Kaksostenrattaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Kertokaahan suht kevyitä ja pieneen tilaan meneviä kaksostenrattaita...?? Niin ja voiko vastasyntynyttä(kevät/kesävauva) pitää pelkästään siinä äp.n makuupussissa niissä rattaissa vai pitääkö ostaa se kantokassi? Niin ja kun ikäeroa 1,5 vuotta, niin kannattaako ostaa minkä malliset, eli siis vierekkäin istuttavat vai peräkkäin? Neuvokaahan te, joilla jotain kokemusta...

ei ole vielä kokemusta, mutta meillekin toinen tulossa samalla ikäerolla.

itse suunnittelin brion twinette- rattaita. ne on vaan 75cm leveät. peräkkäinistuttvat ei musta oo kovin kätsyt, ja eikös niitä oo vaan matkarattaina? minusta brion rattaat on laadukkaat, ja kankaistakin näkee 'laadun'. nyt meillä on käytössä brio flexit. halvempana vaihtoehtona oon netistä katellu firkonin tuplarattaita. niistä en tiedä mitään, mutta edulliset ovat. varmaan saman tyyppiset kuin boran vaunut, jotka meillä oli lapsella vaunuiässä. pitemmälle ajateltuna uskoisin brion olevan paremmat.

katselin ABC:n twin air-kolmirattaisiakin, mutta ne kestää vain 15 kg:n painon. eivät siis sisaruksilla mene kovinkaan kauaa. twineteistä saa käännettyä kasvot menosuuntaan, ja toistepäin, joten vauvan koppaiässä ovat varmaan hyvät. kyllä se katokoppa on varmaan lähes pakollinen olla. ainakin minä aioin sen hankkia, eipä tarvii olla vauvaa sitomassa kiinni, ettei putoo.

Meillä kaksosille brion twinette rattaat ja ollaan tykätty.On tosi kätsyt kun ei oo niin leveät (eikös ne ole vaan 70cm?) verrattuna esim emmaljungan 80cm leveisiin. Kätevät pienissä hisseissä yms. Peräkkäin menevistä en osaa sanoa.

Meidän kaksoset syntyi keväällä ja pidin ihan alusta asti vaan äp:n makuupussissa. Kantokassia emme tarvinneet, kesällähän se olis ollut liian kuuma ja kuskasin vauvat aina sisälle asti niin ei tarttinut nostella heitä mistään varastotiloista sisään. En sit tiedä miten jos on sisarukset et onko turvallisempaa olla kantokassi ettei esikoinen ""tipaha"" päälle? No eikait jos on valjaissa..

Meille tulossa 1v6kk ikäerolla ja kesävauvaa odotellaan syntyväksi toukokuun alussa.

Olen jo päätynyt Oran tupliin. Sillä mulle tärkeetä, että työntö suunnan voi kääntää, eli että lapset saa joko kasvot tai selkä työntösuuntaan. Siksi esim. Brion Twinetet on pois suljettu vaihtoehto meillä. Tosin ne uudet Briot, joissa työntö suunta kääntyy heittoaisalla.
Mutta tuo työtösuunta mulle tärkee, sillä ihan vauvaa en halua työntää kasvot menosuuntaan, vaan haluan nähdä. Ja talvella kuomu suojaa viimalta.

Meillä pitää ostaa kantokassi (pehmeä) kun rattaat varastossa ja pitää kantaa vauva ja poika kotiin. Helpottaa äiskän taakkaa. Ja saahan siitä sitten talveksi lämpöpussin.

hmm... minä oon kyllä käsittäny et twineteissä saa työntösuunnan vaihdettua. ihan siis kääntämällä istuinosaa. oon voinu sit käsittää väärin, pitää ottaa selvää vielä. ja samoin ajattelin kuin sinäkin, ettei ihan pientä vauvaa halua poispäin äidistä työntää.

juu, jatkan vielä. kiinteä istuinosahan niissä on. nytpä menikin koko suunnitelma uusiksi. jos uusimmissa on heittoaisa, niin ei kyllä sekään houkuta. haluaisin sellasen käännettävän jutskan. emmaljunga on ainakin turhan kallis. katselin tuossa oran vaunuja, tarjouksessa tuplat (ora jovi) 499,-. et mikään älytön sekään. kellään kokemusta näistä? ainakin kotimaiset ovat, liekö sitten hyvät? ja firkonin halpisrattaistakin saa kertoa, jos jollain on sellaset ollu!

