Kannattaako imettää jos imettää vain yösin? Vauvalle ikää n.7kk.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti08

Vieras
päivisin syö rinta kerran tai kaksi vain. Muuten yösin vain.
Noin menty jo toista kuukautta.

Neuvolasta sain vihjeen et maito alkaa nyt oleen sen verran makeampaa et voi olla vaikeampi lopettaa myöhemmin imettäminen...

Oma maito yösin riittää just ja just tosin vauva syö 0,5-2h välein.
Aina silloin tällöin olen antanut vellia/maitoa yöllä kun ei tahdo itku loppua.

Maitoa/velliä menee vaan tosi huonosti ja ruuan yhteydessä juo vettä (neuvolan kehotus).

Mitä ihme neuvoja neuvolata annettu?!? Maito alkaa olemaan niin makeata...? Täh??

En antaisi vettä ollenkaan, hidastaisin tahtia kiinteiden kanssa ja imettäisin enemmän. Tarjoaisin tissiä usein vaikka lapsi ottais vaa pari imaisua. Kyllä tuon ikäinen tarvitsee vielä äidinmaitoa.

Jos yrittäisit tarjota päivisin useammin, ei mitään lisämaitoja/vellejä eikä vettä, niin ehkä sujuis helpommin?

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Mitä ihme neuvoja neuvolata annettu?!? Maito alkaa olemaan niin makeata...? Täh??

En antaisi vettä ollenkaan, hidastaisin tahtia kiinteiden kanssa ja imettäisin enemmän. Tarjoaisin tissiä usein vaikka lapsi ottais vaa pari imaisua. Kyllä tuon ikäinen tarvitsee vielä äidinmaitoa.

Jos yrittäisit tarjota päivisin useammin, ei mitään lisämaitoja/vellejä eikä vettä, niin ehkä sujuis helpommin?

Puree ja lujaa hampailla mua jos vauvaa ei kiinnosta ottaa rintaa suuhun.
Pitkään tarjosin joka itkuun/ruokailujen jälkeen rintaa.
Kunnes puri mua suurinpiirtein joka kerta. Kaksi isoa hammasta ollut 5kk suussa niin kauheesti innostu antamaan "turhaa" rintaa enään. :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mitä ihme neuvoja neuvolasta annettu?!? Maito alkaa olemaan niin makeata...? Täh??

Puree ja lujaa hampailla mua jos vauvaa ei kiinnosta ottaa rintaa suuhun.
Pitkään tarjosin joka itkuun/ruokailujen jälkeen rintaa.
Kunnes puri mua suurinpiirtein joka kerta. Kaksi isoa hammasta ollut 5kk suussa niin kauheesti innostu antamaan "turhaa" rintaa enään. :(

Heh, juu, mäkin aloin hampaiden tulon jälkeen vähän tarkemmin miettimään milloin rintaa tarjoais :D

Jos tarjoaisit rintaa ennen kiinteitä? Maidonhan tulee olla lapsen pääasiallinen ravinnonlähde yksivuotiaaksi asti. Jos nälkäinen lapsi ottaisi kunnon imaisut, sitten täydentäisi kiinteillä...? Saattaisi auttaa öitä paljon. Lapsi tarvitsee kuitenkin tietyn määrän maitoa, söi kui paljon kiinteitä tahansa, ja jos se maito ei tule päivällä, niin sitten yöllä. Ja jos laps juo päivällä vettä, tämä saattaa pitää janon poissa päivisin vaikka sen kuuluisi tyydyttyä maidosta.

Lapsi saattaa myös aistia sun hermostuneisuuden jos pelkäät puraisua, mutta tähän mulla ei oo mitään neuvoa :( Yritä rentoutua kuulostaa vähän typerältä ja tarpeettomalta. Mä oon jotenkin oppinu tarjoamaan sitä rintaa silleen, että huomaan jo ennen kun nänni on suussa jos ei kiinnostakaan.

Suosittelisin vielä että yrität, imetyshormonit auttaa jaksamista ja vahventaa teidän välistä sidettä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
vauva alkaa olla sen ikäinen, että pärjäisi kohta ilman syömistä yöllä.

Pärjää, kyllä, mutta onko se vauvalle hyväksi? Ei.

No miksipä ei, jos kerran pärjää ilman syömistä. Esim. hampaiden kannalta jatkuva yösyöminen ei ole niin hyvä juttu. Ja yhtenäinen yöuni on sekä vauvalle että äidille parempi juttu kuin katkonainen.

