kamala anoppi, ihana mummu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras täällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras täällä

Vieras
Mullla on sellainen "kamala anoppi"-ongelma. Siis anoppi ei noudata meidän kasvatusohjeita, eikä kyllä kenenkään muunkaan, vaan lapset saa tehdä mummulassa ihan mitä vaan. Mummulassa saa esimerkiksi leikkiä tulella, vaikka olen sen ihan ehdottomasti kieltänyt. Pyöräillä voi myös ilman kypärää ja vaikka keskellä tietä, niinhän sitä on menty ennenkin. Isovanhemmat vesittää kaikki vanhempien säännöt. Olen tuosta pyöräilykypärästä jankannut tyttärelleni viisi vuotta ja tytöstäni tulikin todella säntillinen kypärän käyttäjä. Ja sitten tulee mummu, joka sanoo, että ei sitä kypärää nyt ihan joka reissulla ole pakko käyttää, varsinkaan jos ei mene kauas!!!!!!!!!!!!!!!

Samanlaisia asioita on vaikka kuinka paljon ja mittani on monesti ollut aika täysi. Riitaantua en kuitenkaan halua, enkä aio, koska isovanhemmat ovat lapselle aivan ihania. Onhan tosi kivaa ajaa keskellä tietä pyörällä ilman kypärää tulisoihtu kädessä ja maha täynnä karkkia ja vielä iso tuppo rahaa taskussa. Lapset siis tykkäävä mummusta ja papasta paljon ja isovanhemmat lapsista. Mutta kun kaikista asioista pitää olla erimieltä vanhempien kanssa. "Valitus" alkaa jo synnärillä: ethän aio antaa sille kaupan maitoa ja ethän tuttia ja vauvaa täytyy nukuttaa mahallaan ja pälä pälä

Tulipa sekava kirjoitus. Tarkoituksena oli vaan kysellä, että onkos muilla tällaista tilannetta, että hiukka kismittävä anoppi on lapselle maailman ihanin mummu?

Tuollaiset isovanhemmat haluaisin lapsilleni. Ei tarvitsisi itse hemmotella, jos isovanhemmat niin tekisivät. Lapset kuitenkin sellaistakin tarvitsevat. Nyt joutuu pitää rajat ja joskus kuitenkin löysätä ja hemmoteella. Tasapainoilua.
Meillä siis eivät ole saaneet koskaan isovanhemmlta rahaa, eikä koskaan kukaan isovanhempi ole kysynyt mitä tarvitsevat tai toivovat esim. jouluna tai syntymäpäivänä.

mielestäni asiaan täytyy puuttua jos he selvästi aiheuttavat vaaraa lapsille . Hemmottelu on eri asia kuin välinpitämättömyys. Ota asia vielä kerran puheeksi ja vaikka miehen kera jos menisi paremmin jakeluun. Meillä on myös ollut samankaltaista ongelmaa. lapsia on kuljetettu tietämättämme autossa "pientä matkaa vain" ilman turvaistuimia jne ja tässä ylittyi minun sietokykyni. Tein hyvin selväksi että näin ei enää tapahdu jos haluavat lapsiamme hoitaa.

kyllä täällä on myös ilkeä anoppi,mutta ihana lapselle.

lapsi siis vasta 3,5kk mutta anoppi tekee ja ostaa jo nyt lapselle kaikkea mitä itse haluaa.ja neuvoo ja opastaa,mutta ei suoraan mulle vaan miehen kautta.(sekös ärsyttää)eikä ymmärrä vaikka mies on sanonut että meillä ei salaisuuksia että kaiken kertoo mulle.tekee anoppi mielestäni itsestään tyhmän.

toinen mikä ärsyttää on se että ostaa pojalle kaikki samat kun serkku tytölle.siis kun serkku(1,6kk) sai suklaakalenterin osti tälle myös,miksi? olin juuri sanonut kaksi päivää aikaisemmin että MEIDÄN LAPSELLE EI TULLA ANTAMAAN MITÄÄN HERKKUJA.(siis karkkia,keksiä, yms)

meillä tulee olemaan samat säännöt joka paikassa...niistä ei meillä tulla joustaan.en anna niissä periksi.

