kala-allergiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "siika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"siika"

Vieras
Olen jo pitkän aikaa yrittänyt maistatella lapsella kalaa, mutta joka kerta sylkee kalan pois suusta ja alkaa ikäänkuin raapia kieltä kädellään. En ole sitten jatkanut maistelua, mutta pieniä maistelukertoja on jo aika monta. Joskus saa pieniä kutisevia näppylöitä leukaan ja poskiin. Eli luultavasti allergiaa on.

Mutta millä sitten korvata kala? Millä voi turvata terveellisten rasvojen saannin ja kaiken muun mitä kalasta saa? En ole tätä tähän asti mitenkään huomioinut lapsen ruoassa, syö muuten ihan normaalia ruokaa, ainoastaa kala puuttuu. Pitäisikö alkaa antaa jotain kalaöljykapseleita tms.? Tosin voihan niillekin olla allerginen jos kalallekin.

[QUOTE="siika";24444199]Olen jo pitkän aikaa yrittänyt maistatella lapsella kalaa, mutta joka kerta sylkee kalan pois suusta ja alkaa ikäänkuin raapia kieltä kädellään. En ole sitten jatkanut maistelua, mutta pieniä maistelukertoja on jo aika monta. Joskus saa pieniä kutisevia näppylöitä leukaan ja poskiin. Eli luultavasti allergiaa on.

Mutta millä sitten korvata kala? Millä voi turvata terveellisten rasvojen saannin ja kaiken muun mitä kalasta saa? En ole tätä tähän asti mitenkään huomioinut lapsen ruoassa, syö muuten ihan normaalia ruokaa, ainoastaa kala puuttuu. Pitäisikö alkaa antaa jotain kalaöljykapseleita tms.? Tosin voihan niillekin olla allerginen jos kalallekin.[/QUOTE]

Voit pitää pienen tauon ja yrittää sitten taas uudestaan. Kokeile eri kala-lajeja, reaktio voi olla erilainen. Pienenkin määrän antaminen on siedätystä, kunhan hengitystä vaikeuttavia reaktioita ei tule.

Allergian aiheuttaa kalan proteiini ja kalaöljyvalmisteissa sitä ei ole. Useimmille ne siis sopivat. Meillä lapsi syö mielellään Möllerin pikkukalat-nimistä "kalaöljyhyytelöä". Siinä on myös mukana D-vitamiini.

Mulla on paha kala-allergia, ollut vauvasta asti, eikä mitään kalaa korvaavia tuotteita ole käytetty, ennenkuin nyt aikuisena. Ihan älykkäitä ja toimivia ihmisiä on kasvanut myös alueilla, joissa ei kalaa saa...
Elimistö pystyy valmistamaan muista rasvahapoista myös joitain vain kalasta valmiina saatavia rasvahappoja.
Itse käytän nykyisin kalaöljyä, tai siis olen käyttänyt hetken aikaa ja katson tuleeko iho-oireita tms. Kosketusallergiaa ei ainakaan puhtaaseen kalaöljyyn tullut.

Yhteistyössä