Kani ja koira samassa perheessä???

  • Viestiketjun aloittaja milla
  • Ensimmäinen viesti
Taikatuuli harmailee
Riippuu minkälainen koira on luonteeltaan? Mitä rotuja hauvelissa on? Kanit on aika herkkiä. Mä en vois kuvitella ottavani meidän amerikanakitan kaveriksi mitään puudelia pienempää, sillä on niin kamala saalistusvietti :( Monesti on esim. kuono kiinni akvaarioiden laseissa ja jahtaa kaloja.
 
milla
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmailee:
Riippuu minkälainen koira on luonteeltaan? Mitä rotuja hauvelissa on? Kanit on aika herkkiä. Mä en vois kuvitella ottavani meidän amerikanakitan kaveriksi mitään puudelia pienempää, sillä on niin kamala saalistusvietti :( Monesti on esim. kuono kiinni akvaarioiden laseissa ja jahtaa kaloja.
Koira on melko vilkas ja innokas. Siinä on sakemannia ja jotain noutajaa.
 
Riippuu paljon siitä miten koira suhtautuu kaneihin =) Jos ajattelee kanin nähdessään: NAM paistia :p ja syöksyy toteuttamaan ajatusta, niin ei kannata ottaa ellei kanilla ja koiralla olisi täysin eri tilat. Meillä koirien ja kanien yhteiselo on sujunut hyvin. Toinen koira oli ennen kaneja ja pikkanen terrieri tuli kanien jälkeen taloon. Meillä tosin oli silloin omanarvonsa tunteva iso maatiaiskani joka asui vapaana sisällä ja pisti kaikki elukat ojennukseen :D Se saattoi hätistää kissatkin pois ruokakupilta, jos halusi tarkistaa mitä sielä oli :whistle:
Mutta kyllä vieraammat kyläilijät ihmetteli kun kani ja terrieri oli vapaana samassa tilassa :LOL:
 
Taikatuuli harmailee
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmailee:
Riippuu minkälainen koira on luonteeltaan? Mitä rotuja hauvelissa on? Kanit on aika herkkiä. Mä en vois kuvitella ottavani meidän amerikanakitan kaveriksi mitään puudelia pienempää, sillä on niin kamala saalistusvietti :( Monesti on esim. kuono kiinni akvaarioiden laseissa ja jahtaa kaloja.
Koira on melko vilkas ja innokas. Siinä on sakemannia ja jotain noutajaa.
No mä en sinuna ainakaan uskaltais... jokaisen oma asia, mut joo, ei :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmailee:
Riippuu minkälainen koira on luonteeltaan? Mitä rotuja hauvelissa on? Kanit on aika herkkiä. Mä en vois kuvitella ottavani meidän amerikanakitan kaveriksi mitään puudelia pienempää, sillä on niin kamala saalistusvietti :( Monesti on esim. kuono kiinni akvaarioiden laseissa ja jahtaa kaloja.
Koira on melko vilkas ja innokas. Siinä on sakemannia ja jotain noutajaa.
kyllä mun vanhemmillakin oli innokas ja vilkas koira jossa oli noita mainitsemiasi rotuja(ja montaa muuta), mutta kun oli pennusta asti opetettu ettei pienin elukoihin kosketa, niin ei koskenu. Ei koskaan yrittäny pistää marsua poskeensa. Eli kyllä se riippuu paljon siitäkin miten koira on opetettu toimimaan muiden eläinten kanssa, tottelevaiuudesta ja miellyttämisen halusta. Mutta itse tunnet parhaiten koirasi! Ei teillä olis mahdollisuutta päästä koiran kanssa "tutustumaan" kaneihin, et näkisit sen reaktion?
 
milla
Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Alkuperäinen kirjoittaja milla:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmailee:
Riippuu minkälainen koira on luonteeltaan? Mitä rotuja hauvelissa on? Kanit on aika herkkiä. Mä en vois kuvitella ottavani meidän amerikanakitan kaveriksi mitään puudelia pienempää, sillä on niin kamala saalistusvietti :( Monesti on esim. kuono kiinni akvaarioiden laseissa ja jahtaa kaloja.
Koira on melko vilkas ja innokas. Siinä on sakemannia ja jotain noutajaa.
kyllä mun vanhemmillakin oli innokas ja vilkas koira jossa oli noita mainitsemiasi rotuja(ja montaa muuta), mutta kun oli pennusta asti opetettu ettei pienin elukoihin kosketa, niin ei koskenu. Ei koskaan yrittäny pistää marsua poskeensa. Eli kyllä se riippuu paljon siitäkin miten koira on opetettu toimimaan muiden eläinten kanssa, tottelevaiuudesta ja miellyttämisen halusta. Mutta itse tunnet parhaiten koirasi! Ei teillä olis mahdollisuutta päästä koiran kanssa "tutustumaan" kaneihin, et näkisit sen reaktion?
Koira kyllä tottelee melko hyvin. Pitää viedä se jonnekkin missä on kaneja niin sithän sen tietää.
Kiitos vastauksesta:)
 
