kalaton rosolli??

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ökkis:
Laittaaks joku muka rosolliin kalaa?
Samaa mäkin mietin. Just torstaina kun tein työharjoittelupaikassa rosollia perunasta, porkkanasta, punajuuresta omenasta ja kurkkusalaatista. Osassa oli sipulia. Oli muutenkin vähän eri versioita, kun kyse tk:n keittiöstä niin ei kaikille potilaille kaikki käy.

ökkis
niin siis olen mäkin kuullut nimityksen sillisalaatti, mutta ei siinä silti kalaa ole ollut.... meillä kotipuolessa ei rosolliin laiteta itse asiassa mitään muuta kuin porkkanaa ja punajuurta, mut jossainhan sitten laitetaan sipulia, omenaa, suolakurkkua... kai se on just se idea, että voi laittaa mitä lystää :) ja sitten sitä punajuurella värjättyä kermavaahtoa kaveriksi. Nam.

Rosolli
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Rosolli eli sallatti on perunasta, porkkanasta ja punajuuresta valmistettu jouluruoka. Keitetyt punajuuret, porkkanat ja perunat pilkotaan rosollissa noin neliösenttimetrin kokoisiksi kuutioiksi. Mukana voi olla valmistajan tavoista riippuen silliä, omenaa, silputtua sipulia, suolasilakoita tai suolakurkkuja. Kaupallisena tuotteena sillillä lisättyä rosollia sanotaan sillisalaatiksi.

Rosollin mukana voidaan tarjota kastiketta. Kastike tehdään usein maustamalla kermavaahtoa (viini)etikalla ja värjäämällä se punajuuriliemellä. Joskus kastike tehdään myös kermaviiliin.

Sana rosolli tulee venäjän sanasta 'rossol', joka merkitsee alkuaan suola- tai säilöntälientä. Sitä ei tiedetä, miten sana on siirtynyt ruokalajin nimeksi. Venäjäksi rosolli eli sillisalaatti on 'vinegret'. Rosolli tunnetaan suunnilleen samanlaisena koko Pohjois-Euroopassa Hollannista Venäjälle.

Rosolli on perinteisesti tehty lähinnä Länsi-Suomessa (punane) sallatti -nimisenä pito- ja juhlaruokana, rosolliksi sitä kutsutaan Pohjois-Pohjanmaalla, Keski- ja Itä-Suomessa sekä Lapissa. Keski- ja Etelä-Pohjanmaalla rosollia kutsutaan sinsalla -nimellä, joka lienee muunnos ruotsin kielen sanasta sill sallad.

Alkuperäinen kirjoittaja ökkis:
niin siis olen mäkin kuullut nimityksen sillisalaatti, mutta ei siinä silti kalaa ole ollut.... meillä kotipuolessa ei rosolliin laiteta itse asiassa mitään muuta kuin porkkanaa ja punajuurta, mut jossainhan sitten laitetaan sipulia, omenaa, suolakurkkua... kai se on just se idea, että voi laittaa mitä lystää :) ja sitten sitä punajuurella värjättyä kermavaahtoa kaveriksi. Nam.
Kermavaahtoa, kermaviiliä, mausteita ja punajuuren lientä. :p :p En niin rosollista piittaa, mutta tuolla työharjoittelupaikassa tehtiin aika hyvä kastike rosollin lisukkeeksi.

Yhteistyössä