Kandi/Maisteri

• Viestiketjun aloittaja opiskelija
  • Ensimmäinen viesti
opiskelija
Onko kandin papereilla mitään virkaa? Vai pitääkö lukea maisteriksi asti?
Kuinka paljon enemmän kandi on verrattuna vaikka insinööriin? Tekis mieli lähteä lukemaan vielä eteenpäin mutten tiedä riittääkö rahkeet ihan maisteriksi asti.

Kandin papereilla tekee kyllä paljonkin, jos ei ihan maisteriksi asti ole vielä ehtinyt lukea. Esimerkiksi Anni Sinnemäki on "vaan" kandi, ja aika hyvin hänellä menee ;) Summa summarum, kandin tutkinto on tutkinto, piste. Kandin ja inssin papereita en osaa verrata keskenään, voiko niitä verrata?

vieras
Miten "enemmän" kuin insinööri, opintopisteinä vai? En tiedä. Itse luin kerralla maisterin paperit, kun tuo kandi tuntui vähän välitutkinnolta. Ei minusta mitään sen kummempia rahkeita vaatinut, perslihaksia lähinnä että jaksoi kahlata tenttikirjat ja luennot läpi. Gradun kirjoittamisesta nyt puhumattakaan ;)

Voithan ruveta töitä katselemaan, ja jos jotain kandin papereilla löytyy, niin hyvä niin. Riippuu alasta varmaan aika paljon. Jos ei töitä löydy, niin jatka opiskelua. Tai voihan sitä yhtä aikaa hakea töitä ja opiskella.

ap
Olen siis itse nyt insinööriksi valmistumassa ja tutkiskelin noita kandin/maisterin opintoja vaihoehtona tulevaisuudelle. Ala tulisi olemaan sama yliopistossa ja vissiin saisin aika hyvin hyväksluettua kursseja tutkinnollani. Ei siitä ainakaan luulisi olevan haittaakaan ainakaan työelämässä.

m
no eikös sun nykyinen tutkinto vähän niinkuin vastaa kandia (ainakin ulkomailla..) eli sinänsä en sen lukemisessa näe hirveesti järkeä jos on ihan samaa alaa. ja jos saat hyväksiluettua niin ei varmaan maisterikaan vaadi kauheita ponnisteluja.

Joe
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen siis itse nyt insinööriksi valmistumassa ja tutkiskelin noita kandin/maisterin opintoja vaihoehtona tulevaisuudelle. Ala tulisi olemaan sama yliopistossa ja vissiin saisin aika hyvin hyväksluettua kursseja tutkinnollani. Ei siitä ainakaan luulisi olevan haittaakaan ainakaan työelämässä.
Oletko varma, että saat hyväksiluettua kursseja? nimittäin kun ymmärtääkseni samaa kurssia ei voi käyttää kahteen eri tutkintoon eli jotenkin joudut ne tutkinnon opintopisteet ansaitsemaan..

ap
m juurikin tuota mietin onko ne melkein sama asia eli "ihan turhaan" menisin hakemaan ne kandin paperit. Pitäisköhän työnantajat mua hölmönä jos olis molemmat (kandi ja inssi). Maisterin tutkinto vähän kauhistuttaa, kun tekis mieli lähteä jo työelämään ja alkaa lyhentää lainaa. Lapsikin olisi tulossa.....

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Joe:
Oletko varma, että saat hyväksiluettua kursseja? nimittäin kun ymmärtääkseni samaa kurssia ei voi käyttää kahteen eri tutkintoon eli jotenkin joudut ne tutkinnon opintopisteet ansaitsemaan..
Auts! Eikai? Oletus oli tuo, että pystyy. Jokunen meidän koulutuksesta on lähtenyt maisteriksi lukemaan, ja mielestäni he ovat saaneet hyväksi luettua. Pitäisi vissiin alkaa oikein kunnolla tutkimaan asioita.

mistään korvaavuuksista tai muista en tiedä, ja jossain alalla kandi voi olla ihan pätevä hommaansa ja löytää töitä helpostikin, mutta kyllä se maisteri se perustutkinto nykyään on =) mulla kandin paperit, enkä ole oman alan hommissa, ensi vuodeksi vielä opekoulutukseen kai ja sitten maisterina opehommiin =)

mie
Hmmm... siis kysymyksessä ilmeisesti tekniikan kandi? Käsittääkseni nykyisin amk-insinööri vastaa tekniikan kandidaattia, eli aml-insinööri pääsee suoraan lukemaan maisteriohjelmaan tarvitsematta lukea ensin kandiksi. Siis jos menet opiskelemaan samaa alaa, niin menet opiskelemaan maisteriksi, koska sinulla on jo kandidaattia vastaava tutkinto. Molemmat on alempia korkeakoulututkintoja.

ap
Kiitos vastauksistanne!
Mie:lle sen verran että mietinkin yöllä että nuo molemmathan ovat alempia korkeakoulututkintoja. Harmi ettei meidän "opo" tiedä noista mitään kun kävin kyselemässä. Tiesi vaan ton että suorilta päästään kouluun sisään.

vieras
Ainakaan omassa työssäni tekniikan kandin papereilla ei ole mitään arvoa. Viestivät vain keskenjääneistä opinnoista. Totta kyllä, että Anni Sinnemäki ja jokunen muukin on pärjännyt kandinakin. Mutta silloin on muita avuja kuin vain tutkinto. Tutkintona kandin paperit on huonot.

Yhteistyössä