Kaksosten äidit! Millä viikoilla vauvat syntyi?

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Eli tosiaan mille viikoille asti pääsitte ja minkä kokoisia vauvat olivat? Kun koko ajan tavallaan pelotellaan ihan äitipolinki puolelta, että voivat syntyä koska vain ja tosi nopeestikin, kun on 3 raskautta takana....Ja sitte tosiaan, että pieniä ovat, turha odotella kolmikiloisia vauvoja. Ja ite taas oon ihan varma, että ei oo mitään hätää, ku ykskään synnytys ei oo itellään käynnistynyt ja lapset hyvänkokoisia, 3800g- 4200g. En vaan osaa ajatella sitten tätä raskautta siinä mielessä erilaisena.

Minulla ei ole kaksosia, mutta siskollani on. Synnytys käynnistettiin joskus rv 38. Lapset olivat 2,5-kiloisia.

Eivät olisi tuolloin vielä syntyneet, eikä mitään erityistä syytä ollut käynnistää. Paitsi se, että synnärillä oli just silloin hyvin rauhallinen hetki. Arveltiin, että siellä joutaisi kaksosetkin syntyä turvallisesti sinä päivänä. Ja niin kävikin. (Oli siis äitipolikäynti silloin ja siellä päättivät käynnistää.)

Meillä syntyivät 38+2 ja painoivat 2,7kg ja 3,2kg eli pääsimme ns. loppuun asti. Lääkärin ehdotuksesta käynnisteltiin kun 38 vkoa tuli täyteen. Yhden päivän makasin tipassa, mitään ei tapahtunut, seuraavan yö ja päivä osastolla ja illaksi kotiin. Yön nukuin kotona ja aamulla sanoin miehelle, että nyt mennään. Meilläkin entuudestaan kolme lasta (4,2-3,7kg) ja näistä yksi tosi nopea synnytys. Kokenut polin lääkäri rauhoitteli minua, kun pelkäsin pikasynnytystä, että kaksosraskauskohtu harvoin jaksaa supistella niin tehokkaasti etteikö sairaalaan ehtisi.

Mun identtiset pojat syntyivät viikolla 38+1 ja painoivat 3295g ja 2510g. Synnytys käynnistyi itsekseen vaikka seuraavana päivänä olisi käynnistetty.

Mulla oli takana kaksi 42+1 viikolle jatkunutta raskautta ja käynnistettyä synnytystä. Mulle lääkäri veikkasi että kaksosetkin voivat hyvin syntyä vasta täysiaikaisena ja näin kävi.

Mullekin sanottiin, että se rv 38 on takaraja mutta että tod.näk. syntyvät aiemmin. En tiiä miksi hokevat tuota, koska alakerran tilanne on ihan, ku en ois koskaan synnyttänyt eli kaulaa 5cm ja kiinni visusti. Eikä tilannetta oo muutanu se, että oon pentele maalannut, siirrelly huonekaluja, leikannu nurmikkoa jne. En siis mitenkään tahallani tai tarkoituksella koita saada vauveleita syntymään aikaisin, mutta en vaan tosiaan osaa vielä ottaa rauhallisesti, vaan touhuan samalla tavalla ku muissakin raskauksissa. Nyt kai pitäs alkaa rauhoittumaan kun on 26 viikkoa täynnä----ainakin niin ohjeistettiin, ettei vaan synny aikaisin....

Minä painoin 3280 g ja sisareni 2480 g. Synnyimme 17 päivää ennen laskettua aikaa, onko se sitten viikolla 37 vai viikolla 38? Äitini siskon lapset syntyivät 16 päivää ennen laskettua aikaa, painoivat noin 2800 g ja toinen 2410 g. Toisen serkkuni tarkkaa syntymäpainoa en nyt tähän hätään muista.

Itse olimme kymmenisen päivää sairaalassa.

Meillä syntyivät rv 36+3. Yrittivät tulla ensimmäisen kerran kerran rv 27 ja siitä lähtien olin vuodelevossa sairaalassa, rv 34 pääsin kotiini. Äitipolikäynnillä rv 36 olin 6 cm auki, pari päivää siitä sitten synnytys.

