Kamala kamala ahdistus ja pelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja selviänkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

selviänkö

Vieras
Olen joskus vuosia sitten tänne kirjoitellut aiheesta mutta nyt uusiks.

Aloitin Cipralexin 15mg noin 3 viikkoa sitten ja ahdistus on ihan kamalaa. (ehdin olla syömättä lääkettä noin kuukauden vuoden alussa ja oireet alkoi taas!).

Pahinta on itseni tarkkailu, tarkkailen oireita ja tuntemuksia. Ruokahalu on ollut vaihtelevan kadoksissa jo maaliskuusta lähtien ahdistuksen takia.

Nyt sitten olen taas säikähtänyt oikeen kunnolla, mulle sanottiin eilen että näytän laihtuneelle ja kas vaan, olen noin 3kg laihtunut! Nyt olen varma että mulla on syöpä, vuorokauteen en ole saanut mitään alas tämän pelon takia!

Vuosia sitten Cipran alottaessani oli samaa ja laihduin 7kg mutta nyt pelkään liikaa. Oudointa on että paino edelleen tippunut vaikka söin viime vkl ja tällä viikolla (eiliseen asti ) normisti.

Anteeksi sekava viesti, pyydän että joku sanoisi tähän jotain. Voiko olla syövästä johtuvaa laihtumista?

[QUOTE="Merri";28421236]Minä sairastuin aikanaan paniikkihäiriöön, niin laihduin monta kiloa. Se stressi ja paine sen teki. Halit ja voimia sinulle.[/QUOTE]

Kiitos! Menikä sulta ruokahalu vaiko tosiaan vaan sterssi laihdutti?

Mulla on paniikkokohtauksia ja outoja oloja myös, dg on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö,

[QUOTE="hmmm";28421269]Anteeksi, mutta mun on pakko sanoo tää: hanki rakas jotakin tekemistä/töitä, jotta ei oo aikaa miettiä ja tarkkailla moista... moni ongelma katoaa.[/QUOTE]

Olen ihan työssäkäyvä eikä se paljoa helpota.

Jäin miettimään, että mitäs sitten tapahtuu jos sinulta ihan oikeasti löydettäisiin syöpä.. Mitä sitten tapahtuu sinulle? Elät edelleenkin? Kävisit hoidoissa? Parantuisit? Todettaisiin, jälkiseurannassa, että olet parantunut. Mitäs sitten? Pelkäät edelleenkin syöpää?

Kerro minulle.. Taidan kysellä tyhmiä, mutta minua harvat jutut on ikinä ahdistaneet ja nekin todella vähän. En osaa hahmottaa sinun ajatuksiasi. Okei.. Jos minulta löydettäisiin syöpä, niin totta hemmetissä se olisi rankkaa, mutta en näkisi sitä maailman loppuna. Tulen kuolemaan jossain vaiheessa ja niin tulet sinäkin. miten? Se on arvoitus. En jaksa pelätä sellaista mitä en voi ennakoida.. Miksi sinä pelkäät?

Jos sattuisitkin kuolemaan johonkin muuhun kuin syöpään niin harmittaisiko sinua kaikki syöpään sairastumisen pelkääminen ja siitä ahdistuminen? jos nyt ajatellaan niin, että kuoleman jälkeen olisi elämää ja voisi arvioida omassa elämässä onnistumista.

Niin ja kysymykseesi vastaten. Laihdut stressin takia etkä minkään muun.

No mä pelkään huonoennusteisia syöpiä josta en selviä.
Esim. munasarja, maha, aivo jne,
Olen tuhlannut aika lailla rahaa tutkimuksiin, tk:n kautta jos pääsisi niin joutuisi odottamaan ja sitä en kestäisi. Nyt varasin just gynelle ajan munasarjojen ultraukseen:/

Olen aina pelännyt sairauksia ja sillon kun en niitä pelkää pelkään ja huolehdin kaikesta muusta. Odotan aina pahinta jne. Kuoleman pelkohan se on varmasti kaiken takana.,

Laihduin ihan paineen takia ja voi olla, että se ruokakin jäi vähemmälle huomiolle. siitä on jo niin kauan.
Mutta kyllä minulle herkut on aina maistuneet, jopa tunnesyöjä olen.

Minulla myös samantyyppisiä pelkoja, kun paniikkihäiriö alkoi. Nyt ovat kyllä jo sen verran helpottaneet, ettei tarvi joka nipistyksestä pahinta pelätä. Sinulle täytyy löytyä jotain mukavaa ajanvietettä, ettet ehdi liikaa seurata itseäsi.

Mutta mistä se kuoleman pelkosi on lähtöisin? Onko lapsuudessa tapahtunut jotain, mistä olet ahdistunut vai mistä se tulee?

Ymmärrät varmasti itsekin, että sinulla todellinen ongelma on tuo ahdistuneisuus eikä suinkaan syöpä. Todennäköisesti, koska sinulla on siihen lääkitys. Mitä apuja olet hakenut ahdistuneisuuteen muuta kuin lääkitystä? Onko tapasi hakeutua tutkittavaksi syövän pelossa enemmän huomionhakua ahdistuneisuuteen kuin itse asiaan eli syöpään? Saatko mielihyvää siitä, että sinua tutkitaan ja sinusta pidetään huolta hoitohenkilökunnan toimesta?

