Kani lemmikkinä kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pupunen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pupunen"

Vieras
Suunnittelen kääpiölupan hankintaa ja ihan koko perheen iloksi. Itsellä ollu aikaisemmin chinchilloja joten kokemusta jyrsijöistä on. Kissaa alunperin haaveilin, mutta allergian pelko taustalla niin en vielä uskalla ottaa. Onko kellään kani aiheuttanut yllättäen pahan allergian? Onko lapset tykänneet kanista?

Meillä oli pari hermeliiniä, jotka kyllä lapsille pettymys. Nysväsivät omissa oloissaan ja hyvin arkoja. Tokikin tuo kääpiöluppa lienee seurallisempi. Lisäksi yksi kani todennäköisesti ottaisi enemmän kontaktia.

Meillä tuli pahat allergiaoireet lapselle jolla todettu olevan ainakin kissa-allergia. Lisäksi kanit sen verran arkoja ettei niistä ehkä lapsille ole hirveesti iloa,tai no ehkä isommille lapsille jo voisi ollakin.On niitä ihan rohkeitakin yksilöitä kai olemassa.

Mulla oli nuorena kääpiökani ja koira, kani tosin tais kuvitella olevansa myös koira... Oli sisäsiisti, kävi omassa lodjussaan hädillä, muuten ei ollut häkissä koskaan. Oikea sylivauva oli ja aina siellä missä muutkin. <3

Itse otin kanin 10-vuotiaana, kunnes sitten teini-iässä aloin saada lieviä allergisia oireita, sitten parikymppisenä ne alkoi olla jo tosi rajuja mm. hengenahdistusta ja ihottumaa...pidin kanin kuitenkin sitkeesti loppuun asti, koska se oli muutenkin tuossa vaiheessa jo vanha, yritin parhaani mukaan pitää sitä eri huoneessa, mutta harvemmin siitä hyötyä oli.

Muuten kani on ihan kiva ja seurallinen lemmikki, kunhan jaksaa siivota niitä papanoita jne.

Itse en nykyään voi ottaa mitään jyrsijää, sain myös gerbiileistä samoja oireita.

Jos lemmikki on ensisijaisesti lapselle ja hän haluaa "sylipupun", niin suosittelisin ennemmin marsua. Kani on voimakas ja voi takajaloillaan raapia aikamoiset jäljet aikuisenkin käsivarsiin, jos ei ole kesy. Nimimerkillä kokemusta löytyy... Kääpiöluppa on kyllä hyvä vaihtoehto, ovat leppoisia ja mukavanluontoisia. Mulla on ollut kaksi kääpiöluppaa sinkkuvuosina. Marsut ovat rauhallisempia pulleroita ja helpompia lastenkin käsitellä.

Miinuspuolena sekä kaneissa että marsuissa on häkin siivous ja sen työläys: hajuhaitat voivat olla melkoisia, jos ei putsaile häkkiä parin päivän välein. Kaikki kanit eivät opi pissalaatikolle, vaan pissivät sinne tänne. Samoin johdot saavat kyytiä ja kaikki listat ym. kannattaa suojata kanin ollessa vapaana.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Mulla oli nuorempana kani, enkä voi suositella. Se kakkasi jatkuvasti kun liikkui ja papanoita oli joka puolella. Pissasta puhumattakaan. Lisäksi se söi verhot, lakanat, sohvan ja sängyn.

olit teuto feh (tai miten nyt kirjoitettiinkaan) ei kai virallinen kääpiö. Keravan lemmikkikaupan myyjä kasvatti (saksasta).

Ihana pupunen oli. Hiekkiksellä kävi kakalla ja pissalla eli vapaana oli. Johdot toki oli suojattava ja makkarin ovi piti pitää kiinni ja sohvilla este ku heti ku silmä vältti meni pissalle sohvalle tai sängylle.

Siis aikuisena otin tuollaisen, kun silloinen poikaystävä ei halunnut kissaa. Nyt on 10 v norjalainen metsäkissa eli samanlainen "karvakasa" kuin kani oli.

Varmasti kanitkin persooni. Minun kaniystävä tykkäsi olla sylissä ja pötkötellä kyljen vieressä pitkällään.

Hän ulkoili rivaripihalla vapaana. Otti aurinkoakin viimeisenä keväänä..kunnes syöpä vei voiton.

Luulinpa et sitten sylikissan saan, mutta ei norskiukkeli sellainen ole.