Mistäs se terkkari sen maidon makeuden on testannut? Maistamalla vai? Mun terkkarin mukaan maito taas laimenee puolen vuoden jälkeen, eli onko se nyt sitten jotain laihaa ja makeaa lientä? Noi jutut on mun mielestäni niitä, jotka voi päästää toisasta korvasta ulos samantien.

No miksipä ei, jos kerran pärjää ilman syömistä. Esim. hampaiden kannalta jatkuva yösyöminen ei ole niin hyvä juttu. Ja yhtenäinen yöuni on sekä vauvalle että äidille parempi juttu kuin katkonainen.

Väärin. Vauvan unen ei kuulu olla yhtenäistä noin pienenä. Äidin yöunen tarve taas vaihtelee enemmän, mutta imetyshormonit ja hyvät unitavat takaavat äidillekin tarpeeksi unta kunhan laps ei kokoyötä pidä hereillä.

Jatkuva yösyöminen ei ole välttämättä paras juttu, mutta koko yö syömättä? Ei myöskään hyvä ellei vauva ole itse päättänyt luopua yösyömisestä, vaikka nukkuu äidin vieressä.

http://www.epjournal.net/filestore/ep05102183.pdf

No ei tosiaankaan maidon tule olla ykkösruoka 1 vuotiaaksi asti..
Sitä varten suositellaan kiinteidenaloitusta jo 4kk alkaen!
Toki voi imettää öisin mutta eihän maito edes tunnu riittävän, jos tuon ikäinen herää noin pienin väliajoin syömään..
Ja jos puree, niin ei ehkä vaan halua tissiä, onko silti pakko väkisin yrittää?

Väärin. Vauvan unen ei kuulu olla yhtenäistä noin pienenä. Äidin yöunen tarve taas vaihtelee enemmän, mutta imetyshormonit ja hyvät unitavat takaavat äidillekin tarpeeksi unta kunhan laps ei kokoyötä pidä hereillä.

Jatkuva yösyöminen ei ole välttämättä paras juttu, mutta koko yö syömättä? Ei myöskään hyvä ellei vauva ole itse päättänyt luopua yösyömisestä, vaikka nukkuu äidin vieressä.

http://www.epjournal.net/filestore/ep05102183.pdf

Vauvalle kun tulee helposti yöimemisestä tapa, jota hän jatkaisi mielellään vaikka useamman vuodenkin vaikka sille ei oikeasti ole tarvetta. 7 kuukauden ikäinen useimmiten pärjää jo ilman maitoa yöt. Ainakaan hän ei tarvitse sitä puolen-kahden tunnin välein. Eri asia on, että aamuyöstä hänellä saattaa olla jo nälkä, jos yöunet kovin pitkiksi venyvät. Ja ihan useamman imetetyn vauvan äitinä kokemuksesta puhun.

Minä itse en öisin syöttäisi puolen tunnin välein! kyllä äitikin tarvitsee unta ja pienen on hyvä oppia tankkaamaan illalla ja aamulla. Ei tietty kertarysäyksellä, mutta pikkuhiljaa. Kohta varmaan söisi vaikka pari kertaa sitten päivällä tissiä sen yön sijaan.

Enkä antaisi vettä, jos kerran maitoa menee huonosti. Vaan sitä maitoa.

Kyllä alle 1v pitäisi sada vielä pääosa ruuan tarpeestaan maidosta. Tän voinee tarkistaa jopa äitiyspakkauksessa tulleista opuksista.

Koskaan ei ole meillä puolivuotiaat olleet öitä syömättä,enkä oleta vauvan olevankaan. 1v iästä eteenäin kyllä jaksavat olla.

Tää on just tätä et yrittää noudattaa kaikkia juttuja jotka hyväksi vauvalle.
Olin kanssa aluksi vastaan et pitää ruveta antaa ainakin velliä 4kk viimeistään. Kun melkein alusta asti menty osittaisella imetyksellä. Vaikka olen alústa alkaen vauva nukkui rinnassa kiinni aina tuonne 4kk asti kunnes suostui tuttia syömään välissä edes hetken.

Nyt pitäis syödä jo puurot, lihasoseet ym. Vasta muutaman kerran maisteltu lihaa ja hedelmäsoseita. 4,5kk aloitin vellejä ja vähän kasvissoseita 5kk.
Nyt menee jo muutama purkki kasvista ja ehkä purkki hedelmää toisinaan. Ja kerran päivää puuro.

Vauva tosi huono nukkumaan nykyään. Olen ruvennyt nyt tarjoaan pidemmällä välillä ruokaa 3-4h ja siinä välissä tarjota maitoa jos olis vailla jotain...

