Kalsiumin saanti imettäessä

Pojalla oli just ensimmäinen hammastarkastus ja siellä sanottiin, että lehmän maitoa pitäs saada yli 1-vuotiaalle menemään 6dl/päivä. Äidinmaidossa kun ei ole kalsiumia tarpeeksi. Imetän vielä siis, eikä poika juo lehmän maitoa kuin ehkä 3dl päivässä. Neuvolassa sanottiin aikaisemmin, että imetys kyllä kompensoi, eikä tarvitse huolehtia.
Saakohan tuo poika nyt siis tarpeekseen sitä kalsiumia ja miten teidän lapset ovat suostuneet juomaan tavallista maitoa silloin kun vielä olette imettäneet?

Vähän ihmetyttää tuo saamasi kommentti kalsiumin vähyydestä. Itse olen ollut siinä uskossa, että maito on yhtä ok vielä yli vuosikkaallekin! Miksi muuten who suosittelisi imetystä kahteen ikävuoteen asti.

Toivottavasti joku viisaampi nyt vastaa tähän ketjuun! :eek:

kalsiumin tarve on vissiin 600mg tuon ikäiselle. (lähde jonkun valion sivut). Kalsiumia saa helposti myös muustakin kuin juotavasta maidosta. Vaikkapa muista maitotuotteista (jugurteista, juustosta, yms). Ja muustakin, koska esim kiinassa käytetään vähän maitotuotteita. Mutta maitotuotteissa sitä kalsiumia on paljon suhteessa painoon.

Äidinmaidon koostumus: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=603&lang=fi

27mg/100g kohti eli on selvästi vähemmän kuin lehmänmaidossa (jossa noin viisinkertainen). Emmentalissa yli 900mg/100g.

:eek: Vai niin sanottiin hammastarkastuksessa! Ei meille vaan mitään tuollaista puhuttu. Meillä on sama juttu, juuri oli tarkastus, ja imetän edelleen, mutta vain kahdesti päivässä, eikä minulla ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon tyttö imuttaa. Lehmänmaitoa ei kyllä myöskään juo ainakaan enempää kuin 3 dl päivässä, jotain muita maitotuotteita kyllä käyttää, mutta en ole niitäkään joka päivä tuputtanut. Onhan kalsiumia tosiaan kasviksissakin, ja ruisleivässä, jos oikein muistan. Täytyykö tästä nyt ruveta oikein stressaamaan!!! |O

Mä kyllä olen vähän stressannut tuon suhteen. Eihän siinä olisi mitään stressattavaa, jos lapsi vetelisi tuttipullosta desitolkulla maitoa/vastiketta, mutta näin ei ollut meillä. Kyllä meillä noi maitotipat on aika tarkkaan laskettu 7kk iästä lähtien, kun minä lähdin töihin ja imetin enää 2 kertaa päivässä.

Meillä poika joi nokkamukista silloin noin 2dl vastiketta päivässä, lisäksi vastikepohjaiset puurot aamuin illoin (2 prk), yksi vauvajugu päivässä sekä joskus tein korvikkeesta maitokiisselin.

Oikeastaan stressaan vieläkin ;), poika jo yli 2vee. Onneksi poika kyllä tykkää nykyään enemmän maidosta eikä halua esim mehua juoda. Onneksi tykkää myös juustosta, josta saa nopeasti tarvittavan kalsium annoksen. Meillä menee maitoa enintään 2 litraa viikossa kotona ja hoidossa jotain (mitä en tiedä). Lisäksi teen kotona puuron aina maitoon ja yritän tuputtaa juguja. Mutta jugurttia tai puuroa ei kotona jokapäivä syödä.

B)
Meidän villiviikari on 2v7kk, eikä juo yhtään lehmänmaitoa. Eikä käytä muitakaan maitotuotteita, koska on allerginen.
Imetin 16kk ikäseksi ja nyt menee soijamaitoa n. 300ml päivässä.
Neuvolan täti sanoi, että lisäkalsiumille ei ole tarvetta, etenkään kun pikku-ukko on jo nyt 7 cm pidempi kuin veljensä saman ikäisenä :D .
Tosin asumme Espanjassa, eli auringosta tuleva d-vitamiini auttaa muista elintarvikkeista saatavan kalsiumin imeytymiseen aika lailla.
Se lehmänmaito ei kuulemma ole laisinkaan niin tarpeellista ihmisille, kuin suuret meijeriyhtiöt ovat mainostaneet ;) .

Kävin juuri lääkärissä ja kyselin myös tuota kalsium asiaa koska meidän tyttö onkin nyt maitoallerginen. Lääkäri totesi, että nyt jos jatkan imetystä niin täytyy turvata oma kalsiumin saanti muuten kuin maidosta, koska en tietenkään nyt voi mitään maitotuotteita käyttää. Jos en syö kalkki yms. tabletteja niin vauva imee tarvittavat aineet mun luustosta, joka tietysti pitkällä tähtäimellä tarkoittaa sitä että mulle tulee osteoporoosi. näin siis lääkäri asiaa mulle kommentoi.

Eli vauvat pitää yleensä aina huolen siitä että saavat tarvitsemansa ravintoaineet.

Yhteistyössä