Kallis joululahja vanhemmilta, ajatuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölmökö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hölmökö

Vieras
Mun vanhemmat ilmoittivat että ostavat meille lämpöilmapumpun joululahjaksi. Mulla on hyvin ristiriitaiset tuntee asiaa kohtaan. Tietysti tuo laite on tarpeellinen ja tarkoituksemme sellainen onkin hankkia, mutta nyt ei ole ollut varaa. Teidän että lahja hevosen suuhun ei pidä katsoa, mutta silti tekee mieli kieltäytyä lahjasta. Tarvitsemme vanhempia muutenkin paljon avuksemme lasten hoitoon ja ensi vuonna vielä enemmän. Jotenkin tulee hyväksikäyttäjä olo kun kalliin lahjan ostavat ja sitten kuitenkin me tarvitsemme heidän apuaan jatkuvasti.

Ajatuksia, mietteitä? Mitä itse tekisit?

Jos haluavat antaa kalliin lahjan siksi että tulee samalla jaettua vähän ikäänkuin perintöä? Mun mielestä ihan ok, mitä sitten jos antavat omistaan ennemmin eläessään...

Ottaisin mielelläni vastaan. Jos vapaaehtoisesti haluavat lahjan ostaa niin miksi kieltäytyä. Turha pahoittaa heidän mieltään, mutta jos käytätte isovanhempia paljon lastenhoitoapuna, niin välillä on hyvä miettiä, että pitäisikö sitä apua välillä hakea muualtakin.

Minä en kannata vanhempien kukkarolla käymistä aikuisena, mutta jos vanhempasi haluavat ostaa teille lahjan, josta on hyötyä ja iloa ja joka säästää asumiskustannuksissa, niin miksi siitä kieltäytyisit?

Alkuperäinen kirjoittaja simpu:
No varmasti sinäkin haluaisit auttaa omia lapsiasi silloinkin, kun he ovat jo aikuisia :heart:

Näin mäkin ajattelen.
Olen ihan ilman omantunnontuskia ostanu vanhemmilta auton alle puoleen hintaan, saanu pakastimen ja pyykkikoneen ja en nyt äkkiseltään muista mitä muuta, mutta jos niillä on oikeasti varaa, niin ihan normaalia, että haluaa tukea lapsiaan.

Nyt varmasti juuri tuntuu mm.oudokta ja vaikealta otaa vastaan, mutta ajattele tilannetta, sitten kun olet itse aikuisten lasten äiti ja haluaisit antaa heille jotain todella tarpeellista, vaikka se kallis olisikin. Olishan se siinä vaiheessa harmi, ellei lapselle lahja "kelpaisi".

Eli ota vastaan ja nauti pumpsta:)

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Ottaisin mielelläni vastaan. Jos vapaaehtoisesti haluavat lahjan ostaa niin miksi kieltäytyä. Turha pahoittaa heidän mieltään, mutta jos käytätte isovanhempia paljon lastenhoitoapuna, niin välillä on hyvä miettiä, että pitäisikö sitä apua välillä hakea muualtakin.

Mä oon miettinyt, mutta en ole keksinyt ketään jolle voisin noi kaikki kolme lasta hoitoon antaa ja pyytää tänne meille tulee.

Ole iloinen! =)

Mun vanhemmat satsaavat aina joululahjoihin. Tai siis eivät pahemmin osta synttärinä tms mitään, mutta jouluna ostavat sitten yhden, hieman kalliimman lahjan. Viime jouluna ostivat meille kuivausrummun, pari joulua sitten tiskikoneen :heart: Halusivat auttaa, koska olemme opiskelijaperhe.

Kaikista tyhmintä on pitää varat hautaan asti ja maksaa niistä isot perintöverot. Isojen lahjojen antaminen silloin, kun rahavirrat ovat erittäin heikot ovat yhtä tyhmää. Eli mikäli ylimääräistä on, niin on kokonaistaloudellisesti järkevää tehdä tuollaisia lahjoituksia. Raha menee lisäksi hyvään tarkoitukseen.

Mielummin tuollaista kuin turhia koriste-esineitä, tarpeettomia leluja, jne...

