Kannattaako imetysdieetti?

Ammattilainen
Meille sanoi aikoinaan lastenlääkri, että ainoat mitkä kannataa jättä pois äidin ruokavaliosta on maito ja kananmuna. Jos vauva oireet ei näillä rauhoitu tarpeeksi niin sitten on ehkä kokonaisuuden (= myös äidin hyvinvoinnin) kannalta korvike paras. Mut se oli hänen mielipiteensä. Mieti itse jaksatko rankkaa dieettiä vai pärjääkö vauva niin että jättisit vain sen maidon (+ mahdollisesti munan) pois.
 
Tämä on vain mun mielipide, mutta mielestäni imetysdieetti kannattaa, jos lapsi on sillä OIREETON ja se ei käy äidille liian rankaksi, muuten keskittyisin sopivan korvikkeen etsintään. Itse en omalla kohdalla saanut imetysdieettiä toimivaksi vaan oireita oli koko ajan ja siksi meillä paras ratkaisu oli imetyksen lopetus. Itse koin sen hyvänä siksi, että lapsi saatiin oireettomaksi ja kiinteitä ruokia oli helpompi lähteä kokeilemaan oireettomalle lapselle. Tuossa on aika vaikea lähteä kiinteitä kokeilemaan, kun oireita on koko ajan. On siis aika vaikeaa erottaa, mikä johtuu äidinmaidosta ja mikä kiinteistä.

Mä en tiedä tuosta siedättymisestä, meillä se ei toiminut ainakaan. Itse huomasin sen, että ne ruoka-aineet jotka olin itse jättänyt omasta ruokavaliosta aika alussa jo pois alkoivat sopia lapselle isompana ekoina eli meni ihan päinvastoin esim. maito ja vehnä alkoivat sopia ennen perunaa. Tämä on siis vain minun kokemus, ei todellakaan mikään tieteellisesti todettu fakta.
 
Jos vain jaksat tiukentunutta ruokavaliota, niin totta kai kannattaa. =) Voi kyllä viedä aikaa ennen kuin imetysdieetti alkaa toimia. Meidän lapsukaisella todettiin ensin maito- ja kananmuna-allergia 3,5 kk ikäisenä ja lapsen iho-oireet katosivat vasta 4 viikkoa dieetin aloittamisen jälkeen. Reilun kuukauden oli rauhallista kunnes lapsella alkoi ripuli, jonka syyksi paljastuivat kotimaiset viljat. Ne oireet katosivat viikossa, kun jätin viljat pois ruokavaliostani. Sen jälkeen tilanne saatiin hallintaan.

Itse imetin lasta 1 v 10 kk ikäiseksi. Alunperin tarkoitus oli lopetella imetystä vähitellen 1 ikävuoden korvilla ja siirtyä Nutrilon Soijaan mutta lapsi päätti toisin. :LOL: Ei siis huolinut soijakorviketta millään, puurotkin jäivät syömättä kun lisäsin sitä niihin ja sylki vaan pois, kun tarjosin juomana. Joten ajattelin että jos kerran jaksan ihan mainiosti pitää dieettiä (ja kaikkeenhan tottuu), niin lapsen parhaaksihan se imetys on. Ei vain ravitsemuksellisista syistä, vaan myös imetyksen suoman läheisyyden takia. Olisin jatkanut imetystä 2-vuotiaaksi, mutta valitettavasti itse sairastuin ja lääkekuurit estivät imetyksen jatkamisen. Se oli kova paikka lapselle ja yllättävää kyllä minullekin.
 
Muutama kommentti 1,5v allergisen pojan äidiltä.
Meillä lasten allergologi totesi, ettei ole mitään näyttöä siitä, että altistaminen vaikuttaisi lapsen allergiaoireisiin lyhyellä tai pitkällä aikavälillä suuntaan tai toiseen. Eli sitä hyötyä ei nähdäkseni ole siitä, että jatkat ilman diettiä.

Itse olin rankalla imetysdietillä puoli vuotta, mutta meillä oireet helpottivat dieetille siirtymisen myötä. Ruokavalioon totuin kyllä ja tarkoitus oli imettää siihen saakka, että löytyy sopiva korvaava maito. No, ainoa sopiva oli almiron pepti, jota lapsi ei koskaan suostunut syömään, vaikka sitä miten yritin ujuttaa puuroon, perunamuussiin jne jne jne pitkän ajan. 1 vuoden iässä saimme luvan siirtyä kauramaitoon+lisäkalsiumiin tabletteina ja lopetin imettämisen vähitellen. Painohan siinä tippui dietillä vaikka söin hurjia määriä, mutta se sopi mulle kyllä ihan hyvin!

Kun meillä tuli ensimmäinen paha allergiareaktio, varasin ajan Helsingin lastenlinnasta ihan mahtavalta allergologilta, jolta sain tosi hyvät ohjeet ja neuvot tulevaan. Tätä suosittelen lämpimästi. Vaihtoehtona oli karsia lähes kaikki ruoka-aineet sekä äidiltä että lapselta ja aloittaa yksi ruoka-aine kerrallaan lisäksi ruokavalioon. Tai lopettaa imettäminen ja siirtyä korvikkeeseen. Itse valitsin dieetin ja olen nyt valintaani tyytyväinen, vaikkei se helpoin rasti ollutkaan.

 
Kannattaa myös muistaa, että sopivaa korviketta ei välttämättä löydykkään. Varsinkin suolioireisilla se on ihan yleistäkin.

Meillä näin on käynyt kahdella lapsella. Silloin imetysdietti vedetään niin tiukalle kun äiti jaksaa ja lapsen olo on mahdollisimman hyvä. Sopivia kiinteitä aletaan etsiä (jopa alle nelikuukautisena, lääkärin suosituksesta) mahdollisimman nopeaan tahtiin.
 
Hei!

Meillä kanssa maitoallergikko ja äiti imetysdieetillä. Meillä kanssa oireilee atooppisella ihottumalla. Nyt vasta kun saatiin oikein kunnon rasvat niin alkaa vaikuttamaan. Äidin maidoton, munaton ja soijaton imetysdieetti ei siis niihin auttanut. Iho alkaa nyt olla aika hyvä, mutta ei täysin normaali kuitenkaan.

Eli minä en oikeastaan tiedä onko minun dieetilläni mitään merkitystä, mutta edelleen lastenlääkärin ohjeistuksella sillä olen. Soijaa voin kokeilla käyttää.

Vehnästä lastenlääkäri sanoi minulle, että sille joko on allerginen tai ei. Mutta sille ei tule allergiseksi sen takia, että olisi liian aikaisin alkanut käyttää tai jotain. En oikein ymmärtänyt. Kun eka lääkäri meinasi, että vehnää ei vielä ja toinen sanoi että sitä on turha vältellä. Meillä lapsella ikää 9 kk ja näyttäisi vehnä sopivan. Muuten en noista siedätyksistä tiedä, kun yritin niitä itsekin kysyä mutta en saanut sellaista vastausta että olisin asian ymmärtänyt :D
 

Yhteistyössä