mielestäni muulla tavalla voi myös helliä kuin joustamalla säännöissä... va

tämä on vain mun mielipide...

hyvät joulut...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 19:55 mama kirjoitti:
kyllä täällä on myös ilkeä anoppi,mutta ihana lapselle.

lapsi siis vasta 3,5kk mutta anoppi tekee ja ostaa jo nyt lapselle kaikkea mitä itse haluaa.ja neuvoo ja opastaa,mutta ei suoraan mulle vaan miehen kautta.(sekös ärsyttää)eikä ymmärrä vaikka mies on sanonut että meillä ei salaisuuksia että kaiken kertoo mulle.tekee anoppi mielestäni itsestään tyhmän.

toinen mikä ärsyttää on se että ostaa pojalle kaikki samat kun serkku tytölle.siis kun serkku(1,6kk) sai suklaakalenterin osti tälle myös,miksi? olin juuri sanonut kaksi päivää aikaisemmin että MEIDÄN LAPSELLE EI TULLA ANTAMAAN MITÄÄN HERKKUJA.(siis karkkia,keksiä, yms)

meillä tulee olemaan samat säännöt joka paikassa...niistä ei meillä tulla joustaan.en anna niissä periksi.

mielestäni muulla tavalla voi myös helliä kuin joustamalla säännöissä... va

tämä on vain mun mielipide...

hyvät joulut...

piposi on aika tiukalla, löysää edes jouluna \|O \|O

äsköiselle kommentoin että sun piposi sa vasta kireellä tuntuu olevankin! Onko sinulla lapsia?Onko sinulla anoppia? Ei taida kun noin kommentoit. Kyllä lapsella täytyy säännöt olla, myös anopin luona kyläillessä sanon minä. Oma anoppini on niin mielipuoli, etten anna lasten kyläillä keskenään ollenkaan, kun en luota niin en luota. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: sinulle \|O \|O

Säännöt on noudatettavaksi!!!

Ostaisin itsekkin kaikille lapsenlapsilleni joulukalenterin..ikään katsomatta. Siinä on tietynlainen tasapuolisuus kyseessä.

Sen suklaan syönnin päättää sit vanhemmat...eihän se suklaa ole tarkoitettu vauvalle vaan vauvan vanhemmille.
(ei aina pidä ajatella niin yksioikoisesti)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 21:05 äsköiselle kirjoitti:
äsköiselle kommentoin että sun piposi sa vasta kireellä tuntuu olevankin! Onko sinulla lapsia?Onko sinulla anoppia? Ei taida kun noin kommentoit. Kyllä lapsella täytyy säännöt olla, myös anopin luona kyläillessä sanon minä. Oma anoppini on niin mielipuoli, etten anna lasten kyläillä keskenään ollenkaan, kun en luota niin en luota. :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: sinulle \|O \|O

on lapsia 5 (aikuisia jo), anoppi/mummi ja itse olen 9 lapsisesta perheestä.
Ei kannata jostaan suklaakalenterista nipottaa, se todella on tasapuolista kohtelua. :laugh:

Tiedättäkös mitä , olen aina ollut sitä mieltä että vanhemmat lapsen kasvattaa, mutta kun mitäs sitten tehdään kun alkaa näyttää siltä ettei mitään rajoja lapsilla ole, ei keritä perään katsomaan ja kaikenmailman "vahinkoja" sattuu , vaatehuone ylösalaisin (kylässä), ääntä käytetään kyllä puolin ja toisin lapset huutelee jo pienestä niin rumasti (todellakin rumasti) ettei mitään väliä.Ei sitten anopillakaan saa kai asiaan mitään sanomista vai?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 10:50 vieras kirjoitti:
Tiedättäkös mitä , olen aina ollut sitä mieltä että vanhemmat lapsen kasvattaa, mutta kun mitäs sitten tehdään kun alkaa näyttää siltä ettei mitään rajoja lapsilla ole, ei keritä perään katsomaan ja kaikenmailman "vahinkoja" sattuu , vaatehuone ylösalaisin (kylässä), ääntä käytetään kyllä puolin ja toisin lapset huutelee jo pienestä niin rumasti (todellakin rumasti) ettei mitään väliä.Ei sitten anopillakaan saa kai asiaan mitään sanomista vai?

