Kananmuna-allergia ja "palojäljet" pepussa

Pojalla 9kk on ollut pepussa pari kuukautta välillä enemmän tai vähemmän punoittavaa tarkkarajaista ihottumaa . Muistuttaa lähinnä palojälkiä. Kävimme lastenlääkärilla ja otettiin kala-muna-pähkinä-maito testi ja tuloksena lievä kananmuna-allergia. Aloitin munattoman dietin ,koska imetän. Dieettiä nyt kestänyt 5 viikkoa eikä peppu ole kummemmaksi muuttunut. Pojan vatsataudin ja kovan ripulin jälkeen peppu alkoi parantua ihmeen kaupalla,mutta alkaa taas punoittaa. Kävimme allergialääkärillä,joka ei edes koskenutkaan poikaan,kirjoitti vaan lapulle saa syödä riisi ja maissi ja passitti ulos.Sisällä olimme vajaa 10 min. Edelleenkin ole ihan ymmälläni... hoitajalle sanoin,että nyt en ymmärrä mikä on homman nimi,eikö muuta syödä jatkossa todellaakaan ja miksi. Kävi pyytämässä,että lääkäri tarkentaisi,mutta taas tuli vain riisi,maissi,ei selityksiä ja kuinka kauan tms.

Pitkä tarina... no kysyisinkin kokemuksia vastaavanlaisista jäljistä ja kananmuna-allergiasta ja olisiko suositella hyvää allergialääkäriä pääkaupunkiseudulla.
 
Lääkäri taitaa epäille, että pojalla on muitakin allergioita. Todennäköisimmät kananmunan lisäksi lehmänmaito, vehnä, ruis, ohra ja kaura. Haluaa siis rajata ruokavalion noihin, jotka useimmille käy. Jos oireet loppuu, ruoka-aine kerrallaan lisää ja hitaasti. Yleensä alussa testattuja juuri riisi, maissi sekä bataatti, possu, poro, kurkku, puolukka, mustikka...
 
Hei, pääkaupunkiseudulta voin suositella Mehiläisen Ruusulan allergialääkäreitä Töölössä. Olemme aina saaneet asiantuntevaa ja hyvää palvelua. Lasten allergoiden selvittäminen on usein aikamoista palapeliä, kun oireet ovat niin moninaiset ja saattavat tulla useammankin päivän viiveellä...tsemppiä koko perheelle.
 
Onko tutkittu muiden allergioiden mahdollisuuksia? Esim. maitoallergia on yleisempi kuin kananmuna-allergia. Yleisiä on myös allergiat kotimaisille viljoille. Mille tahansa voi olla allerginen. Jos dieetti ei tuota tulosta, voi olla että ruokavaliossa on vielä jotain / joitain allergisoivia. Tuolla maissi-riisi -dieetillä lääkäri lienee tarkoittanut, että kotimaisia viljoja välttettävä. Oireiden perusteella ei voi yleensä päätellä mikä allergia on vaan oireet ovat lapselle tyypillisiä allergiaoireita.

Aika outo tapaus kyllä kieltämättä se lääkäri... Kyllä esim. perustutkimus tehdään aina lapselle, ja silloin on lasta koskettava :whistle: Muutenkin vaikutti käynti kirjoituksesi perusteella jotenkin ylimalkaisesti hoidetulta. Ymmärrän että hyvä lasten allergologi on hakusessa. Pikkujätissä esim. Ritva Sorvaa, Tiina Tuomelaa, Liisa Kuikkaa on yleisesti kehuttu. Toki aina voi olla joku joka on kokenut yleisesti hyvänä pidetyn allergologin ei itselleen sopivana. Me käydään lapsen kanssa Tiina Tuomelalla, josta on erittäin hyviä kokemuksia.
 
