Kannattaako hankkia aikuinen koira?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koiramama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

koiramama

Vieras
Onko siitä jotain haittaa, jos ottaa aikuisen koiran? Mielummin antaisimme aikuiselle koiralle kodin, kuin pennulle :) Kärsiiköhän koira siitä kovasti, kun koti aikuisiällä vaihtuukin?

Mun lapsuudenkotiin hankittiin aikoinaan 3,5-vuotias koira, joka sopeutui todella hyvin. Ei osoittanut mitään ikävöimisen merkkejä ja kiintyi hyvin nopeasti erityisesti uuteen emäntäänsä.

Hmm.
No plussaa on:
Ettei kuse lattialle
Ehkä koulutettu
Ei revi paikkoja, jos ei ole eroahdistusta
Miinusta
Edellisen kodin tavat
Voi olla edellisestä kodista väkivaltaisia henkilöitä
Kouluttamaton

Meillä on 2 aikuista koiraa otettu ja hyvin on viihtyneet meillä:)

me otettiin 3 vuotias koira tossa muutama viikko sitten. aivan loistavasti menny, meillä on myös 1 vuotias lapsi. hyvin on sopeutunut ja kiintynyt jo näin lyhyessä ajassa! :)

Muuten, toinen juttu. Minkä rotuista koiraa olet miettinyt?

On luotettavalta kasvattajalta. Rotukoira. Uskoisin siis, että on hyvin koulutettu ja hyvästä kodista. Sitten yksi, mitä mietin. Miksi se myytäisiin juuri meille :D Jännittää ottaa yhteyttä, kun tuntuu, että niin moni muukin olisi valmis kyseisen koiran ostaa. Miksi just me se saataisiin :)

meidän toinen koira tuli meille vuoden ikäisenä. plussaa se että oli sisäsiisti, mutta sopeutumiseen muuten meni kauemmin. mutta juu, jos ei pentuaika kiinnosta, kandee ottaa aikuinen.

[QUOTE="apuva";22867917]On luotettavalta kasvattajalta. Rotukoira. Uskoisin siis, että on hyvin koulutettu ja hyvästä kodista. Sitten yksi, mitä mietin. Miksi se myytäisiin juuri meille :D Jännittää ottaa yhteyttä, kun tuntuu, että niin moni muukin olisi valmis kyseisen koiran ostaa. Miksi just me se saataisiin :)[/QUOTE]

Olen siis ap.

Uskoisin, että kyllä aikuinenkin koira tottuu uuteen kotiin loppujen lopuksi. Ja jos edellinen omistaja on siitä joka tapauksessa luopumassa niin kait se on koiralle parempi, että saa uuden kodin kuin, että joutuu piikille.
Kannattaa tosin tutustua koiraan huolella etukäteen, ettei tule yllätyksiä, jos/kun saattekin ongelmatapauksen... Siis ainakin, jos sellaista ei ole valmis ottamaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja miksikäs ei!;22867935:
Uskoisin, että kyllä aikuinenkin koira tottuu uuteen kotiin loppujen lopuksi. Ja jos edellinen omistaja on siitä joka tapauksessa luopumassa niin kait se on koiralle parempi, että saa uuden kodin kuin, että joutuu piikille.
Kannattaa tosin tutustua koiraan huolella etukäteen, ettei tule yllätyksiä, jos/kun saattekin ongelmatapauksen... Siis ainakin, jos sellaista ei ole valmis ottamaan =)

Ah myöhästyin! Olette siis hankkimassa koiraa kasvattajalta, jotenka tuskin mikään ongelmainen onkaan ;)

[QUOTE="apuva";22867917]On luotettavalta kasvattajalta. Rotukoira. Uskoisin siis, että on hyvin koulutettu ja hyvästä kodista. Sitten yksi, mitä mietin. Miksi se myytäisiin juuri meille :D Jännittää ottaa yhteyttä, kun tuntuu, että niin moni muukin olisi valmis kyseisen koiran ostaa. Miksi just me se saataisiin :)[/QUOTE]

olen tuo joka sanoi että meille tuli toinen koira vuoden ikäisenä.... ja mä mietin silloin ihan samaa. miksi ne sen meille antaisi. no, soitin, kerroin meidön kodista, eläimistä ja lapsista. missä asutaan, kuinka koirat pääsee ulos jne. ja jo puhelimessa kasvattaja sanoi että myyty, koira tulee meille. kasvattaja kuitenkin halusi itse tuoda koiran meille. ja toikin. juotiin kahvit, kasvattaja kertoi koirasta ja kaiketi samalla katseli millainen ihminen minä olen jne. ja sitten koira jäi meille. aikaa tuosta nyt lähes 5v.

Me otettiin v. 2008 koira jolla oli ikää 7 vuotta. Oli kiltti ja ihana koira ja sai meiltä eläkepäiviksi rakastavan kodin. Uskon että tämä koira eli pari viimeistä vuotta paremmin mitä se eli aikaisemmin. Se oli ollut 9 kk vuodesta koirahotellissa ja vain kesän omistajan kanssa. Omistaja kun oli muilla mailla talven eikä ottanut koiraa mukaan...
Joten mun mielestä teette hyvän teon myös siinä että otatte aikuisen koiran.

Koko ajan sellainen olo, että soitan/laitan viestiä. Sitten en uskallakaan, ollaanko me valmiita tähän, jos innostun liikaa ja koira onkin jo mennyt. Jos en laita viestiä, koira ehtii tietenkin jo mennä.

Meille tuli lapsiperheeseen kolmevuotias koira, oikein hyvin on mennyt.
Ei ollut pikkulapsia perheessä mutta hyvin on tottunut lapsiin, tosin lapsilla on erittäin tiukat säännöt mitä koiralle saa tehdä ja mitä ei.
Vanhan kodin tavat sai unohtumaan aika pian kun vaan itse piti päänsä. Esim meillä koira ei saa tulla keittiöön tai jäädä ovelle kerjäämään jos me syömme. Koira oli vähän ihmeissään ensi alkuun mutta tottui kyllä hyvin :)
Me päädyttiin aikuiseen koiraan koska katsoin sen helpommaksi kuin pennun pienten lasten kanssa.

[QUOTE="kutri";22868603]Onko sulla kokemusta koirista? Meinaan amerikan akita on aikas vaativa ja voimakas luonteinen rotu.[/QUOTE]

On kokemusta koirista, muttei kyseisestä rodusta. Pakko se on joskus ensimmäinen ottaa, että kokemusta ylipäätään karttuisi ;)

meille tuli rescue koira espanjasta muutama vuosi sitten. eli taustoista ei mitään tietoa... ihan hyvin on mennyt ja koira on hyvin sopeutunut. Se ei osoita minkäänlaista agressiivisuutta ja oli sisäsiisti alusta alkaen. Kovin on kiintynyt minuun, on varmaan niin monesti hylätty että vähän pelkää että jätän sen, mutta ei sillä eroahdistusta esiinny.

Eli jos olette ottamassa aikuisen koiran kasvattajalta joka tietää kaiken sen taustoista niin tuskin ongelmia tulee.

Yhteistyössä