Kaksostenrattaat vai vaunut ja sisarusistuin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pikkukakkonen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Pikkukakkonen"

Vieras
Meille on tulossa pian toinen lapsi ja haluaisin tietää kokemuksia erilaisista vaunu- ja ratasvaihtoehdoista. Mikä on kätevin tapa kuljettaa kävellen kahta alle kolmevuotiasta? Olisiko paras vaihtoehto ehkä kuitenkin kantoliina/rintareppu kuopukselle ja rattaat esikoiselle, vai onko vaunuihin asennettava sisarusistuin kätevämpi ja helpompi?

Esikoisella on tällä hetkellä sateenvarjorattaat, joita ei ikävä kyllä sadekelillä voi käyttää, sillä niihin ei saa mukavasti aseteltua sadesuojaa ja lapsi kastuu tai vaihtoehtoisesti kiukuttelee, kun 'pressu' on pitkin naamaa. Vaunut löytyvät myös, mutta esikoinen ei ole enää pitkään aikaan sellaisissa viihtynyt, vaikka selkänojan saa nostettua pystyasentoon.

Onko jollakin kokemusta esimerkiksi sellaisista kaksostenrattaista, joissa saisi erikseen säädettyä kumpaakin istuinosaa vaaka- tai pystyasentoon? Ja millainen oikeastaan on tuo sisarusistuin, joka laitetaan vaunuihin vauvan 'päälle', jotta esikoinen voi siinä istua?

Kiitos jo etukäteen teille ihanille, jotka jaksatte auttaa!

Meillä oli tavalliset yhdistelmät (emmaljunga city cross) ja niissä seisomalauta. Tytöillä ikäeroa 2v 2kk. Ollaan pärjätty hyvin tällä systeemillä. Ei meillä kaksivuotias enää jaksanut koko aikaa rattaissa istua.

Meillä ikäeroa tulee alle 2v, eikä esikoinen vielä jaksa (varsinkaan koko kauppareissua) seisoa tai kävellä... :/ Myytiin jo kesällä meidän yhdistelmävaunut tutulle, kun luultiin että toisenkin lapsen saamisessa kestää, muttei sitten kestänytkään ollenkaan. :)

Ulkomailla näin kesällä hauskan virityksen isommalle sisarukselle. Pienempi lapsi siis normaalisti rattaissa ja isommalle oli seisomalaudan tilalla sellainen "tuoli", jonka päällä lapsi istui. Vähän niinkuin satulan tapainen, jossa lapsi istui "ratsastusasennossa". Näytti ihan näppärälle, jos isompikin on liian pieni seisomaan pitkiä aikoja. En tiedä siten kuinka näppärä noita vaunuja on työntää. Itse olen monesti miettinyt, että miten seisomalaudan kanssa voi työntää vaunuja, kun nytkin jo välillä potkin jaloilla vaunujen alaosia.

[QUOTE="hmm";27340932]Meillä oli sisarusrattaat ja ikäeroa 1v 3kk. Jos vaan pihalle mentiin ulkoilemaan niin vauva kantoliinaan/reppuun siksi aikaa.[/QUOTE]

Tässäkin on se ongelma, että mulle sanottiin jo esikoisesta ettei alle puolivuotiasta sais hirveesti kanniskella repussa/liinassa... Kuulemma rasittaa pienen selkää liikaa. :/

Ulkomailla näin kesällä hauskan virityksen isommalle sisarukselle. Pienempi lapsi siis normaalisti rattaissa ja isommalle oli seisomalaudan tilalla sellainen "tuoli", jonka päällä lapsi istui. Vähän niinkuin satulan tapainen, jossa lapsi istui "ratsastusasennossa". Näytti ihan näppärälle, jos isompikin on liian pieni seisomaan pitkiä aikoja. En tiedä siten kuinka näppärä noita vaunuja on työntää. Itse olen monesti miettinyt, että miten seisomalaudan kanssa voi työntää vaunuja, kun nytkin jo välillä potkin jaloilla vaunujen alaosia.

