kammo jäi..

olen kahden ihanan lapsen äiti ja olen aina ollut sitä mieltä että haluan monta lasta, mutta viimeisin synnytykseni oli minulle niin karmaiseva kokemus, siitä huolimatta etä sain ihanan vauvan etten uskalla edes harkita lisää lapsia.. miten synnytyspelosta pääsee yli?? :ashamed:
 
Kannattaa keskustella mieltä painavista asioista jonkun asiantuntijan kanssa vaikka jo ennen raskautta tai viimeistään sen alkuvaiheessa. Uskoisin, että neuvolan terveydenhoitaja suostuu ainakin keskustelemaan kanssasi. Monissa sairaaloissahan toimii erillisia pelkopoliklinikoitakin, kannattaa kysellä. Olen niistä kuullut pelkästään hyvää. Oman pään sisällä kannattaa yrittää eritellä, mikä on se asia, mikä pelkoa aiheuttaa (kipu, avuttomuus, vaummautumisen pelko jne.), näin asiaa on helpompi jatkokäsitellä. Tärkeää on, että pidät huolta, että sinut ja asiasi otetaan vakavasti. Jos yksi ihminen ei sitä tunnu ymmärtävän, vaadi päästä toisen juttusille. Synnytys on yksi naisen elämän järisyttävimpiä asioita ja jokaisen ammattilaisen tulisi ymmärtää se!

Usko pois, et ole yksin asian kanssa! (Jos se yhtään lohduttaa)
 
Kiva, jos oli apua. Itse tein aika paljon työtä oman pääni sisällä kuopusta odottaessani, mutta ammattiapua en hakenut. Synnytyskokemusta en vieläkään voi sanoa ihanaksi, mutta kyllä tämä viimeinen kerta oli silti aivan eri luokkaa kuin edelliset.
 
a-k79
mulla oli aika kauhee pelko tän toisen kohdalla ja olikin kolme kertaa ainakin pahempi ku eka synnytys, ja sanoin että kyl nää kaks saa riittää, mut OU MY GOD mul on nyt jo vauvakuume, vaikka synnytyksestä on vasta reilu 3kk.. inhoan kyl raskaana olemista YLI KAIKEN, mut toi pikkujätkä on NIIIIN ihana!! :hug:
 
Mulle tuli kanssa synnytyksen jälkeen se kammo. Silloin, kun olin raskaana en edes osannut pelätä synnytystä tai sen enempää sitä jännittää, kun en oikein tiennyt että mitä pelätä, mutta kyllä se sitten kaatuikin kaksinkertaisena synnytyksen jälkeen niskaan. Tunsin itseni ihan vammaiseksi, kun en pystynyt edes istumaan ja muutenkin tuntui, että itsetunto sai kolauksen, että on ihan pilalle mennyt värkki, mutta se meni ohi. Oikeestaan se helpotti sitten, kun jälkitarkastuksessa lääkäri sanoi, että ei oo mitään vikaa ja hyvin on kaikki parantunut ja muutenkin kaikinpuolin Ok. Joten anna itselles vaan aikaa... kyllä tolta saakin tuntua ja ei se oo mikään ihme, että edes tuntuu tolta ja tosiaan et varmasti ole ensimmäinen etkä varmasti viimenen. Jos ei mene ohi niin kannataa varmasti puhua neuvolassa tosta asiasta, mutta kyllä mä uskon, että menee! Laita vaikka yy-viestiä jos haluat jutella lisää....
Tsemppiä, kyllä se siitä! :hug: :hug:
 
täällä yksi jolle kammo jäi. Ja raskaaksi en uskalla uudestaan tulla ennen kuin kammo pois lähtee, jos koskaan lähtee. Mutta apua taitaa olla mahdoton saada ennen kuin on raskaana ja raskaaksi en uskalla tulla ennen kuin pelko on voitettu, eli kierre päällä :)
Mutta onhan toi yks lapsi, ehkäpä se riittää. Jos nuppu haluat vaihdella ajatuksia niin laita y-viestiä
 

Yhteistyössä