Haaveissa kyllä on aina myös ollut koira. Someday perhaps.

Meillä on ollut kani,ranskan luppa.Ja kyllä voin suositella!Aivan ihana..Vaikka se meillä olikin irrallaan sisällä,ei papanoita tarvinnu siivota-aina meni pissilaatikolleen tarpeilleen.Kauhian seurallinen otus,siisti.Karvanvaihtoaikaan toki siivottavaa oli enempi-mutta se ei silleen meitä haitannu,siivottiinhan meillä kuitenkin joka päivä muutenkin.

Meillä on leijonanharjas uros ja englanninscheck risteytys naaras, jellona seurallisempi, risteytys arempi tai sanotaanko näin että valikoi kenelle on seurallinen kenelle ei?:D
Tehtiin itse häkit tuli halvemmaksi ja saatiin tosi isot, kaneilla tilaa 150x70x70/kani.
Kanit ovat molemmat melkein sisäsiistejä käyttävät siis kissanhiekkalaatikkoa, satunnaisia papanoita löytyy silloin tällöin.
Meillä on oma huone kaneille jossa saavat olla vapaana. Heinä haetaan hevostallilta, pelletit eläinkaupasta.
Molemmat kulkee valjaissa ulkona...meillä lapset tykkää tosi paljon kaneista ja opettelevat hoitoa aikuisten seurassa.

Mitenkä kanien hampaiden kanssa, tuleeko melko varmasti käyntejä eläinlääkärillä? Mun chinchilloilla oli hammasvika (piikit) jotka uusivat. Kävin katsomassa kääpiöluppia ja olivat kyllä todella rentoja tyyppejä, ei ollenkaan niin säikkyjä kuin chinsut. Onko muuten kanin pitäminen halvempaa kuin kissan?

Meillä oli ihana hermeliinikani. Niin kiltti ja suloinen. Ei koskaan purrut, tuli hyppelemään lasten leikkeihin ja mun jalkoihin, jne.

Sen hampaita ei tarvinnut eläinlääkärillä hoitaa koskaan.

Se teki asiansa vessalaatikkoon, eikä kuseksinut tai papanoinut lattioille.

Ei jyrsinyt huonekaluja tai lattialistoja.

Lapset ja me aikuisetkin tykättiin siitä kovasti. Sitä oli hauska ulkoiluttaa pihalla valjaissa.

Ei siihen saanut uppoamaan rahaa juuri ollenkaan, edullinen ylläpidettävä se oli.

Ikävä kyllä se kuoli nyt loppukesästä.

Lapsena mulla oli myös kani, joku kääpiö se oli. Ja aivan ihana. Yhtä harmiton ja sisäsiisti kuin meidän hermeliinikin, mutta lisäksi oikea sylikissa: se juoksi ovelle vastaan ja loikkasi syliini kun tulin koulusta kotiin :heart:

Viimeksi muokattu:
Meillä on kani, kääpiöleijonanharjasluppakorva - todellinen sanahirviö tuo, risteytys siis pieni kani "rokkimiehen tukalla". Maailman ihanin otus. <3 Niin rakas meille kaikille. Häkissä on vain yöt, ettei hyppää sänkyyn meitä häiritsemään. Häkin ovi aukeaa heti kun herätään ja suljetaan kun viimeisin menee nukkumaan. Häkissä on kulmavessa ja häkin ulkopuolella yksi isompi kissanvessa. Käy niisä tarpeillaan, kakkaa tai pissaa ei lattialle lainkaan, mutta toki jaloissa saattaa kulkeutua vessasta pari irtopapanaa ja purua. Puru on niin kevyttä, että sitä pienissä määrin tulee helposti vähän joka puolelle. Imuroida joutuu tämän vuoksi usein, mutta mä olenkin tällainen "himosiivooja" joka poimii kulkiessaan lattialta leivänmuruja... Allergioita meillä ei ole, mutta en kyllä suosittele perheeseen, jossa allergiataipuvuutta. Kani allergisoi yhtä helposti kuin kissa.

Näissä otuksissa kannattaa ottaa huomioon myös heinäallergia, ei vain sitä itse eläintä. Käsittääkseni myös kanilla pitäisi olla aina heinää tarjolla? Itselläni oli aiemmin pari marsua ja sain kuivatusta heinästä melko pahoja oireita, etenkin siitä timoteitä sisältävästä versiosta.