Toi on just sellanen sisarusistuin, vähän ehkä eri mallinen kun minkä itse oon nähnyt. :) Aika hassua kyllä, et oli seisomalaudan tilalla...
Ja mulla on kyllä ihan samaa ongelmaa noiden rattaiden kanssa, että tulee koko ajan potkittua sitä alaosaa kävellessä. :D Varsinkin, jos on hiukankin kiirus, niin tulee tökittyä varpailla koko ajan.

[QUOTE="Pikkukakkonen";27340968]Tässäkin on se ongelma, että mulle sanottiin jo esikoisesta ettei alle puolivuotiasta sais hirveesti kanniskella repussa/liinassa... Kuulemma rasittaa pienen selkää liikaa. :/[/QUOTE]

Tämä on aivan hevonkukkua, olet saanut TÄYSIN VÄÄRÄÄ TIETOA! Kantoliinassa voi kantaa vastasyntynyttä, niin paljon kuin haluaa. Täytyy vaan katsoa että sidonta on oikein, eli lapsella on hyvä siellä olla.

[QUOTE="Pikkukakkonen";27341006]Toi on just sellanen sisarusistuin, vähän ehkä eri mallinen kun minkä itse oon nähnyt. :) Aika hassua kyllä, et oli seisomalaudan tilalla...
Ja mulla on kyllä ihan samaa ongelmaa noiden rattaiden kanssa, että tulee koko ajan potkittua sitä alaosaa kävellessä. :D Varsinkin, jos on hiukankin kiirus, niin tulee tökittyä varpailla koko ajan.[/QUOTE]

Eikös sisaristuin ole normaalisti siellä vaunun (tai ratasosan) yläpuolella? Niin, että sisaristuimessa istuva istuu ylimmäisenä? Tällaisia olen nähnyt paljon lähipiirissä ja kaupoissa. Istuin on myös ihan normi istuin turvavöineen ja turvakaarineen. Tää mun näkemä "istuin" kulki siis omilla pyörillään kuten seisomalautakin. Eli "istuimessa" istuva istui vaunujen takana ja ihan matalalla. Lapsi pystyi itse nousemaan kyytiin ja pois kyydistä.

Eikös sisaristuin ole normaalisti siellä vaunun (tai ratasosan) yläpuolella? Niin, että sisaristuimessa istuva istuu ylimmäisenä? Tällaisia olen nähnyt paljon lähipiirissä ja kaupoissa. Istuin on myös ihan normi istuin turvavöineen ja turvakaarineen. Tää mun näkemä "istuin" kulki siis omilla pyörillään kuten seisomalautakin. Eli "istuimessa" istuva istui vaunujen takana ja ihan matalalla. Lapsi pystyi itse nousemaan kyytiin ja pois kyydistä.

Onhan se joo... En vain mitenkään tahtonut uskoa, että olisi oikeasti ollut "maan tasalla" toi isomman lapsen istuin. :D Meillä ei sellanen kyllä toimis...

Tämä on aivan hevonkukkua, olet saanut TÄYSIN VÄÄRÄÄ TIETOA! Kantoliinassa voi kantaa vastasyntynyttä, niin paljon kuin haluaa. Täytyy vaan katsoa että sidonta on oikein, eli lapsella on hyvä siellä olla.

Mulla kyllä on kantoliina, jonka ostin alunperin esikoiselle, mutta en oppinut kertaakaan sitomaan sitä kunnolla. Minkälainen asento olis vastasyntyneelle paras kantoliinassa? Jotta ei rasittaisi sitä selkää, niin ei varmaan pystyasennossa ainakaan niin kuin kantorepussa ollaan. Esikoinen ei kyllä viihtynyt siinäkään...

Baby björnissä ei saakaan ohjeen mukaan kauaa pitää .
ERGONOMISESSA kantorepussa kuten ergo, manduca, tula tms, tai kantoliina. Niissä voi kantaa tunteja asennon ollessa oikea.
Missä liikuttu? Puistoissa vai kaupungilla, autolla/julkisilla/kävellen?

Viimeksi muokattu:
Meillä tulee ikäeroa 2v ja hankittiin phil&tedsit joista siis saa ihan normirattaat (millaisina nyt käytössä tulevalla isosiskolla) sekä sisaristuimella tuplat.

Jos isossarus on lähempänä 3v eikä enää rattaissa viihdy niin miettisin ihan seisomalautaa tai lapsen liikkumista kävellen, pyörällä tai pulkalla tms. Pienemmälle sitten vaikka käytettynä tuplat.