Synnytys meni hätäsektiolla kun ekaa ponnistaessani toiselta meni sydänäänet. Mitat 2775g ja 2505g. Keskolassa olivat puolitoista päivää, lähinnä rajun synnytyksen (molemmat saivat alkuun lisähappea, toinen oli myös kaapissa jonkin aikaa), mutta myös ennenaikaisuuden vuoksi. Kotiutuminen 12. päivänä synnytyksestä, hitaan painonnousun ja bilirubiiniarvojen vuoksi molemmat olivat kahteen otteeseen sinivaloissa.

Itselläni ei ole kaksosia mutta kahdella tutullani on ja molempien molemmat vauvat syntyivät lähellä laskettua aikaa (muistaakseni viikolla 39) alakautta ja molempien vauvat painoivat molemmat yli 3500 g. Voin kertoa että vatsat olivat aivan valtavat :O

[QUOTE="vieras";26857355]Meillä syntyivät rv 36+3. Yrittivät tulla ensimmäisen kerran kerran rv 27 ja siitä lähtien olin vuodelevossa sairaalassa, rv 34 pääsin kotiini. Äitipolikäynnillä rv 36 olin 6 cm auki, pari päivää siitä sitten synnytys.

Synnytys meni hätäsektiolla kun ekaa ponnistaessani toiselta meni sydänäänet. Mitat 2775g ja 2505g. Keskolassa olivat puolitoista päivää, lähinnä rajun synnytyksen (molemmat saivat alkuun lisähappea, toinen oli myös kaapissa jonkin aikaa), mutta myös ennenaikaisuuden vuoksi. Kotiutuminen 12. päivänä synnytyksestä, hitaan painonnousun ja bilirubiiniarvojen vuoksi molemmat olivat kahteen otteeseen sinivaloissa.[/QUOTE]

Tarkennus vielä, kotiutuminen myöhästyi kun painot eivät nousseet ja sitten oltiin niissä sinivaloissa bilien takia.

[QUOTE="äitikkä";26857117]Meillä syntyivät 38+2 ja painoivat 2,7kg ja 3,2kg eli pääsimme ns. loppuun asti. Lääkärin ehdotuksesta käynnisteltiin kun 38 vkoa tuli täyteen. Yhden päivän makasin tipassa, mitään ei tapahtunut, seuraavan yö ja päivä osastolla ja illaksi kotiin. Yön nukuin kotona ja aamulla sanoin miehelle, että nyt mennään. Meilläkin entuudestaan kolme lasta (4,2-3,7kg) ja näistä yksi tosi nopea synnytys. Kokenut polin lääkäri rauhoitteli minua, kun pelkäsin pikasynnytystä, että kaksosraskauskohtu harvoin jaksaa supistella niin tehokkaasti etteikö sairaalaan ehtisi.[/QUOTE]

Lisään tähän, että meillä syntyivät perjantaina ja maanantaina päästiin kotiin, ei ollut siis mitään hämminkiä. Verensokerit kävivät alhaalla ja piti syöttää tiuhaan, muuten ok vauvelit. Äitikin oli pari tuntia synnytyksestä normikunnossa.

Meillä tuplat syntyivät 36+3 käynnistettynä ja panoivat 2350g ja 2795g. Sairaalassa oltiin synnytyksen jälkeen 10pv. Oltiin jo pääsemässä normaalin lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin, mutta sitten ilmenikin ongelmia.

Mä kyllä himmailisin tahtia hiukkasen. Itse en tuntenut tarvetta, ja sitten loppua kohti tulikin kaikenlaisia vaikeuksia ja päädyttiin tuohon käynnistykseen.

meillä syntyi 37+2 (sektiota aikaistettiin viikolla raskausmyrkytysoireiden takia). Painoa oli 2015g ja 2462g. Pitkälle päästiin, mutta kaikkee ongelmaa oli matkan varrella. Ei sitä turhaan pelotella riskiraskautena. Monikkoraskaudet ovat aina riskiraskauksia.

Onnea loppuodotukseen :)

Meillä kaksoset syntyivät 38+2 käynnistettynä (vauvojen painoeron vuoksi) ja painoa heillä oli 2430 g ja toisella 3325 g. Sairaalassa olimme yhteensä kuusi päivää. Raskausaika meni loppuun asti ilman sen suurempia ongelmia.

Yhteistyössä