Jostain syystä lasten allergioiden kanssa tiedon joutuu etsimään muualta kuin lääkäriltä. Tai ainakin itse koin niin. Meillä on ollut lääkärinä yksi noista kehutuista, mutta kiireisenä ei ehdi nähdä meitä kuin harvoin ja silloinkaan ei selitä, jollei kysytä. Harmillista. Meillekään ei ekalla kerralla tehty kovin perusteellista tutkimusta. Lääkäri vilkaisi poikaa ja ilmoitti, että maitoallergia, tossa lista sallituista ruoka-aineista, nähdään kuukauden päästä.
 
Meilläkin aiheuttajana oli lehmänmaito, peruna, banaani ja joitain muita. Myös soija, kananmuna jne. Pähkinöitä en edes ole kokeillut, enkä mantelia (lapsi on 1v. 5 kk) Meillä on myös lisäravinne jauheena ja kalsium lisä. Ja itse imetän vieläkin (vähänlaisesti). Meilläkään lääkäreistä ole ollut paljon apua, ravintoterapeutista oli kyllä apua enemmän. Itse kokeilemalla ja allergialiiton sivuilta saa tietoa...ja muilta äideiltä. :) Tsemppiä!

PS. Meillä myös maissi aiheuttaa pahoja allergiaoireita, joten epäile ihan kaikkea. Ja riisillekin voi olla joku allerginen..vaikka en halua masentaa! Mutta ainakin mustikka on sopinut meille..! :attn: Lisäaineet meillä aiheuttaa ihan kamalia allergiaoireita, joten mielestäni niitä kannattaa välttää kaikkien allergisten mahdollisimman paljon, itsekin jos imettää. Niitä on vaikea jäljittää, mutta tiettyjen lisäaineiden välttäminen itselläni aiheutti ilahduttavaa tulosta kuitenkin.
 
Kiitos vastauksista =) Pojalla on tänään ollut masu tosi kipeä ja paha hajuisia pieruja tulee kokoajan. Myös peppuvako punoittaa kirkkaan punaisena. Ajattelinkin jos nyt ensin aloittaisi ihan klassisesti maidottoman ja viljattoman dieetin.
 
Meillä oli samanlaista oireilua epäsopivista ruoka-aineista; peppu "paloi" aina kakan/pisun jälkeen. Lisäksi oli muita oireita, masuvaivaa, poskien lehahtelua ja ihottumaa muuallakin. Ja yöitkut sekä pahanhajuin kakka ja paukkuvaivat. Meillä lääkäri otti ekaksi suurella kädellä ruoka-aineita pois mun ruokavaliosta -poju oli silloin 6vkoa ja imetysdieetti alkoi. Kahdessa viikossa iho ja muut oireet rauhoittui täysin. Selkeää eroa oli tosin havaittavissa jo kolmannen dieettipäivän jälkeen.

Nyt imetysdieettiä kohta 11kk takana. Vielä poissa kotimaiset viljat, muna, soija, maitotuotteet ym yksittäisiä juttuja! Tsemppiä kovasti imetysdieettiin! Se teettää lisätyötä, mutta toivon mukaan teilläkin löytyy kaikki "pahikset" heti, ettei jää epäselvää oireilua dieetistä huolimatta! Meillä alussa tuli harmia noista "piilotetuista pahiksista" eli maitoherasta, kaseiinista, tärkkelyksistä ja lesitiinistä, jotka aiheutti oireita, mutta kun ne opittiin, niin on sujunut ihan hyvin!

Lääkärinne kuulosti kyllä melko "kiireiseltä" -kuitenkin se on niin tärkeää että on hyvä allergialääkäri. Me ollaan käyty Tapiolan pikkujätissä Kuikalla ja Mankkaan yksityisellä vähän "vaihtoehtoisemmalla" lääkärillä saamassa ohjausta hivenaineiden/rasvahappojen/maitohappobakteereiden käytössä. Ja ollaan kyllä oltu tyytyväisiä, että saimme heti silloin avun kun poika oli pieni! :wave:
 
Meillä myös tulee pienestäkin määrästä porkkanaa heti pylly aivan palaneeksi ja ärhäkkään punaiseksi. Kananmunalle poika on myös allerginen, muu selvittely vielä kesken. Onneksi tuo porkkana selvis hirmu aikaisessa iässä kun vasta totuuteltiin yksitellen uusia ruokia. Nyt olis vaikeampi selvittää mistä tulee.
 
