Kaksosten kanssa laitoksella?

Kiinnostaa kovasti tuollainen asia, vaikka matkaa synnytykseen on vielä paljon. Siis ovatko kaksoset vierihoidossa kuten yksönenkin? Riippuu tietysti paljon äidin ja vauvojen voinnista, mutta jos painoa on lapsilla riittävästi ja muutenkin kaikki ok. Entä jos sektio, silloinhan ei äiti varmaan saa nostella vai kuinka? Kertokaa kokemuksianne!

A-vauva oli heti sektion jälkeen vierihoidossa. B-vauva "joutui" keskolaan. Vietimme synnytyssalin puolella synnytyksen jälkeen hiukan pitempään, kun seurasivat A-vauvan vointia. Hänellä oli myös pienen kokonsa vuoksi riski joutua keskolaan.

Pääsin osastolle myöhään alkuyöstä. Hoitaja oli "armelias" ja otti vauvan kansliaan, että sain nukkua ja selviytyä, kun olin aikas kipeä leikkauksesta. Hänen oli tarkoitus tuoda vauvaa rinnalle yön aikana, mutta ei sitten tuonut, kun vauva nukkui pitkään ja kun vauva heräsi, olin minä juuri päässyt uneen...

Mutta samaan aikaan osastolla oli ystävänäni, jota kukaan ei auttanut ensimmäisen yön aikana. Hänet leikattiin aamulla ja vierihoidossa hänellä oli molemmat vauvat. Hän sai apua hoitajilta kelloa soittamalla, nostivat rinnalle jne...

Meillä pääsi tytöt heti synnytyksen jälkeen vierihoitoon. Olivat hyväkuntoisia ja -kokoisia kaksosia, syntyivät rv 36+4 ja painot oli 2310g ja 2380g. Viikon verran vietimme sairaalassa,kun A-vauvan keltaisuutta seurattiin ja B-vauvan syöminen oli aluksi huonoa. Yksin sain olla omassa huoneessa ja henkilökunta kävi tasaisin väliajoin tarkistamassa,tarvitaanko apua. Kumpikaan tytöistä ei jaksanut imeä rintaa,joten lypsin maitoa ja tuttipullosta ruokittiin sitten. Yhden erittäin ison kiitoksen annan henkilökunnalle vielä näin jälkikäteenkin. He sanoivat,että mies saa jäädä yökylään kahdeksi viimeiseksi yöksi. Oli juhannus ja osasto oli aika tyhjä,joten säälivät vissiin minua. Emme siis olleet perhehuoneessa vaan siellä sairaalahuoneessa. Henkilökunta kärräsi toisen sängyn viereen ja toivat hammasharjan miehelle ja iltapalat kummallekin. Aamulla saatiin aamupalat. Tämä oli kyllä niin ihanaa,kun itse oli ollut koko viikon enemmän tai vähemmän sekaisin näiden esikoisten synnyttyä. Saatiin tällainen pehmeä lasku kotiinmenoa varten. Tästä ei siis jälkikäteenkään laskutettu mitään normaalin sairaalalaskun tultua. :flower:

Miulle tehtiin sektio neljä viikkoa sitten raskausviikolla 38+3 ja kumpikin vauva oli koko ajan vierihoidossa. Jo leikkauspäivänä olin jalkeilla ja näin siis pystyin itse vauvoja hoitamaan. Tuore isä oli myös sairaalassa ja hoiti ensimmäisen päivän vauvoja pääasiallisesti imetystä lukuunottamatta =) . Sektion jälkeen saa vauvan painon verran nostella.

Minulle tehtiin sektio rv 37. Pojat voivat koko ajan hyvin ja olivat vierihoidossa koko ajan. Öisin hoitajat kärräsivät vissiin säälistä pojat pois, eikä herättänyt mua yöllä niin sain nukkua. MEinasivat, että varmasti saan vielä valvoa tarpeeksi poikien kanssa. Yksösten äideille sellaista etua ei suotu. Ja ihme ja kumma kun kotiin päästiin kolmantena päivänä, niin pojat saattoivat nukkua läpi yön. Ja aina ovat nukkuneet hyvin, joten univelkaa ei ole eka vuoden aikana tullut ollenkaan.

Mutta pakko sanoa, että en kaipaa yhtään enää sitä pikkuvauva-aikaa, ihana, että on taaperoita nuo jo!

Meillä pojat syntyi viikolla 39+4 käynnistyksellä. Painoivat 3280 ja 3285g. B-poika oli tarkkailussa muutamia tunteja ja a-poika pääsi heti vierihoitoon.
Os.lla pojat nukkui kaksi ekaa yötä lastenhuoneessa että sain levätä. Synnytys oli tosi rankka!! Sairaalassa meni 5 päivää. Nyt ikää kolme kuukautta ja rankkaa on ollut todella

Mulla vauvat oli vierihoidossa heti sektion jälkeen.. mies oli päivät sairaalassa joten yhdessä hoideltiin lapsia. Yöksi vien lapset hoitoon niin sain itse toipua ja nukkua. 5 päivää olin sairaalassa ja sitten päästiin kotiin. Ja tästähän on jo pieni ikuisuus eli 5 vuotta. :D

Joo jos kaikki on ok niin kaksoset ovat samalla tapaa vierihoidossa kuin yksönenkin =) Tosin kätilöt käyvät useammin kattomassa ja auttavat syöttämisessä. Ja kehoittivat nukkumaan kaiken mahdollisen ajan, ottivat vauvat yöksi vauvalaan ja toivat kuivitettuna syömään.

meillä ensin kaksoset olivat kaksi päivää keskolassa ja sen jälkeen tulivat vierihoitoon.viikon olimme sairaalassa. meillä oli ihan yhden hengen huone, mikä oli musta ihanaa kun sai rauhassa levätä silloin kun vauvatkin nukkuivat!

Meillä vauvat olivat alusta asti vierihoidossa. Kuvittelin sektion jälkeen saavani oman huoneen mutta kahden hengen huoneessa olimme (OYS). Toisen äidin vauva sitten valvotti, hoitajat veivät omat vauvat joka yö kansliaan hoidettavaksi (varmaan tosiaan säälistä ;), syömässä vain käyttivät minun luona. 5pv sairaalassa oltiin.

Yhteistyössä