En tiedä onko tämäpäivänä mitään yleispäteviä sisaristuimia mitkä käy rattaisiin kuin rattaisiin.

Baby björnissä ei saakaan ohjeen mukaan kauaa pitää .
ERGONOMISESSA kantorepussa kuten ergo, mandela, tula tms, tai kantoliina. Niissä voi kantaa tunteja asennon ollessa oikea.
Missä liikuttu? Puistoissa vai kaupungilla, autolla/julkisilla/kävellen?

Yleensä kävellen - joskus autolla, jos sää on aivan kamala tai matka sen verran pitempi (yli 5km). Normaalisti kierrellään kylällä (suurimmaksi osaksi aika kuoppaisia hiekkateitä, vaikka asfalttiakin löytyy) tai mennään lähipuistoon, jossa esikoinen pääsee keinumaan ja hiekkalaatikolle jne.

Meillä on juurikin Baby björnin rintareppu, jonka sain ystävältäni kun hänen oma lapsensa ei siinä viihtynyt. Eikä kyllä viihtynyt meidänkään. Eipä viihdy vieläkään pahemmin edes sylissä ellei ole väsynyt tai surullinen...

Moni lapsi ei sisällä viihdy repussa tai liinassa, mutta ulkona joo.Tottumiskysymys, kantoliinatukihenkilönä sanoisin näin.
Itse varmasti lähtisin koettamaan seisomalautaa, ja reppua tai liinaa.
Jos liikkuu paljon kaupungilla niin sitten ostaisin ne tuplat, jopa isommallakin ikäerolla.

Kun kerran kuljette paljon kävellen, niin suosittelen ehdottomasti sisarusrattaita, ellei ikäero sitten ole tosiaan 2,5v tai yli. Varsinkin, jos vauva syntyy jo talven mittaan eikä vasta keväällä. Seisomalauta olisi kätevä tuollaisen noin 3v:n kanssa, mutta se ei kulje lumessa kunnolla.

Suuripyöräiset sisarusrattaat ja ostat oman maun mukaan joko vierekkäin istuttavat tai sitten peräkkäin istuttavat (näissä vaihtoehtoina lähinnä joku Phil&Teds malli tai Britaxin B-Dual). Vierekkäin istuttavia saa ainakin käytettynä halvemmalla, p&T:t on hinnoissaan. Toki niistä saa itsekin hyvin myydessään. Peräkkäin istuttavien etu on, että ne toimii mukavasti myös yhdellä lapsella, ilman sisaristuinta. Voit siis tarpeen mukaan jättää sen pois tai ottaa mukaan ja poisjätettynä rattaat on kuin mitkä muut yhden lapsen (isohkot) rattaat.

B-dualeja minäkin suosittelisin ja käytettynä niitä saa noin 300e. niissä saa alapenkin täysin vaaka-asentoon ja vauvan vaikka sinne, ja isomman sisaruksen yläpenkkiin niin varmasti viihtyisi . Minä sovitin ja 5v mahtui kumpaankin penkkiim-ei lopu tila kesken. Ja tosiaan niistä kun nappaa sen sisaristuimen pois niin on tavalliset 63cm leveät vaunut

Vauva syntyy helmikuussa ja ikäeroksi tulee vain 1v 7kk... Esikoinen ei jaksa nytkään seisoa saati sitten kävellä kauppaan, puhumattakaan kaupassa pyörimisestä ja kotimatkasta kävellen. "Vapaana" en kyllä pitäisi kaupassa muutenkaan kun on niin eläväinen ja utelias tapaus. Olisi hetkessä hukassa koko muksu. :D

Miten tuollaisissa sisarusrattaissa, saako vierekkäin istuttavissa säädettyä molempia puolia erikseen vai pitääkö niitä liikuttaa samanaikaisesti? Ongelmana on tietysti tuplarattailla sekin, etteivät ne mahdu tämän talon hissiin, olivat peräkkäin, vierekkäin tai miten tykkäävät.... Kierreportaita pitkin en kuudennesta kerroksesta kyllä todellakaan tule rattaiden kanssa. :D