nap
riippuu koirasta. Meillä esim. toisella koiralla niin kova metsävietti, että kanista ei olisi mitään jäljellä. Toinen koira taas olisi onnellinen uudesta kaverista :D eli riippuu koirasta hyvin paljon.
 
Meillä oli aikoinaan kaksi kania, kaksi koiraa ja kaksi kissaa. Kaikki tuli hyvin juttuun. :) En minä samaan huoneeseen koskaan valvomatta jättänyt, kun isoja koiria meilläkin ja vilkkaita. Mutta jotenkin koirat ja kissat kunnioitti kaneja, kun ne piti lauman kurissa. :D Eihän nekään hetkessä totu, mutta ajan kanssa ja alkuun häkki välissä ja sitten pitää erillään vaikka vapaana kania.
 
Best Regards
Kysyin samaa joskus eläinkaupasta, ja omistaja kertoi, että kani yleensä pitää koiran kurissa. Tiedä sitten. Mutta luin jostain, että koirilla ja susilla on se ominaisuus, että jos toinen alistuu, niin tappelu loppuu, kun taas esim. jänikset ja peurat tappelevat jopa kuolemaan saakka.
 
meillä oli
Mulla oli berninpaimenkoira ja kani. Hyvin tulivat toimeen. Kani oli häkissään aina kun ei oltu kotona ja vapaana vain vahdittuna. Koira ei metsästänyt kania mitenkään, päinvastoin, lähti yleensä toiseen huoneeseen kania karkuun :) Ja joskus nuolaisi kanin päätä, mutta ei koskaan purrut tms. Eli varmasti riippuu koirasta ja koiran luonteesta miten tulevat toimeen. Ja häkissä pitäisin kanin, jos en oo paikalla vahtimassa.
 
"minä"
moi kaikki... haluaisin kysyä voiko dreeverin rotuisen koiran kanssa olla kääpiökani. haluisin kovasti tietää olen niin kauan halunnut kääpiökanin mutta meillä on dreeveri koira joka on metsästys koira ja sai jäniksen kiinni kun olin lapissa. mitä minä teen?????????
 
Leukistinen aksolotli
Ehkä koiran pitäisi olla ihan pentu tottuakseen, ettei pupua saa syödä. Meillä molemmat koirat menee sekaisin, jos haistaa kanin, ovat kääpiövillakoira ja chihu. Söisivät kyllä kanin.

Toi villakoira otti joskus ulkona kiinni rusakon poikasen. Ehdittiin onneksi pelastaa se, kun koira hieman hämääntyi, kun se huusi kovaa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"Solina"
Onko täällä kellään ehdoton ei väittävällä yhtään kokemusta tuosta yhdistelmästä?

Miun siskollani on sisäkani lemmikkinä, ja hänen miehellään metsästyskoira, myös jänimettällä käyvät.

Kaikki asuvat samankaton alla hyvin tyytyväisinä. Kani pystyy pitämään vahdittuna vapaana sisällä koiran läsnäollessa eikä mitään hätää ole ollut.

Meillä sekarotuinen jossa myös metsästäviä rotuja, koiruus nähnyt tämän siskoni pupun useammankin kerran, haistanut ja jättänyt sen jälkeen rauhaan.

Fiksu koira kyllä tajuaa saaliseläimen ja omanlaumanjäsenen eron. Ja jos johtajuus suhteet vain kunnossa ei saalista mitään mihin pomo ei anna lupaa.
Sitten tietty jos piski on pilalle hemmoteltu eikä tiedä omaa paikkaansa laumansa tulee varmasti ongelmia.
 
"hmm"
Tuttavilla oli iso kani ja rotikkaseefferimix. Koira pelkäsi kania aina, kun ensitutustumisella kani nappasi sitä häkin kaltereiden välistä hampailla kirsuun yllättäen, muttei siitä tullu kuin pieni haava. Kyl mun mielestä voi, mutta vain jos on hermoja, tilaa ja ovia siihenkin ratkaisuun ettei ne voi oleskella samaan aikaan samoissa huoneissa (ns. koiraportit on käteviä tähän)
 

Yhteistyössä