• Tykkää
Reactions: lissukka.
Ei itsellä ollut mutta kahdella ystävällä on.

Kamalia elukoita, kusevat paskovat minne vaan järsivät paikkoja, jatkuvasti saa siivota kun kanit joko häkissä ollessaan pöllyyttävät heinää yms jokapaikkaan tai vapaana ollessaan sotkevat muuten. Hampaiden hoito asia erikseen.. Kaverin kanilta piti leikata hampaita kun ne ei itsestään kuluneet jostain syystä niin herran jumala mikä operaatio oli saada ne hampaat leikattua!!

Meille ei ei ikinä neva eva tule jyrsijää eikä varsinkaan kania....

[QUOTE="Pupunen";27154863]Mitenkä kanien hampaiden kanssa, tuleeko melko varmasti käyntejä eläinlääkärillä? Mun chinchilloilla oli hammasvika (piikit) jotka uusivat. Kävin katsomassa kääpiöluppia ja olivat kyllä todella rentoja tyyppejä, ei ollenkaan niin säikkyjä kuin chinsut. Onko muuten kanin pitäminen halvempaa kuin kissan?[/QUOTE]

Ei välttämättä tule ell-käyntejä, jos syöttää jotain kovaa kanille niin että hampaat kuluvat luonnollisesti. Minä kurkkaan kerran viikossa suuhun ja käyn muutenkin läpi koko kanin, kynnet leikkaan 1krt/kk, ja madotan 2xvuosi.

Kani tulee mielestäni halvemmaksi kuin kissa.
Mä käytän agrimarkettia aikas paljon ostan sieltä; purut 25kg 8€, vapon puupelletti säkki 20kg 8€(vessalaatikkoon), royal rabbit kaninruokaa säkki 27€(riittää monta kuukautta), heinät hevostallilta paali 3€, jos kaikki nuo haen eläinkaupasta hinta on moninkertainen! Eläinkaupasta haen hobbyplussaa ja jotain tarvikkeita mitä agrista ei saa.

Jos lemmikki on ensisijaisesti lapselle ja hän haluaa "sylipupun", niin suosittelisin ennemmin marsua. Kani on voimakas ja voi takajaloillaan raapia aikamoiset jäljet aikuisenkin käsivarsiin, jos ei ole kesy. Nimimerkillä kokemusta löytyy... Kääpiöluppa on kyllä hyvä vaihtoehto, ovat leppoisia ja mukavanluontoisia. Mulla on ollut kaksi kääpiöluppaa sinkkuvuosina. Marsut ovat rauhallisempia pulleroita ja helpompia lastenkin käsitellä.

Marsu on kyllä liian heiveröinen alle kouluikäisen sylilemmikiksi. Loukkaantuu todennäköisesti mikäli tippuu jne. Eli siinä mielessä (iso) kani parempi kun osaa puolustaa itseään eikä ole niin hauras.

Mikä tahansa lemmikki voi myös olla arka nurkassa kyyhöttäjä jos sitä ei säännöllisesti käsitellä tai sen ainoat ihmiskontaktit ovat kirkuvia lapsia. Eläimissä on tottakai myös persoonallisuuseroja, jotkut ovat luonnostaan rohkeampia kuin toiset.

Kannattaa kuitenkin ennen kanin (tai marsun) hankintaa käydä edes prick-testissä. Heinä on myös aika yleinen allergian aiheuttaja ja sitä pitää kummallakin elukalla olla 24/7 saatavilla.

Lisäksi molemmat ovat laumaeläimiä, eli vähintään 2 elukkaa. Varsinkin marsuilla tämä on hyvin tärkeää.

Hampaat pysyvät yleensä kunnossa kunhan kuivaa heinää ja kovaa pureskeltavaa on tarjolla. Mutta kuten ihmisilläkin, on jyrsijöilläkin purentavirheitä. Nämä on sitten näitä tapauksia joita joutuu hoidattamaan eläinlääkärissä. Meiltä lopulta lopetettiin yksi marsu ongelmallisen hampaiston vuoksi.

Kanin hampaat eivät tarvitse mitään erityishoitoa, mutta kovaa pureskeltavaa kuten oksia ja keppejä, kuivattua leipää jne. on oltava, jotta hampaat kuluvat. Joillain kaneilla voi olla purentavikoja ja silloin joutuu käymään lekurissa hampaiden lyhennyksessä. Tämä kuitenkin on ihan poikkeuksellista.