Niin kyllä heillä on siihen varaa.... Mutta mutta.... Jotenkin vaan ku se on niin kallis ja varsinkin kun AINA jos jossain tarvitaan apua, he sitä tarjoavat. Tuntuu sitten viel jotankin kummalta hyväksyä/ottaa vastaan noin kallis lahja.....

Juu ja isänpäivänä tulevat tänne syömään ja jouluna kans.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos heillä on siihen varaa ilman mitään vyönkiristyksiä, niin ottaisin vastaan.

Näin just. Eli jos ei ole heille ongelma käyttää sitä summaa tuohon niin mikäs siinä.

Ei tarvi olla mun mielestä kovin syyllinen olo, koska ethän kai sitä pyytäny lahjaksi vaan alote kalliiseen lahjaan tuli heiltä. Mun mielestä on todella olennainen ero se että onko lahja heidän aloitteestaan vai sinun, sen omantunnon kannalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kaikista tyhmintä on pitää varat hautaan asti ja maksaa niistä isot perintöverot. Isojen lahjojen antaminen silloin, kun rahavirrat ovat erittäin heikot ovat yhtä tyhmää. Eli mikäli ylimääräistä on, niin on kokonaistaloudellisesti järkevää tehdä tuollaisia lahjoituksia. Raha menee lisäksi hyvään tarkoitukseen.

Mielummin tuollaista kuin turhia koriste-esineitä, tarpeettomia leluja, jne...

Mun isä sanoi kerran, että ei aio olla hautausmaan rikkain mies ja että mihin parempaan se ylimääräinen raha olisi parempi laittaa, kuin omien lasten tarpeisiin. Ennemmin antavat/ostavat jotain hyödyllistä meille nyt, kun ovat vielä näkemässä, että ostos tuli tarpeen ja että me nautimme siitä (esim. kuivausrumpu meidän kolmhenkiselle perheelle oli pelastus!).

Höh. Mun mielestä tuossa ei ole mitään ongelmaa. Vanhemmat HALUAVAT auttaa lapsiaan kaikin tavoin. Jokainen vuorollaan. Mulla ainakin äiti on osunut pari kertaa avustuslahjalla ( jota en ole edes pyytänyt ) todella hyvään saumaan ja saanut hyvää aikaiseksi :heart:
Kyllä mä äitiä autan aina jos näen siihen saumaa :)
Tulevaisuudessa jelppaan omia lapsiani jos sille näyttää :) ja varmaan vaikka ei näyttäisi edes..

Otatte ilolla lahjan vastaan ja näytätte sen, että todellakin ilmalämpöpumppu tulee tarpeeseen! Se voi tosiaankin olla loppujenlopuksi pieni investointi vanhemmilta, jos heillä on rahaa enemmänkin, velat maksettu ja talo päänpäällä. Teille taas se merkkaa todella paljon, jos rahaa ei ylenmäärin ole.

Niin onhan se niinkin että eivät he niitä rahoja mukaan saa.... Mutta silti....

Entäs tämä sitten, onko oikein jos kerron millaisen toivoisin sen pumpun olevan? Siis me ollaan sen ostoa harkittu ja ollaan vertailtu, joten tiedän mitä ominaisuuksia siihen haluan. Onko se sitten väärin jos sanon että tuollaisen haluan`?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Niin onhan se niinkin että eivät he niitä rahoja mukaan saa.... Mutta silti....

Entäs tämä sitten, onko oikein jos kerron millaisen toivoisin sen pumpun olevan? Siis me ollaan sen ostoa harkittu ja ollaan vertailtu, joten tiedän mitä ominaisuuksia siihen haluan. Onko se sitten väärin jos sanon että tuollaisen haluan`?

Tottakai. Säästää paljon vanhempien aikaa, jos olette miettineet mikä voisi olla se paras juuri teidän taloon.

Tällöin vanhempien ei tarvi enää tehdä niitä vertailuja yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Kerro ihmeessä, aina voi toiveita esittää (eri asia on, toteutetaanko niitä aina ;) ). Tosin itse tunnet vanhempasi meitä paremmin eli voit ennakoida heidän reaktioitaan. Juttele vaikka jossain välissä, millaista olette suunnitelleet.

Yhteistyössä