Kamala kysymys. Vastaa nimettömänä vaikka.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lennu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lennu"

Vieras
Katsoin eilen Sofien valinta elokuvan, missä juutalaisäiti joutuu kaasukammiojonossa valitsemaan joko pienen tyttönsä tai pienen poikansa jäämään kanssaan ja toisen menevän jonoon, jonka päässä lapsi tapetaan. Jos äiti ei tee valintaa itse, molemmat lapset viedään kaasukammioon. Näin painajaisia yöllä tuosta.

Siksi kysynkin teiltä tuon kamalan kysymyksen, jota yhdenkään äidin tai isän ei pitäisi koskaan joutua oikeasti pohtimaan, mutta:

jos olisi pakko, aivan pakko, mitä itse tekisit tilanteessa? Kenestä lapsistasi luopuisit?

tuskin sillä jäljelle jäävällä lapsella olis sen parempi kohtalo, vaan sillä tehtäis sit vaikka mitä kokeita ja kokeiltas mitä kaikkea esim vauva kestää.. eli mentäis kaikki sinne kaasuun.

laittaisin vanhemman jonoon. Ja sillä perusteella, että nuorempi ei toivottavasti muista mitä isosisarrukselle tapahtui.

Tuliko toi elokuva muuten telkkarista vai missä katoit?

Ymmärrättehän, että se pointti tossa oli se, ettei äiti päässyt mukaan. Ainoastaan toinen lapsista tai molemmat lapset. Kidutusta sekin. Jos et valitse niin molemmat tapetaan ja ne on yksin siellä. Itse jää henkiin elämään sen asian kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki ei voi mennä;22688493:
Ymmärrättehän, että se pointti tossa oli se, ettei äiti päässyt mukaan. Ainoastaan toinen lapsista tai molemmat lapset. Kidutusta sekin. Jos et valitse niin molemmat tapetaan ja ne on yksin siellä. Itse jää henkiin elämään sen asian kanssa.

Ei. En mä jäisi henkiin. Ei mua kaasukammioon välttämättä laitettaisi mutta kyllä sitä itseltään hengen saa pois. Mä en kestäisi ajatusta että olen päättänyt ja valinnut kumpi lapsi saa jäädä eloon. Enkä kestäisi ajatusta siitä että olisi tuominnut molemmat lapset kuolemaan joten, kuten jo sanoin, lopputulos olisi tavalla tai toisella että kaikki kuollaan.

[QUOTE="mandariini";22688477]laittaisin vanhemman jonoon. Ja sillä perusteella, että nuorempi ei toivottavasti muista mitä isosisarrukselle tapahtui.

Tuliko toi elokuva muuten telkkarista vai missä katoit?[/QUOTE]

mut toisaalta vanhempi tajuais siinä jonos et hei äiti luopuu musta ennemmin... et kivat viimeiset ajatukset varmaan olis vanhemmalla...

[QUOTE="mandariini";22688477]laittaisin vanhemman jonoon. Ja sillä perusteella, että nuorempi ei toivottavasti muista mitä isosisarrukselle tapahtui.

Tuliko toi elokuva muuten telkkarista vai missä katoit?[/QUOTE]

Lainasin kaverilta pari leffaa ja toi oli niiden seassa. Mä pohdin yöllä tota samaa asiaa, mutta pohdin olisinko armeliaampaa nuorin laittaa, joka ei tajua mitä tulee tapahtumaan. Niin kamala ajatus. Koko yön sain painajaistella.

Mä en ole voinut katsoa koko elokuvaa. Joskus miettinyt miten toimisi, jos olis vaikka tulipalo tai muu hätätilanne, eikä millään ehtisi kaikkia kolmea pelastaa. Liian ahdistavaa edes ajatella, mahdoton päätös.

no jos kaikki ei pääsisi niin tekisin niin, että kumpikin lapsi sinne kaasukammioon ja itse tekisin jotain, että ne vartijat ampuisivat minut. Yrittäisin pakoon tjv. En jäisi elämään tuon asian kanssa.

