Mun on taas jo aikuisena atoopikkona laitettava lusikkani tähänkin soppaan
Mut rasvatkaa oikeasti niitä kasvojakin, jos ei rasvata se vasta tuntuukin kamalalle. Perusvoide kuivalle ja rikki olevalle iholle kirvelee ihan kamalasti, mutta kostealle iholle rasvaus ei kirvele ollenkaan. Nykyään onkin suositus, että kuivasta ihosta kärsivät atoopikot käytetään suihkussa JOKA IKINEN päivä ja puhtaalle ja kostealle iholle vedetään sitten rasvat. Ne imeytyy huomattavasti paremmin ja ei kirvele. Atooppiseen ihoon tulee herkästi tulehduksia, kun ihon pinta on rikki ja myös siksi on tärkeää, että puhtaudesta huolehditaan. Vanhat rasvat ja liat pestään päivittäin pois ja laitetaan uutta puhtaaseen pintaan.
Minun ollessa lapsi oli voimassa käytäntö, että tyyliin kerta viikkoon pesuun ja vanhan rasvan päälle kuivalle iholle vaan uutta ja sen kirvelyn määrän muistan edelleen...
Mulla toimii paremmin se, että laitan suihkun jälkeen useamman kerroksen ohuempaa voidetta. Levitän ja annan imeytyä ja toistan. Eka levitys uppoaa yleensä ihan hetkessä ihoon, mutta sitten uudestaan. Mulla alkaa paksu rasva kutista ihon pinnalla. Tämä on yksilöllista ja jokaisella on se oma voide, mikä tuntuu toimivimmalta.