Porkkanaa ja omppua olen myös ajatellut syypääksi palojälkiin.Eilen tajusin .että ei olla viikkoon syöty omppua ja porkkanassa neljän päivän tauko ja peppu on selvästi vaaleampi ns palokohdista.No jospa jatkais vielä,ettei niitäkään ottaisi uudestaan käyttöön.Kovaa salapoliisi työtä tämä on.Nyt kun aloitti viljattoman ja maidottoman dieetin,huomaan viettäväni kaupassa tuplasti aikaa ja yllättävän monessa tuotteessa on jos jonkin näköistä kiellettyä ainetta ja varsinkin vehnää on tungettu joka paikkaan.

Jaksuja myös SariS allergioiden selvittelyyn

Lyyti-mamma taida tietää mitä vaihtoehtolääkäriä tarkoitat,olenkin lukenut hänen kirjansa ja miettinytkin olisiko hänestä apua. Kiva kuulla positiivisia kokemuksia
 
Meillä on allergialääkärinä Tuomela ja voin kyllä ehdottomasti suositella =)

Meillä taisi pahimmat palojäljet aiheutua mm. riisistä! Eli olin maidoton,munaton,naudanlihaton,soijaton ja viljaton -dieetillä eikä auttanut mitään vaan paheni pelkästään. Siihen loppui imetys sitten kun en kestänyt katsoa toisen ihoa, palojäljet ja ihottuma rupesivat leviämään takapuolesta selkää pitkin ylöspäin ja joka puolelle. Riisiä söin tietysti dieetin aikana aika usein maissispagetin kanssa vaihdellen, leipänä riisikakkuja jne.

Imetys loppui ja kiinteitä aloteltiin sen jälkeen Neocaten kanssa. Vihdoin kun tajusin jättää Muksun riisipuuron pois pojan ruokavaliosta niin parani ihottumat. Kokeiltiin tietysti muutama kerta tämän jälkeenkin riisipuuroa mutta aina vaan tuli takaisin eli siinä meillä syyllinen. Kaurapuuro kyllä käy nykyään mutta riisiä en uskalla vielä kokeilla.

Tsemppiä etsintään!
 
Huh,nyt kun lukee vastauksia ymmärtää,että syyllinen voi olla mikä tahansa. Kovin yksilöllistä tuntuu olevan. Mä olen aina luullut ,että riisi kuuluu parhaiten siedettyihin eikä lähestulkoon koskaan allergisoi,oppia ikä kaikki. Nyt on tullut kahlattua netistä kaikki mahdolliset kirjoitukset liittyen allergioihin ja tieto lisää tuskaa.,mutta aivan ihanaa,kun ihmiset ovat näin ahkerasti edelleen jaksaneet vastailla.

 
Meillä on tuota refluksia ajatellen mietitty, että maito aiheuttaa sitä ehkä eniten ja muutenkin käy kovasti suoliston päälle. Nyt siis pari viikkoa sitte alotettiin soija-maito. Ja tosiaan alko poju pulautteleen enemmän mitä ennen, mutta tasoittui kyllä siitä sitten. Mutta niin vaan masua vääntää ja kääntää ja yöt rikkonaisia. Ja tuo kananmunahan on raakana iholla pahasta.
Viikko sitten alotettiin täysin viljaton dieetti myös ja hoplaa! Oireet on selkeesti alkanu vähetä. Voi sanoa, että toka yö oli jo parempi mitä aikoihin.
No, nyt sitten tiettykin puskee paria hammasta taas läpi, joten sitäkin yöt vehtaa sitten pikkumies.
Tiistaina olis soittoaika lääkärille kuulumisien merkeissä ja mitähän sitä sitten tuon soijan kanssa tekisi. Olen miettinyt, että vois ehkä koittaa Almironia ja viljatonta dieettiä edelleen. Oon huomannu, että ihmeen paljon täytyy ja kannattaa ite tehdä hommia näissä selvittelyissä ja onhan se totta, että ei nää selviä kuin kokeilemalla. Kyllä välillä on sormi suussa ja syvällä, kun voimat on vuoden univajeen takia melko lopussa.