Tällaisesta tilanteesta en osaa sanoa, kun ongelmani siis on päinvastainen. Mummun mielestä lapset saavat vaikka huonekalut särkeä ja mistään ei saisi lapsia komentaa. Tunnen tosiaan itseni aika äkäiseksi miniäksi, jos joudun säntäämään väliin, kun lapsi hakkaa muovivasaralla televisiota ja mummu istuu vieressä todeten, että "ei se haittaa vaikka telkkari menee rikki. Se on niin vanhakin jo". Kysymys on siitä, että olen yrittänyt opettaa lapsilleni tärkeimmät käyttäytymissäännöt ja mielestäni niitä noudatetaan joka paikassa. Siis, että mummulassakaan ei saa lyödä toisia, rikkoa tavaroita, kiroilla tms.

Ikinä en ole uskaltanut vielä päästää lapsiani mummulaan yöksi yksin, vaikka esikoinen on jo 7. Pelottaa, että lapsille sattuu jotain, kun siellä saa viisivuotiaat kiipeillä piharakennuksen katolla ja kaksivuotias käyttää yksin sähkövatkainta. Mummulle ja papalle olen esimerkiksi sadatta kertaa sanonut, että lapsemme ei missään tapauksessa saa leikkiä tulella. Silti hetken päästä näen lapsen juoksevan pitkin pihaa "olympiasoihtu" kädessä. Mummu oli antanut lapsen ottaa grillistä tulta risun päähän.

Mielestäni en niuhota turhasta, kun kyse ei kuitenkaan ole pelkästä karkin syömisestä. Olen sanonut isovanhemmille, että karkkia saa antaa, mutta ei liikaa eikä juuri ennen syöntiä, koska olemme pari kertaa joutuneet pysähtymään oksentamaan mummulasta kotiin mennessä!
Niinpä mummu piilottaakin aina karkkisäkin jonnekin ja sanoo lapsille, että sieltä saa käydä hakemassa silloin kun äiti ei näe. Liika karkin syönti tympäsee, mutta siinä ei kuitenkaan ole lasten turvallisuus uhattuna, joten en jaksa siitä jatkuvasti nalkuttaa.

Useita kertoja ole yrittänyt puhua appivanhemmille asioista, samoin kuin mieheni. Mutta seuraavalla kyläilykerralla kaikki on jo unohtunut ja sama meno jatkuu. En halua suututtaa enkä katkaista välejä, enkä nyt tiedä mitä asialle tekisin. Mielestäni kyse ei ole enää ollenkaan pelkästä lasten lellimisestä. Mummut ja papat saavat ihan rauhassa lelliä lapsenlapsiaan. Oma äitini esimerkiksi ottaa lapset yökylään ja tekevät petin olohuoneen lattialle ja lukevat paljon ja lapset saavat valvoa vähän tavallista pitempään. Pakastimeen on varattu jätskiä ja kaupassa käydessä mummi saattaa ostaa jonkun pienen yllärin. Mielestäni tällainen on ns. normaalia lellimistä...

Ei kyllä sun lasten mummu nyt oikein tee, rajathan ne lapsella on oltava, luulisi ikäihmisen sen tietävän , ei kai siinä muu auta kun yrittää sitten rajoittaa vaan sitä kyläilyä, sillä rajansa kaikella hellitellä saa ja pitääkin joskus meillä mummuilla on paremmin aikaa kuunellakkin lapsen pienet jutut, olla vaan sylinä ja korvana, ei sillä etteikö äidillä ja isälläkin olisi mutta varmaan käsität mitä tarkoitan. Tuollainen kaiken salliminen tekee kyllä hallaa lapselle pitemmän päälle, suoraan sanoen ne lapset ja äidit ja isät on varmasti enemmän sitten murkkuikäisenä tekemisissä keskenään kun me mummut, ja nythän sitä pohjaa luodaan, että sulle kyllä nyt kuuluu sympatiat ap.