Vastuuntuntoiselta Kaniyhdistyksen hyväksymältä kasvattajalta jos ostaa, niin ei hammasvikaista yksilöä saa. (Jotkut kasvattajat lopettavat purentavikaiset jo poikasena, eivät myy eteenpäin ettei hammasvikaisilla teetettäisi myöhemmin poikasia ja periytettäisi hammasvikaa eteenpäin.) Eläinkaupasta ei kannata ostaa muuta kuin ruokaa ja tarvikkeita.

Hamtarolla oli hyvä pointti tuossa, että pudotessaan marsu (ja myös kani) voi loukkaantua. Kaverini on antanut lastensa sylitellä kaneja ja marsuja vain lattialla istuen, ettei eläin tipu korkealta jos alkaakin rimpuilla.

Meillä on kaksi vuotias risteytyspupu tyttö,n.1,5kg eli aika pieni,meillä oli kaksi pupua tämän sisko oli toinen,mutta se kuoli yllättäen tammikuussa.Nämä ovat olleet aivan ihania!Molemmat sisäsiistejä.kani on vapaana aina,kun olemme kotona(ja välillä päivälläi,jos lapset ei muista laittaa aamulla häkkiin,kun lähtevät kouluun)Käy verssalaatikossaan tarpeillaan,ei papanoita/pissiä lattiolilla.Häkissäkin on matto pohjalla ja puru vain vessalaatikossa.Meillä ei ole tullut allergioita.Kani on kyllä ihana lemmikki,seurallinen ja ilostuttava.Hampaat on ollut kunnossa,emme ole käyneet lääkärillä.Meillä kani odottaa ovella,kun tulee kotiin ja hyppii ilon loikkia.
Suosittelen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Meilläkin kääpiöluppa. Mainio elukka! Todellakin seurallinen, hengailee aina siellä missä muutkin. Kani ei tosiaan ole häkkieläin, silloin siitä tulee surkea ja arka kyyhöttäjä. Seuraan vaan! Toki johdot kannattaa pitää poissa. Mutta kun tarpeeksi seuraa ja sallituua pureskeltavaa, ei kauheasti pure kaikkea kiellettyä. Kanit oppivat hyvin vessalaatikolle, mutta omamme on vähän huolettomampi sen suhteen...:) Mutta käy tietyssä nurkassa keittiössä aisoilla, siellä on baihdettava alusta ja sitten asioi häkissää, joka siivotaan päivittäin. Ei siis haise, eikä sotke. Karvaa tietty lähtee. Heinät voivat olla kyllä allergisoivia ja karvakin joillekin. Kyllä tommosta kääpiöluppaa voi lemmikiksi suositella! :)

Joo.

Siistin ihmisen eläin kani ei TODELLAKAAN ole.

Kanista lähtee sellaista "hahtuvamaista" karvaa joka leijuu edellä ja tarttuu joka jumalan paikkaan. Ihan erilaista kuin koiran karva.

Kanista tulee seurallinen kunhan sitä käsittelee oikein ja pitää sitä vapaana kämpässä. EI YKSIN HÄKISSÄ KYHJÖTTÄMÄSSÄ.
Pupu kannattaa ehdottomasti leikkauttaa. Meillä loppui kuseminen ja pöydille hyppely kun kani steriloitiin =).

Mumla oli maailman ihanin kani teininä. Hain sen eläinsuojeluyhditykseltä, ja rodusta eikä iästä ollut tietoa. Oli aika iso mötkäle :) ikää ei tiedetty, mutta vakutti aika nuorelta ja olikin mulla reilut 5 vuotta joten ei kamalan vanha vissiin ollut.

Se oli kaikkea muuta kuin arka, kotona kun oltiin kulki vapaasti ympäri kämppää ja oli meidän koiran paras kaveri. Ne nuoli toisaan ja nukkuivat kylki kyljessä. Osasi käydä häkkissään tarpeillaan, joten ei edes sotkenut. Oli kaikin puolin aivan ihan otus. Ainut miinus oli että tykkäsi jyrsiä johtoja, ei auttanut sinapit tai etikat, tyyppi tykkäsi mausta ja järsi kahta kauheammin. Mutta kun johdo pantiin piiloon niin ei ollut sitäkään ongelmaa.

Suosittelen oikeasti käymään paikallisessa eläisuojeluyhdistyksessä katselemassa. Siellä osaavat kertoa luonteesta ja miten tulee toimeen lasten kanssa jne.