Kannattaako aloittaa varalta Tamiflu 4-vuotiaalle tytölle, jolla korkea kuume ja yskä?

• Viestiketjun aloittaja Nelliina
  • Ensimmäinen viesti
tri hiiva
ÖÖh, siis lääkärihän lääkkeen määrää. Kotitohtoriksi ei kannata alkaa. Eli jos lapsellesi ko lääke on määrätty, niin itse en sitä alkaisi kyseenalaistamaan.

Nelliina
Siis ei mulla ole noita lääkkeitä enkä ole aloittamassa ominpäin, vaan odottelen kun lääkäri soittaa ja mahdollisesti määrää reseptin. Mietin vain onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa.

Nelliina
Niin, voiko lääkäri tietää tytön voinnista tarpeellista pelkän puhelun välityksellä... sen reseptin kyllä aika helposti saa hoitajan mukaan, mutta hoitajakin sanoi että sitten voi itse miettiä aloittaako sen. Tuon takia aloin sitten miettimäänkin...

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nelliina:
Ja auttaako se jos menee yli kahden vrk:n, auttaako ylipäätään ollenkaan?
Tamifluta EI suositella alle 12- vuotiaille! Yle uutisoi jo 10.8 asiasta.
Tämä on tainnut muuttua, kun perusterve lapsi kuoli sikainfluenssaan. Me olemme tänään menossa hakemaan reseptiä. Meillä sairastaa 7 v, jolla taipumus kuumekouristuksiin ja yksi pitkä tajuttomuuskohtaus takana.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Tämä on tainnut muuttua, kun perusterve lapsi kuoli sikainfluenssaan. Me olemme tänään menossa hakemaan reseptiä. Meillä sairastaa 7 v, jolla taipumus kuumekouristuksiin ja yksi pitkä tajuttomuuskohtaus takana.
Kannattaa ottaa D3 vitamiinia reilusti oireiden ilmaannuttua.

poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Kannattaa ottaa D3 vitamiinia reilusti oireiden ilmaannuttua.
Ja tämä ohje perustuu mihin? Heikkilän ohjeet eivät riitä minulle perusteeksi!

vieras
Meidän 4-v syö kuuria parhaillaan. Hän kuuluu sairautensa perusteella riskiryhmään ja lääke määrättiin välittömästi melko lievistäkin oireista. Koska testiä ei tehty, kysyin lääkäriltä onko lääkkeestä haittaa, jos sitä syö turhaan. Lääkäri mainitsi siinä kohtaa sikainfluenssaan kuolleen 2-vuotiaan ja käski miettiä onko lääke turha vai ei. En edelleenkään tiedä mitä lapseni sairastaa (voi olla myös muu virus), mutta jotenkin tuntuu, että lääke on auttanut. Tänä aamuna sanoi ekan kerran, että hengittäminen sattuu enää vähän ja kuuri on nyt puolessa välissä.

Yhteistyössä