Niin Oran rattaita kai vielä valmistetaan suomessa tai sitten vain Kiinassa. Mutta niissä on kankaissa se ero. Halvemmat on ns kiinakankaalla ja kalliimmat likaa ja vettähylkivällä kankaalla.

Mutta muuten ei vielä kokemusta mulla ole. Kaverilla Oran Duoletot ja on tykännyt.

On peräkkäin istuttavia kaksostenrattaita erilaisia yhdistelmävaunuinakin, ei siis kaikki ole matkarattaita. Itse pohdin kansa samaa aihetta, ikäero tulee meillä olemaan 1,5 v.

Meille valittiin kaksosten rattaiksi X-adventure twinco 05:et. Vertailtiin pitkään ja hartaasti varmaan kaikki mitä Suomen ja Ruotsin markkinoilta löytyy. Päädyttiin X-adventureen niiden kapeuden (72cm), keveyden (16kg) ja ennen kaikkea pieneen tilaan taittuvuuden vuoksi. Eli siis noi oli kaikkein pienimmät mitä löytyi ja kuitenkin niissä on isot, kunnolliset renkaat.
Lisäksi ostettiin niihin makuukopat.

www.lastenturva.fi sivuilta löytyy kuva ja tiedot

Käännettävä aisasysteemi on kätevä, koska esimerkiksi talvella päiväkävelyllä lasten nukkuessa voi kääntää aisaa, jos tuntuu siltä, että kova tuuli puhaltaa suoraan lapsia vastaan. Heidän uni ei siitä häiriinny ja on mukava jatkaa kävelyä kun tietää, että he ovat tuulelta suojassa.

Jos kääntäminen perustuu istuinosan kääntämiseen, niin sitä ei pysty tekemään lapsen nukkuessa.

Keveys ja kapeus on varsinkin kesällä kivaa ja jos joutuu nostamaan rattaita yhtään. Toisaalta jykevämmät vankkurit taas ovat työntämisen suhteen jämäkämpiä. Isot pyörät ainakin on ehdoton edellytys. Kalliimmissa on enemmän kankaita topattu, joten tuuli ei niistä mene läpi herkästi. Kannattaa myös kysyä huollon perään, koska rattaista kuin rattaista hajoaa ennemmin tai myöhemmin pyörät, jotka pitää uusia (varsinkin jos ei ole viitsinyt rasvata niitä).

Käytännössä jos rahaa riittää, niin oman kokemukseni mukaan isommille lapsille paras ratkaisu olisi ihan perinteinen Brio/Pony-ratassysteemi, jonka työntöominaisuudet on parhaat isolle lastille. Sitä ennen kuitenkin pitäisi sitten olla joku muu ratkaisu.

Kommentoin silti, vaikkei meillä vielä rattaita olekaan, saati kaksosten kärryjä. =)

Hiettoaisa vaikuttaa aika kätevältä. Ihmettelen hieman kun joku sanoi haluavansa mieluummin käännettävän istuinosan. Hiettoaisan saa käännettyä melkein vauhdissa. Istuinosaa ei pysty kääntämään jos lapsi/lapset on kyydissä. En oikein keksi mitä haittaa tuosta heittoaisasta voisi olla. Bussissa ja pienessä hississä säästää tilaa, kun aisan voi nostaa pystyasentoon matkan ajaksi.

Pojalle vaunuja ostaessa testasin muutamia kärryjä heittoaisalla ja niin tökeröntuntuisia ei toisia ollut. Varsi todella paksu. En tykännyt ollenkaan.

Ja Oraan olen päätynyt, eipä noita muitakaan rattaita Suomessa valmisteta ja tuntuvat kestävän.

Yhteistyössä