Talvella on kyllä helpompi käyttää pulkkaa esikoiselle ja mahdollisesti makuuttaa vauvaa isoveikan syliin siihen, mutta vähän tuntuu ettei se systeemi toimi. Talvitamineissa kun en ole onnistunut saamaan liinaa enkä reppua _mitenkään_ ylleni. Saati sitten vielä ne vauvan toppavarusteet... :D

Minkälainen sellainen sisarusistuin oikeasti on? Kiinnitetäänkö se sitten vaunukopan reunoihin siihen jalkapäätyyn vai miten? Ja saako sellaisia kaikkiin vaunuihin? Siis että olisi joku sellanen "yleismaallinen" sisarusistuin, joka menisi vaunuihin ku vaunuihin...

Katso huviksesi noita phil&teds-rattaita joita löytyy useampia malleja ja muista rattaistakin samantyylisiä. Ideana siis että ns tavalliset rattaat muuntuvat sisaristuimella tupliksi.

Varsinaisista vierekkäinistuttavista tuplista löytyy myös paljon erilaisia vaihtoehtoja. Niistä tykkään mountainbuggyista jotka ovat suht kapeat, ketterät ja kevyet mutta silti kestävät.

Minkämerkkiset+malliset rattaat meidän hissiin sopii? Sisaristuimen saa emmaljungan osaan runkomalleista. Se on hutera ja et voi päästää lattiasta irti, ja ei suojaa lasta talvella kun tuulee ja sataa :/
1v7kk ottaisin ehdottomasti ne tuplat-selkänojat säätyy 90% malleista erikseen :)
Mitäs jos vaunut alakertaan, ja vauva kantokopassa hissiin ja esikoinen varmasti sen verran kävelisi
Pieni vauvan mahtuu tottakin alle liinassa jos helmikuussa syntyy , oletan siis että sulla on siihen saakkakin jokin takki käytössä raskausmahan kanssa.

Katso huviksesi noita phil&teds-rattaita joita löytyy useampia malleja ja muista rattaistakin samantyylisiä. Ideana siis että ns tavalliset rattaat muuntuvat sisaristuimella tupliksi.

Varsinaisista vierekkäinistuttavista tuplista löytyy myös paljon erilaisia vaihtoehtoja. Niistä tykkään mountainbuggyista jotka ovat suht kapeat, ketterät ja kevyet mutta silti kestävät.

Noi on kaikki väärinpäin olevia vaunuja/rattaita... Mä haluan, että näen sen vauvan ja että se näkee mut. :( Plus että ainakin noi uudenkarheat hinnat oli lievästi sanottuna päätä huimaavia... :D

Minkämerkkiset+malliset rattaat meidän hissiin sopii? Sisaristuimen saa emmaljungan osaan runkomalleista. Se on hutera ja et voi päästää lattiasta irti, ja ei suojaa lasta talvella kun tuulee ja sataa :/
1v7kk ottaisin ehdottomasti ne tuplat-selkänojat säätyy 90% malleista erikseen :)
Mitäs jos vaunut alakertaan, ja vauva kantokopassa hissiin ja esikoinen varmasti sen verran kävelisi
Pieni vauvan mahtuu tottakin alle liinassa jos helmikuussa syntyy , oletan siis että sulla on siihen saakkakin jokin takki käytössä raskausmahan kanssa.

Meillä ei saa jättää mitään alakertaan (paloturvallisuusriski plus vaikeuttaa hätäuloskäynnin/pommisuojan käyttöä tai jotain blaablaa) enkä kyllä ahtaisi niitä hirveän mielelläni pyörävarastoonkaan. :D Hissi on sen verran pieni, että raskauden jälkeen mahduin sinne kyllä esikoisen jälkeen vähän raskaampienkin vaunujen kasnsa, mutta mahan kanssa alkaa jo pian tehdä tiukkaa edes sateenvarjorattailla, jos esikoinen istuskelee niissä. :D

Ap sanoi, ettei talvivaatteiden kanssa ole pystynyt kantamaan lasta. Jos on paksut talvivaatteet, (pitkän) liinan sitominen voikin olla hankalaa, mutta Manduca toimii satavarmasti, jos sitä osaa käyttää, eikä ole aivan toivoton tumpelo.

Yhteistyössä