Olen nyt alkanu epäillä, että myöskään peruna ei sopisi vattalle. Nyt huomaa paljon selkeemmin eron, kun on vähemmän oireita kun nuo viljat on poistettu ruokavaliosta. Ennen oli vaan niin, että oli oireita paljon tai todella paljon, heh.
Sen oon myös huomannu, että yskää on pojalla taas enemmän. Epäilen, että refluksilääkkeen tauottaminen on sen tuonut takasin. Pakko tietty tauottaa, että huomaisi sitten mistä oireilee ja mistä ei.
Voih, kun näistä jutuista on välillä pää ihan sekasin.
Monasti on semmonen olo, että kun menee illalla nukkuun niin toivoo, että heräis sitten vasta kun kaikki on kunnossa ja selvitetty..huoh.

Mut, onneksi vastapainona on perheessä rakkautta ja välittämistä mein kaikkien kolmen kesken. Ollaanhan toki ihan rikki vähien unien takia, mutta jokasesta päivästä nautitaan täysillä. Onnellinen saa olla niin kauan kuin sitä jatkuu. Mutta rajoittaahan tämmönen ressi monia asioita kumminkin.

Menipäs höpöttelyksi, on vaan kiva vaihdella näitä kuulumisia ihmisten kanssa, jotka painii näiden selvittelyjen kanssa.
Hirveen paljon tulee joistain suunnista ihan kasvotusten kun kysytään miten muksun kanssa sujuu ja kerron nämä asiat semmosta kommenttia, että kyllä mein lapsi vaan nukkuu illasta aamuun eikä herää kertaakaan!
Olishan se hienoa. Ehkä joskus meilläkin :)
 
SariS kiva,kun jaksoit kirjoitella pitkästi =) Vaikka mulla ei kovin pitkää taivalta ole takana allergioiden selvittelyssä,täytyy myöntää,että aikamoista sekametelisoppaa se on. Välillä olen myös epäillyt perunaa ja toisaalta maissia,koska joka kerran kun olen antanut maissinaksun tulee pulautus mitä ei yleensä. Toisaalta taas jos ruuassa on maissia sitä ei tule. Sitä oikeastaa huomaa tulevansa jotenkin " vainoharhaiseksi" ja epäilee ja pelkää kaikkia mahdollisia ruoka-aineita ja taas välillä tulee olo ,että hitot koko dieetistä. Huomaa myös unista,että asia pyörii mielessä. Viime yönä olin lääkärissä näyttämässä pojan peppua lääkärille yhä uudestaan ja uudestaan. Heei,nyt vasta tajusin,että olen todellakin nukkunut, kun on untakin tullut nähtyä. Poika meinaan meilläkin heräilee 2-3 kertaa yössä, plääh.

Peppu on pojalla ollut enimmäkseen parempi, pieniä puoituksia silloin tällöin ja peppuvako punoittaa välillä aika helakasti. Syytä en tiedä. Yksi isompi punoitus oli ja epäilin omenaa. Vahingossa tuli annettua,koska liian myöhään huomasin,että purkissa luki : uusi resepti :headwall: siis ruusunmarjasoseeseen oli laitettu omenamehua. No voipi olla,että syypää oli jokin muukin. Pippelikin välillä puoittaa, mutta johtuukohan pissasta. Sitä kun ykyään tulee kuin kaadettaisiin suoraan ämpäristä vaippaan.

 

Yhteistyössä