Kannattaako aso-asuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
Olemme 4 henkinen perhe. Asumme pk-seudulla vuokra-asunnossa josta maksamme vuokraa melkein 1000e/kk. Minä opiskelen ja mieheni on vakituisessa palkkatyössä. Kannattaisiko aso-asuminen tilanteessamme, kun emme erittäin suurella todennäköisyydellä saa pankkilainaa omaan asuntoon, mutta on myös suolaista maksaa tuonsuuruista vuokraa mistä ei jää mitään käteen. Odottaisitteko, että opiskeluni loppuvat 3,5v päästä vai olisiko tuo toimiva väliaikainen ratkaisu?

Eipä juuri kannata pk-seudulla, riippuu vähän kohteestakin. Rt-asunnoista maksetaan hyvinkin tonnia kuussa eikä sijoitus juurikaan tuota.

Mitenkäs pienempi laina pienempään asuntoon ja parin vuoden kuluttua isompaan.

Meillä on aso-asunto, vaikka velkaa ihan omaan saisimmekin. Meille ollut tosi kätevä ratkaisu ja tarvittaessa pääsee eroon helposti, kun tuskin tämä kuitenkaan meidän loppuelämämme asunto on. Nyt asuttu pari vuotta. Aikaisemmin mulla ollut omistusasunto, joten siitäkin on kokemusta.

Aso-asuminen on erittäin kannattaa - niille Aso-yhtiöille. Asujan kannalta se on huono kompromissi, siinä yhdistyy sekä vuokra- että omistusasumisen huonot puolet.

Aso-asunnot ovat yleensä kalliimpia vuokrahinnaltaan, mutta niissä on se hyvä puoli että ovat myös uudehkoja ja hyväkuntoisia - mikä sitä hintaa kompensoi. Kaveri asuu Asokämpässä siellä itähelsingissä ja onhan niitä ympäri pääkaupunkiseutua.

Ite aikanaan muutin vuokrakämpästä samankokoiseen asokämppään ja säästin 150-200 euroa joten olin ihan tyytyväinen. Toki minäkin suosittelen pienempää kämppää, miksei vaikka asokämppää, ja säästää/lyhentää sitä asolainaa sitten samalla.

Laskimme mieheni kanssa, että saisimme samalla kk hinnalla jopa 4h+k nykyisen kolmion sijaan. Ja tämä ratkaisu olisi todellakin muutamaksi vuodeksi. Ja jäisihän siitä jotain käteen kun lähtee pois, kun nyt ei jää mitään. Kertokaa ihmeessä niitä huonoja puoliakin minulle, koska minulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Ja asuntolainaa mielle tuskin heruu, kun pk-seudulla on mukavat hinnat asunnoilla

sun täytyy laskea mukaan siihen se aso-lainan vuokranlyhennykset, että teillä on varaa niihinkin. Itse muistaakseni 12000 euron lainaa lyhensin 150 euroa kuussa. Muuten suosittelen kyllä lämpimästi!

Oli ihana muuttaa vanhasta rivarista 2000-luvulla rakennettuun asokämppään sillon aikanaan:)

Huonoja puolia on se, että itsetehdystä rempasta ei juurikaan saa mitään takaisin. Maalit yms. ainakin meillä sponssas se asofirma, mutta esim. kun laitoin laminaatit lattiaan muovimaton tilalle, en saanut mitään hyvitystä.

mutta vain, jos sinulla on maksaa se asumisoikeusmaksu omasta taskustasi. Halvemmaksi se silloin tulee kuin vuokralla könyäminen ja asuminen on turvattu samoin kuin omistusasunnossa.

Kannattaa silloin kun velkaa ei tarvitse ottaa. Jos pitää ottaa asuntolainaa ja maksaa sitä sitten vastikkeen kanssa, niin asuminen on helposti normivuokria kalliimpaa. Jos taas velkaa ei tarvitse ottaa, niin silloin asuminen on halvempaa kuin vuokralla. Lainaa en itse ottaisi aso-asuntoon.

Meillä on erittäin hyvällä paikalla 2000-luvulla rakennettu rivarikämppä 5h+k+s ja piha pk-seudulla. Vastike (joka on siis kuin vuokra) on paljon pienempi kuin alueen vuokrat. Aso-maksu meillä oli siis valmiiksi jo säästössä niin lainaa ei tarvinnut ottaa. Niin kauan kuin minä opiskelen, tässä asutaan ja sitten hankitaan oma samalta seudulta.

Alkuperäinen kirjoittaja äityli ap;22923781:
Siis laskettiin, että se "aso-vuokra" olisi n. 750e ja siihen laina päälle. Eli tulisi sen 950e/kk maksamaan. Joten se olisi halvempi kuin tämä nykyinen...

Onhan se maksettu asolaina ihan hyvä pesämuna valmiina, kun sitten joskus hakee asuntolainaa.

Riippuu kohteesta!
ME asutaan tällä hetkellä aso-asunnossa vuokralla ja tässä on se normaali aso-vuokra niin kallis ettei kannata missään nimessä ellei itsellä ole sitä könttäsummaa takataskussa sillä lainan kanssa tulee kalliimmaksi kuin vuokralla asuminen...

Tässä se 'aso-vuokra' on 900eur ja siihen laina 40t päälle :/

Meillä Vantaalla 3h+k+kph+s rivitalo hyvällä alueella. Asomaksu oli 22 000 euroa ja vastike on 660 euroa. Kyllä mielestäni kannattaa. Asumisekulut on siis 800 euroa kuussa uudessa rivitalokämpässä. Joskus sitten oma, mutta tähän elämäntilanteeseen paljon parempi vaihtoehto kun vuokralla asuminen. En keksi mitään huonoa.

Meillä oli/on haussa rivarikaksio tai -kolmio 55-65 m2 Espoosta. Saadut asuntotarjoukset on ollut luokkaa asomaksu 19-22 ke + käyttövastike 670-850 e/kk. 8-15-vuotiaista yhtiöistä, asunnoissa muovimattolattiat... Suurinpiirtein samalla hinnalla tai halvemmallakin näkyy löytyvän samoilta seuduilta vuokra-asuntoja VVO:lta ja satunnaisesti yksityisiltä.

Eipä juuri kannata. Tutulla Helsingisskerrostalossa 4 h + k + s. Aso-vuokra 900 euroa + lainaosuus 300 euroa eli yhteensä 1200 euroa. Lainaa taisi olla 30 000 euroa.

Jos mitenkään mahdollista, niin ostakaa oma.

Yhteistyössä