi noin 1,5v) ja pari pvää sen jälkeen alkoi ihme köhä aina kun heräsi. Se jatkui sitten pitempään ja lääkäriaikakin oli jo varattu yskän syiden selvittamistä varten kun sitten jysähti se influenssakin! Nyt on tilanne se että aina flunssan yhteydessä ollaan astmalääkityksellä, lisäksi on havaittu lievää rasitusyskääkin, ja itse epäilen sitä riivatun rokotetta tämän kaiken alkuunpanijaksi... Meidän lapsi oli nimittäin ekaa kertaa kipeenä kun sen influenssan sai.

Meillä rokottavat omassa neuvolassa määräaikaistarkastusten yhteydessä tai jos ei tarkastuksia satu rokotusajalle (marraskuu/joulukuu), terveysasemilla pikkulasten rokotuspisteissä. Aiemmin rokottamattomat lapset tarvitsevat 2 rokoteannosta kuukauden välein. Aiemmin influenssarokotuksen saaneet lapset tarvitsevat vain yhden rokotuksen. Voimakkaasti kananmunalle allergisia tai kuumeisia lapsia ei rokoteta.
Ja koska Suomessa käytössä olevat influenssarokotteet sisältävät inaktivoituja eli tapettuja viruksen osia (eivät siis sisällä eläviä viruksia), ne eivät myöskään voi aiheuttaa influenssaa.

No ei meidän terkkari kyllä viime käynnillä (syyskuun lopussa) puhunutkaan mistään tuollaisesta.

Ne pitää ihan ite omatoimisesti osata selvittää ;) täällä on ajat olleet paikallislehdessä, terkkarissa neuvolan seinällä ja kaupungin nettisivuilla

Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:

Ne pitää ihan ite omatoimisesti osata selvittää ;) täällä on ajat olleet paikallislehdessä, terkkarissa neuvolan seinällä ja kaupungin nettisivuilla

Jaa. Kaikkea uutta sitä ensikertalainen oppii :xmas:

Tässä poimintoja siitä lehtijutusta, mihin viittasin tuossa aikaisemmassa vastauksessani:

"Potilasjärjestö Rokotusinfo ry:n mukaan tutkimukset eivät tue käsitystä rokotusten hyödystä alle kaksivuotiailla influenssan tai korvatulehdusten hoidossa. Tämä on selvästi ristiriidassa Kansanterveyslaitoksen (KTL) rokotussuositusten kanssa.

Rokotusinfo ry:n mukaan Yhdysvalloissa julkaistun niin sanotun Cochrane-tutkimuskoosteen mukaan rokotuksesta on hyötyä yli 2-vuotiaille, mutta ei alle 2-vuotiaille.

Kyseessä on kooste 51 eri tutkimuksesta. Potilasjärjestönä me ei oteta kantaa rokotussuosituksiin, mutta toivomme että vanhemmille kerrottaisiin, millaisia tutkimustuloksia asiassa löytyy, sanoo Rokotusinfo ry:n puheenjohtaja Jyrki Kuoppala.

Kuoppalan mukaan KTL:n suositukset ovat liian ympäripyöreitä. Syynä tähän on Kuoppalan mukaan se, että ENTISTÄ SUUREMPI OSA KTL:N RAHOITUKSESTA TULEE ROKOTTEITA VALMISTAVILTA LÄÄKEYHTIÖILTÄ."

Juttu on kokonaan luettavissa esim sanomalehti Kalevasta (keskiviikko 29.10.2008). Siis tässähän monessa suosituksessa ikävä kyllä on kysymys. Lääkefirmat ovat ns. takapiruina vedättämässä kuuliaista kuluttajaa... Ikävä kyllä.

Jokainen vanhempihan päätöksen tekee itse näissä asioissa. Mä en ole muuten mitenkään rokotevastainen. Kaikki neuvolan ohjelmaan kuuluvat rokotteet olen ottanut lapsilleni ja tulen ottamaan. Hieman nämä vesirokko ja influenssarokotteet saavat minut miettimään, että onko niistä todellista hyötyä... Rotarokotteesta pienillä vauvoilla olen eri mieltä. Se tuntuu olevan hyvä asia. Sitä en ole tosin omilleni ottanut, mutta kun tiedän miten vakava rotavirus voi vauvalle olla - uskon sen rokotteen hyötyyn.

Niin ja tämä on vain minun mielipiteeni asiasta. Jokainen päättää näistä itse omien lastensa kohdalla.

Yhteistyössä