Oletko muuten joutunut lapsuudessa kokemaan hylkäämisen tai menettämisen jonkin sinulle tärkeän ihmisen taholta?

Kannattaa vielä viikon verrän jatkaa cipralexin ottamista tuolla annostuksella, jos olo ei sitten ala helpottaa, ota yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja miettikää annostuksen nostoa / lääkkeen vaihtoa. Voitko ottaa xanoria yhtään enempää eli mikä siinä on annostus?

[QUOTE="vieras";28422425]Mutta mistä se kuoleman pelkosi on lähtöisin? Onko lapsuudessa tapahtunut jotain, mistä olet ahdistunut vai mistä se tulee?

Ymmärrät varmasti itsekin, että sinulla todellinen ongelma on tuo ahdistuneisuus eikä suinkaan syöpä. Todennäköisesti, koska sinulla on siihen lääkitys. Mitä apuja olet hakenut ahdistuneisuuteen muuta kuin lääkitystä? Onko tapasi hakeutua tutkittavaksi syövän pelossa enemmän huomionhakua ahdistuneisuuteen kuin itse asiaan eli syöpään? Saatko mielihyvää siitä, että sinua tutkitaan ja sinusta pidetään huolta hoitohenkilökunnan toimesta?

Oletko muuten joutunut lapsuudessa kokemaan hylkäämisen tai menettämisen jonkin sinulle tärkeän ihmisen taholta?[/QUOTE]

Ei ole mitään hylkäämisiä eikä menettämisiä. Olen käynyt terapiassa tämän takia ja sekin lopetettiin kun aloin olla ok. No, lääkkeen lopetus oli sitten tosi virheliike ja kaikki alkanut taas alusta.

En todellakaan saa mielihyvää! Pelkään mennä lääkäriin ja kuulla mitään pahoja diagnooseja! Jos saan "puhtaat tulokset" on olo ok ehkä päivän ja sitten taas. Usein vielä epäilen että lääkäri on väärässä eikä huomaa kaikkea.

[QUOTE="niin";28422431]Kannattaa vielä viikon verrän jatkaa cipralexin ottamista tuolla annostuksella, jos olo ei sitten ala helpottaa, ota yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin ja miettikää annostuksen nostoa / lääkkeen vaihtoa. Voitko ottaa xanoria yhtään enempää eli mikä siinä on annostus?[/QUOTE]

Mulla on 0,5mg xanoreita, annos 1-3x päivässä mutta yleensä olen ottanut vaan puolikkaan kerran päivässä. Nyt tänään jouduin ottaa toisenkin puolikkaan.

Ongelma on tossa xanorissa mieletön väsymys:(

Alkuperäinen kirjoittaja selviänkö;28422463:
Mulla on 0,5mg xanoreita, annos 1-3x päivässä mutta yleensä olen ottanut vaan puolikkaan kerran päivässä. Nyt tänään jouduin ottaa toisenkin puolikkaan.

Ongelma on tossa xanorissa mieletön väsymys:(

Xanorin tilalla voisi kokeilla toista rauhoittavaa esim. Opamoxia.
Itse olen kärsinyt täsmälleen samasta kuin sinä ja kun vaan jaksaa etsiä oikeaa lääkitystä lääkärin kanssa niin iloksi tämä elämä muuttuu :-) Usko pois ?

[QUOTE="niin";28422486]Xanorin tilalla voisi kokeilla toista rauhoittavaa esim. Opamoxia.
Itse olen kärsinyt täsmälleen samasta kuin sinä ja kun vaan jaksaa etsiä oikeaa lääkitystä lääkärin kanssa niin iloksi tämä elämä muuttuu :-) Usko pois ?[/QUOTE]

Eikä pitänyt olla viimeinen lause kysymysmerkillä :-) Kyllä se oikea lääke löytyy sullekin.

[QUOTE="niin";28422486]Xanorin tilalla voisi kokeilla toista rauhoittavaa esim. Opamoxia.
Itse olen kärsinyt täsmälleen samasta kuin sinä ja kun vaan jaksaa etsiä oikeaa lääkitystä lääkärin kanssa niin iloksi tämä elämä muuttuu :-) Usko pois ?[/QUOTE]

Opamoxia oli jossain vaiheessa, se väsytti vielä enemmän. Toisaalta nyt toi alotettu cipra ja tää ahdistuskin vois olla väsymystä selittäviä?

Kiitos vastauksestasi! Tajusin vasta lähettämisen jälkeen, että meniköhän kysymykseni liian henkilökohtaiseksi ja tungettelevaksi. Ei ollut tarkoitus... Halusin vain ymmärtää, mutta ehkä on vain parempi myöntää etten voi ikinä ymmärtää.

Toivottavasti saat apua lääkityksestä ja olosi helpottaa!!

Yhteistyössä