Kannattaako diesel enää??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiks tuossa diesel-asiassa tule lähivuosian jotain uusia säädöksiä, joiden myötä Diesel-autot eivät enää ole edullisempia käytettäessä. Ihan kuin olisin parin viikon sisään lukenut Hesarista tms.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Bensa on vielä kalliimpaa ja sitä kuluu enemmän, kyllä diesel kannattaa jos ajaa paljon

Riippuu tietysti myös merkistä ja mallista. 16 km päivässä riittää golffille, jotta diesel tulee halvemmaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Eiks tuossa diesel-asiassa tule lähivuosian jotain uusia säädöksiä, joiden myötä Diesel-autot eivät enää ole edullisempia käytettäessä. Ihan kuin olisin parin viikon sisään lukenut Hesarista tms.

Dieselvero tippui juuri kaikista vuotta 2001 tuoreemmista dieseleistä.

diisselin hinta nostetaan hyvinkin pian vastaamaan bensan hintaa. näin kerrottiin uutisissa ja jossakin autoiluun liittyvässä ohjelmassa jokin aika sitten..

Alkuperäinen kirjoittaja päätön:
diisselin hinta nostetaan hyvinkin pian vastaamaan bensan hintaa. näin kerrottiin uutisissa ja jossakin autoiluun liittyvässä ohjelmassa jokin aika sitten..

Tuota varmaan hain. Ei ollut meille ajankohtaista, niin ei jäänyt kunnolla muistiin. :)

Pitää huomioida, että samalla kun polttoaineen vero yhdenmukaistetaan bensan kanssa erillinen dieselvero poistetaan.

Käytännössä tämä tarkottaa, että dieselillä ajaminen tulee yhä suuremmalle porukalle bensaa kannattavammaksi.

Bensa on kannattava polttoaine tehottomissa autoissa. Bensamoottorilla ei ole osakaasu-ominaisuuksia ja kärkevästi tilanne on tämä:

Kulutus tdi:

90 hv = 5l
110 hv = 5l
130 hv = 5l
150 hv = 5l
170 hv =5l
210 hv = 5l

kulutus bensa:

60hv = 4,8l
80hv = 6l
100hv = 6,8 l
150hv = 12l
200hv = 15l

Bensakoneessa maksat jokaisesta hevosvoimasta, vaikka et niitä koskaan edes käyttäisi. Se on se kaasuläppä, jota dieselissä ei ole.

Esimerkiksi meidän 240 hv diisseli kuluttaa ajossa noin 5,8 litraa satasella. ON vieläpä hyvin raskas auto. Lähinnä vastaavaa tehoa olevan bensamoottorisen (260hv) kaupunkikulutukseksi ilmotetaan 18,3 litraa ja yhdistetyksi 12,2 litraa.

Tässä on se ero. Tehottomat autot saa toimia bensalla. Bensakoneen hyötysuhde on parhaimmillaan silloin, kun sillä on kaasu pohjassa ja kierrokset vääntökäyrän huipussa. Jos on todella tehoton bensa-auto, niin sitä voi käyttää hyvällä hyötysuhteella. Tehokkaasta bensakoneesta ei ole kuin haittaa.

own liioittelee. Mulla on 250hv bensa-auto ja vaimolla 150hv. Mun auto on koriltaan suurempi ja se syö 9 litraa sadalle, vaimon auto pärjää kahdeksalla.

Aika pieni ero on kulutuksessa ja sekään ei johdu konetehosta vaan suuremmasta korista.

Alkuperäinen kirjoittaja kuukkeli:
own liioittelee. Mulla on 250hv bensa-auto ja vaimolla 150hv. Mun auto on koriltaan suurempi ja se syö 9 litraa sadalle, vaimon auto pärjää kahdeksalla.

Aika pieni ero on kulutuksessa ja sekään ei johdu konetehosta vaan suuremmasta korista.

Meillä oli ennen tota dieseliä bensakoneinen t5, jossa oli 250 heppaa. Sille ilmoitettiin kulutukseksi 14,5 litraa ja todellinen kulutus oli aina 15 ja 17 välissä.

Millä 250hv bensa-autolla ajelet yhdeksällä litralla? Itse etsiskelin vähäkulutuksista ja silloin vähiten tässä teholuokassa bensa-autoista vei audi a6. Sen yhdistetty kulutus on ilmotettu kaupunkiin 19,2 litraa ja yhdistetty 13.3.

1,2 litraa volvoa pienemmällä audi ilmottaa menevänsä. Vastaavan tehoinen diesel menee alle kuuden.

Mulla on ollut kaks autoa joissa molemmissa volvon 2,5 litran matalapaineturbo virisoftalla, kummatkin ovat menneet yhdeksällä.

Kulutus ei kummassakaan lisääntynyt virisoftan myötä vaikka esittämäsi teoria mukaan olisi pitänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja own:

Pitää huomioida, että samalla kun polttoaineen vero yhdenmukaistetaan bensan kanssa erillinen dieselvero poistetaan.

Käytännössä tämä tarkottaa, että dieselillä ajaminen tulee yhä suuremmalle porukalle bensaa kannattavammaksi.

Bensa on kannattava polttoaine tehottomissa autoissa. Bensamoottorilla ei ole osakaasu-ominaisuuksia ja kärkevästi tilanne on tämä:

Kulutus tdi:

90 hv = 5l
110 hv = 5l
130 hv = 5l
150 hv = 5l
170 hv =5l
210 hv = 5l

kulutus bensa:

60hv = 4,8l
80hv = 6l
100hv = 6,8 l
150hv = 12l
200hv = 15l

Bensakoneessa maksat jokaisesta hevosvoimasta, vaikka et niitä koskaan edes käyttäisi. Se on se kaasuläppä, jota dieselissä ei ole.

mulla on kesällä käytettävässä bensakoneessa vajaa 600 hv ja aivan sama mitä se kuluttaa, en ole edes mittaillu.
muuten tuo sun kirjotus on ihan asiaa :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja own:

Kulutus tdi:

90 hv = 5l
110 hv = 5l
130 hv = 5l
150 hv = 5l
170 hv =5l
210 hv = 5l

kulutus bensa:

60hv = 4,8l
80hv = 6l
100hv = 6,8 l
150hv = 12l
200hv = 15l

mulla on kesällä käytettävässä bensakoneessa vajaa 600 hv ja aivan sama mitä se kuluttaa, en ole edes mittaillu.
muuten tuo sun kirjotus on ihan asiaa :wave:

Noilla tehoilla bensa onkin taas kannattavaa. Minullakin on loppuun viritettyjä bensakoneita. Tosin niissä on vähemmän pyöriä.

en ainakaan loppuun viritettyä bensakonetta. tolla pumppubensalla tuplatehot olis semmonen loppuun viilattu.
vanhalla ameriikanautolla.. :p

Yhteistyössä