Kannattaako 3-vuotiaalle ostaa 12" vai 16" polkupyörä ensimmäiseksi pyöräksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Tyttö täytti just 3v ja on isokokoinen, noin 105cm pitkä. Koskaan ei ole polkupyörällä ajanut ja nyt vasta harjoittelee. Eli kummanko itse ostaisit tai olet ostanut, 12- vai 16-tuumaisen?

Tuumat eivät kerro kaikkea, vaan pyörä kannattaa koeajaa kaupassa. Mallit poikkevat toisistaan paljonkin. Tämän olen huomannut suhteellisen pitkän 2,5 vuotiaani kanssa. Lopulliseen ratkaisuun emme ole vielä päätyneet.

Mun 121,5 cm pitkällä pojalla on 16-tuumainen pyörä, ja se on sopiva. Satulaa nostettiin täksi kesäksi hieman.

Kai joku 105 cm pitkäkin voisi 16-tuumaisella ajaa, mutta pyörä voi kyllä olla ihan liian suurikin, etenkin jos pyöräily ei ole vielä tuttua hommaa. Mutta kokeilkaa kaupassa :), tuumakoko ei kerro kaikkea vaan rungon korkeudella on myös merkitystä.

Meillä reilu 3v ajaa 16-tuumaisella pyörällä, mutta on ajellut jo 2 kesää eli pyöräilee tosi hyvin. Josko vasta aloiteltais pyöräilyä niin mä ostaisin sen 12-tuumaisen, käytettynä. Älä osta uutta, kun ei kuitenkaan pitkään mene ja käytettyjä löytyy hyväkuntoisia halvalla :)

Meillä heinäkuussa 4-vuotta täyttävä (105cm) ajaa 16" pöyrällä. Apurattaat ovat vielä paikoillaan ja pyörä on juuri sopivan kokoinen. luulen, että joudutte pian ostamaan isompaa, jos päädytte 12".

Saako siihen 16-tuumaiseen apupyörät ja sen tangon josta työnnetään?

Saa molemmat, mutta kannattaa huomioida että suurin osa (?) työntötangoista kiinnitetään satulan alle, mikä taas nostaa satulan minimikorkeutta. Eli satula saattaa olla liian korkealla lapselle. Ja runkokiinnitteiset työntötangot eivät taas sovi kaikkiin pyörämalleihin.

BIGTHUMB_Nopsa_gt_12_lasten_pyora.jpg

Viimeksi muokattu:
meillä lapset oppi paremmin ilman appareita ajamaan 12 ":lla. Oli tavallaan liianb pieni, mutta yletty jalat maahan ja nopeesti loytyi kikkaillessa se tasapaino. heti kun oppi ilman appareita niin siirryttiin 20" kokoseen

Kokeile, ei kannata liian isoa ostaa, sillä on vaikea opetella. Ihan merkistä ja mallista riippuu, mikä on sopiva ja kuinka paljon sitä saa säädettyä isommaksi.

NO meillä on 3vuotiaalla 16 tuumainen. Kyllä noin pitkän tytön on vaikea ajaa 12 tuumaisella. MÄ ostaisin isomman pyörän sille. Mutta ihmettelen kyllä miksette oo jo aiemmin ostaneet?? Meillä tuon ikäiset päästelee jo ilman apupyöriä...

Ostakaa vaikka käytetty edullinen 12" pyörä ja sitten vasta myöhemmin isompi.
Oli hurjan näköistä kun naapuri opetti lapselleen pyörällä ajoa, lapsi juuri ja juuri polkimille ylti satulalla istuessaan kun 16" koetti ajella.
Naapurin kommentti, se jää niin nopeasti pieneksi jotten viitsinyt ostaa sitä pienintä.
Sitten ihmettele kun meidän muiden lapset osaa jo 16" tuumaisella ajella ilman appareita eikä oma suostu appareistaan luopumaan.

Minusta jos tuolla asenteella ollaan niin eikö se sitten ole parasta että ostetaan suoraan 26"-28" pyörä niin ei tarvi vikistä. Opetteleppa itse ajamaan pyörää yli isolla, johan se painaakin pinen lapsen käsiin.

Meidän 5-vuotias (pienikokoinen, n. 113 cm) ajaa edelleen 12-tuumaisella (on kyllä reilun mallinen 12-tuumainen). 16-tuumainenkin olisi varastossa, mutta haluaa vielä ajaa pienemmällä, kun ilman apupyöriä ajaminen on vielä uudehko taito. Nyt on kyllä tässä viikon sisällä homma alkanut sujua niin hyvin, että ajattelin vähitellen ehdottaa seuraavaa kokoa. Myös esikoinen aikanaan halusi ensin opetella ajamaan 12-tuumaisella ilman apupyöriä, vaikka pituus olsii periaatteessa riittänyt isompaankin. Siirtyi kyllä 16-tuumaiseen 4,5-vuotiaana.

Eli minun näkemykseni on, että harjoittelu olisi varmaan helpompaa pienemmällä pyörällä. Ei pyörän mikään kummoinen tarvitse olla, 50 eurolla saa jo ihan hyvän biltemasta tai vastaavasta. Mutta jos rahan kanssa on kovin tiukaa, niin etteköhän pärjää isommankin kanssa.

Mun vähän yli metrin pituiselle 12-tuumainen on mun mielestä liian pieni, ja meinataan ostaa isompi. Suositusmitat noissa on muistaakseni niin, että 12-tuumainen 90 - 105 cm pituisille, 16-tuumainen 100-120 cm pituisille.

Yhteistyössä