4V sitten (eri neuvola kylläkin) jäkätti että kun en yritä tarpeeksi imettää jotta lapsi menisi täysimetyksellä. Ja silloin sanottiin et aikaisintaan 4-5kk iässä aloittaa vellejä/soseita jos nukkuu huonosti.
Silloin sanottiin pahasti kun lopetin imetyksen jo 4kk jälkeen.

Nyt kun olen jaksanut näinkin pitkään joka kuukausi ihmetellään neuvolassa et vieläkö imetän. :/
Yhessä vaiheessa meni hyvin et vauva syö rintaa aina ennen tai jälkeen vellinkin (hetken päästä tai kun meni nukkumaan).
Nyt on oikea oravan pyörä kun miettiin omaa väsymystä ja vauvan jaksamista mikä olis hyvä vaihtoehto ym. Kun ei nuku äiti eikä kauheen hyvin lapsikaan. :(

Anna reilusti kiinteää ruokaa vauvalle iltaisin ennen nukkumaanmenoa, että jaksaa yöllä pitempään ilman maitoa ja kokeile imettää enemmän päivällä/aamulla, kun vauva herää nälkäisenä. Päivällä syömisille selkeä rytmi ja sen yhteydessä rintamaitoa, ei vettä. Onko hänelle tulossa hampaita? Syömisten kanssa voi siksikin olla vähän takkuista ja yöt rikkonaisia.

mä oon aabanin kanssa samoilla linjoilla. me unikoulutettiin mein poitsu just tossa 7-8kk iässä kun yöt alko olee sellasta hulinaa. tissiä lupsutti välillä viiski kertaa yössä ja selvästi oli vaan tapa, nälkä sillä ei ollu. aloin ite olee niin väsyny et tehtii stoppi yösyötöille. poika omaan huoneeseen nukkumaan ja laakista syötöt pois, hyvin onnistu ja heti alko yöt paranee. nyt nukkuu pääsääntösesti yöt läpi, välillä saattaa kerran yössä vaatia tutitusta, mut harvemmin. nii n ja samalla saatiin rytmi kohilleen ja myös kiinteitten syöminen parani selkeesti.

Parempi että saa vähän äidinmaitoa kuin ei ollenkaan, noin pieni. Mutta jos itse ei jaksa öitä, voisi yrittää jonkinlaista tapojen rukkausta. Ehkä lapsi söisi kiltisti päivällä, jos ei yöllä söisi. Jos nukutat tissille, aina kun vauvan uni vähän kevenee niin se huomaa että jotain puuttuu, ja tarvitsee taas sen tissin jotta voi jatkaa taas unia. Ei ole nälästä kyse jos 0,5-2h välein syö.

Nina tt, kun mun poika lopetti yösyömiset ihan itse alle vuoden ikäisenä ja nukkui koko yön syömättä, siis ihan ilman että olisin mitenkään asiaan vaikuttanut, niin onko nyt niin että mun olis pitänyt herättää se pari kertaa yössä ja tuputtaa maitoa vaikka väkisin? Tai puuroa? Kun sun mukaan alle vuoden ikäisen ei kuulu nukkua yhtenäisiä yöunia?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Minä itse en öisin syöttäisi puolen tunnin välein! kyllä äitikin tarvitsee unta ja pienen on hyvä oppia tankkaamaan illalla ja aamulla. Ei tietty kertarysäyksellä, mutta pikkuhiljaa. Kohta varmaan söisi vaikka pari kertaa sitten päivällä tissiä sen yön sijaan.

Enkä antaisi vettä, jos kerran maitoa menee huonosti. Vaan sitä maitoa.

Tuohon peesi, jos imettää öisin tunnin välein niin kuka jaksaa olla päivisin hereillä? Hereilläpitäminen on eräs tehokkaimmista kidutuskeinoista ja unettomuutta voi verrata känniin...

toki maito on vuoden ikään asti se tärkein ruoka, mutta jos 7kk imee jopa 0,5h välein, niin ei se enää nälkäänsä syö. Kyllä varmaan yrittäisin jonkinmoista unikoulua. Jos tuo yöimeminen vähenis/loppuis niin voisi se tissi maistua myös päivällä. Lisäksi olen sitä mieltä, että tuossa vaiheessa myös äitikin jo tarvitsee sitä unta. Alkuun hormonit toimivat niin, että sitä jaksaa, mutta 7kk kohdalla tarttee kyllä jo äitikin unta!

Yhteistyössä