Mulle tuli myös mieleen, että ap:n kannattaisi rajata eli vähentää kyläilyjä ja kylässä käydessä myös lyhentää sitä oloaikaa siellä. Lyhytä kahvikupillisen mittaisia piipahduksia muutaman kuukauden välein.

\

No ymmärrän kyllä, että rajat täytyy olla, mutta tuo ylläoleva kuulostaa aika katkeralta vuodatukselta. En kyllä tajunnut tuosta ylläolevasta, että millä ihmeen dramaattisella tavalla kasvatus on mennyt pieleen. Joskus ihan pieni lapsikin saattaa huutaa jonkin ruman sanan tai saada uhmakohtauksen, lapset saattavat joskus leikeissään sotkea vaatekaappeja ilman että mitään on pahasti vialla, touhukkaille leikki-ikäisille saattaa sattua vahinkoja.

Mun mielipide on se, että mummun luona tehdään niitä juttuja mitä mummu antaa, ja kotona sitä mitä vanhemmat sallii. Esim. mummun luona on disney kanava, jota tytöt saavat siellä ollessa katsoa vaikka aamusta iltaan (eivät kyllä jaksa katsoa kuin tunnin kerralla maksimissaan), kotona taas katsotaan yksi elokuva + lastenohjelmat korkeintaan päivässä, yleensä ei niinkään paljon.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.12.2006 klo 16:02 minä kirjoitti:
\

No ymmärrän kyllä, että rajat täytyy olla, mutta tuo ylläoleva kuulostaa aika katkeralta vuodatukselta. En kyllä tajunnut tuosta ylläolevasta, että millä ihmeen dramaattisella tavalla kasvatus on mennyt pieleen. Joskus ihan pieni lapsikin saattaa huutaa jonkin ruman sanan tai saada uhmakohtauksen, lapset saattavat joskus leikeissään sotkea vaatekaappeja ilman että mitään on pahasti vialla, touhukkaille leikki-ikäisille saattaa sattua vahinkoja.
Kuules kun ne kaapit ja vaatehuone sekoaakin kylässä, ja esim. isä huutaa muksuilleen ikäänkuin olisi joku pikkuhitleri, no ihmekkös tuo jos lapset ottavat siitä mallia, todella rumasti . Ja kyllä kai minä nyt tiedän mikä on touhukas leikki-ikäinen , mutta jos se on sun kantas että lapset tehköön mitä sattuu niin sillehän ei voi mitään, tuskin olet tätä porukkaa edes nähnyt mistä kirjoittelen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2006 klo 22:21 Isoäiti kirjoitti:
Säännöt on noudatettavaksi!!!

Ostaisin itsekkin kaikille lapsenlapsilleni joulukalenterin..ikään katsomatta. Siinä on tietynlainen tasapuolisuus kyseessä.

Sen suklaan syönnin päättää sit vanhemmat...eihän se suklaa ole tarkoitettu vauvalle vaan vauvan vanhemmille.
(ei aina pidä ajatella niin yksioikoisesti)

Olen samaa mieltä. Meillä anoppi osti myös kaikille lapsenlapsille suklaakalenterit, eikä juuri silloin muistanut, että poikamme on suklaalle melkoisen allerginen :ashamed: Ensin ajattelin, että en puhu mitään, mutta sitten kuitenkin ajattelin mainita asiasta, ettei mummi vaan vahingossa anna pojalle suklaata. No loppu kävikin hyvin. Syötiin anopin kanssa ne suklaat ja laitettiin muumikarkkeja tilalle :) Poika on tyytyväinen ja saatiin anopin kanssa loppujen lopuksi hyvät naurut (anoppi aina haaveillu omasta suklaakalenterista, mutta ei koskaan kehdannut itselleen ostaa ja nyt sai syödä puolet sisällöstä yhdellä istumalla...)

Yhteistyössä