[QUOTE="vieras";22688517]Mä en ole voinut katsoa koko elokuvaa. Joskus miettinyt miten toimisi, jos olis vaikka tulipalo tai muu hätätilanne, eikä millään ehtisi kaikkia kolmea pelastaa. Liian ahdistavaa edes ajatella, mahdoton päätös.[/QUOTE]

Joskus on sama kysymys on asetettu niin päin, että olette hukkumassa, jaksat pitää vain toista lasta pinnalla, joten toisesta on pääsettävä irti tai kuolette kaikki. Useammat ratkaisee tilanteen niin, että vanhempi päästetään irti ja perustellaan sillä että sillä on parempi mahdollisuus selviytyä yksin kuin nuoremmalla. Eli tässä tilanteessa on olemassa edes pienen pieni mahdollisuus että kaikki selviää sen sijaan että kaikki aivan varmasti kuolee.

Ei kai tuota tarvitsisi sekuntia kauemmin miettiä? Jos olisi tyttö ja poika, niin tytön tulisi jäädä eloon. Pojat on heikkoja, tyttö selviää sodan koettelemuksista paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikki ei voi mennä;22688493:

Mä tappaisin itteni sen jälkeen.
En yksinkertasesti pystyis päättämään sellasta asiaa...Ellei toinen lapsi ois vaikka vakavasti sairas ja kuolis kuitenkin niin sitten laittaisin sen.
Tai sitten laittaisin vauvan jos sellanen olisi kun se ei välttämättä ymmärtäisi mitä sille tapahtuu..Paitsi joku tuolla sanoi että laittaisi vanhemman lapsen kun nuorempi ei sitten ehkä muistais mitä sisarukselle tapahtuis..Niin on se kyllä niinkin.
Sitten yks vaihtoehto olisi että jos ois esim. tyttölapsi jolle olis tehty kaikkia kauheuksia(joukkoraiskattu yms.) niin sitten laittaisin ehkä sen....
En todellakaan tiedä.

Pitäisin luultavasti molemmat lapset siellä kaasukammiojonossa kanssani. Päälimmäinen ajatus luultavasti olisi että kuollaan kaikki yhdessä ja voin lohduttaa ja lohduttautua loppuun saakka yhdessä. En voisi laittaa kumpaakaan lastani kohtaamaan kuolemaansa yksin ja pitää toisen luonani kuolemassa yhdessä mun kanssani.

Psykologisissa testeissä jossa ollaan tutkittu ihmisten moraalia on joskus ollut seuraava tilanne ratkaistavana:

Sä olet piilossa omassa kodissa useamman eri ihmisen kanssa. Siellä on sun kaikki lapset, puoliso, vanhemmat, ystäviä ja naapureita. Sulle läheisiä ihmisiä. Ulkona taloa on piirrittänyt viholliset. Nämä viholliset aivan varmasti, ilman epäillyksen häivää tappaa teidät kaikki erittäin julmalla ja raa'alla tavalla jos löytää teidät. Jos kuitenkin olette ihan hiljaa, viholliset kävelevät teidän talon ohi, tietä ei löydetä ja selviätte hengissä. Sun sylissä oleva vastasyntynyt vauvasi alkaa itkemään. Ainoa mahdollisuus saada vauva hiljaiseksi on tukehduttaa vauva, pitää kättäsi suun edessä. Teetkö niin? Uhraatko oman vauvasi sen vuoksi että kaikki jäätte eloon vai annatko vauvan itkeä ja paljastaa teidän piilon jonka seurauksena kaikki kuolette?

Tähän ei siis ole oikeaa eikä väärää, mutta sen verran vaan että ne ketkä tappaisi vauvan niin niillä aktivoitui aivoista ns. järki puoli kun taas ne ketkä ei voinut tappaa vauvaa niillä aktivoitui ns. tunne puoli.

[QUOTE="iina";22688549]Mikä elokuva? Löytyykö netistä??[/QUOTE]

Sofien valinta. Varmaan on youtubessa tms.

Todellakaan ei sellaista valintaa pysty nyt jo tässä tekemään. Sodassa ihminen varmaan usein toimii täysin toisella tavalla kuin normaalisti. Ei sellaisia päätöksiä pysty normaalitilassa tekemään. Ehkä miettisin sitä, kumpi lapsista kestäisi paremmin henkisesti tuon tilanteen ja valitsisin sen jäämään. Hirveitä ajatuksia tällaiset. :(

Yhteistyössä