kaksosrattaat vai muu tapa

Onko kenelläkään hyviä ideoita, kun meidän 2.v tytölle syntyy kohta sisko ja ollaan mietitty kaksosrattaiden hankkimista, jotta pääsen päivällä ulkoilemaan molempien kanssa. Isosisko ei kuitenkaan viihdy rattaissa kovin hyvin ainakaan tällä hetkellä, joten onkohan nuo kaksosrattaat turha hankinta. Nykyisiin rattaisiin ei saada sitä seisomisalustaa, mutta viihtyisiköhän isosisko paremmin rattaissa pikkusiskon kanssa? onko kokemuksia? Tai jotain muuta ehdotusta, kuten kesällä pikkusiskolle rattaat ja isosiskolle kolmipyörä ja talvella pulkka/stiiga? :wave:
 
meillä on poika nyt 2v2kk ja ollaan koko talvi pulkkailtu tai rattikelkkailtu...enää en aio sitä edes vaunuihin rattaisiin laittaakkaan istumaan ellei nyt jostain syystä lumi sula kokonaan pois....
ja kesällä pituutta on jo niin plajon että mennään kolmipyöräsellä(viime kesänä jalat vielä niin lyhyet että kun poljin pyörähti niin jalka ei pysyny etuasennossa polkimella)
tai sitten poika kävelee vieressä.
sitä seisomalautaakin mietin mutta tuskin sitä tarvitaan kun tuo kävelee pieniä matkoja ihan ok.
luulen että se polkupyörä on meiän kesä vaihtoehto.
toki vaari ostaa sille jo sellasenn polkutraktorinkin joten joko sillä tai pyörällä....
 
kokeiltu
Osta kunnon kantoliina, jossa saat kannettua molempia lapsia. Isompaa jaksat kantaa hyvin "reppuselässä" kunnon kudotullaliinalla ja pienemmän saat sidottua eteen. Näin lapset voivat vuorotella ja sinun ei tarvitse turhaan hankkia isoja rattaita lyhyeksi ajaksi. Kannattaa ensin kokeilla vaikkapa lainaliinalla, että viihtyykö isompi lapsesi liinassa. Pieni viihtyy varmasti, mutta jos isommalla ei ole aiempaa kokemusta niin kokeile ennen ostoa :)
 
krisse-80
Meille olis elokuulla tulossa toinen ja ikäeroa tulis silloin 2v2kk. En ole keksinyt vielä muuta konstia kuin tuplarattaat. Meillä siis pienikokoinen esikoinen, joka ei jaksa varmasti sillonkaan pitkiä matkoja vielä kävellä ja toisaalta en uskalla täällä kaupungin keskustassa kyllä mitenkään autojen seassa niin pientä kävelyttää. Mun on pakko päästä asioille lasten kanssa, koska miehen työajat on mitä sattuu. Lisäksi itse tykkään liikkua kovin, joten tupalt aattelin hankkia kyllä minä. Kantoliinaa en halua, koska musta se ei tunnu kätevältä ja toisaalta esikoinen ei ainakaan ollut yhtään liinailutyyppiä, vaan vaunuissa vain matkusti ja viihtyi kotona sitterissa ym.

Mutta lapsetkin on niin erilaisia, eri kokoisia ja erilai kehittyneitä esim. kaksivuotiaana, että siitähän se paljolti on kiinni mitä kulkuvälineitä tarvitaan. Turvallisuus mulla kuitenkin ekana tulee mielen, kun ajattelee, että olis vain sisaruslauta tai että parivuotias kävelis vallan tuolla muiden seassa. Täälä meillä päin liikennekulttuuri on niin hirveä, että aikuisellakin pitäs olla silmät selässkin, ettei jää atuojen alle :/ , joten koen rattaat turvallisiksi vielä sen ikäisellekin.
 
Meidän lapsilla on ikäeroa 1 v 6 kk, eikä tuplia ole vielä tarvittu kertaakaan. Vauva on nyt melkein 4 kk. Näin talvella esikko istuu pulkassa ja osan matkaa kävelee ja vetää itse pulkkaa tai sitten laitan vauvan kantoliinaan kantosuoja päälle ja esikoisen rattaisiin. Myös Patapum-kantoreppu löytyy. Lisäksi meillä on kahdet tavalliset vaunut/rattaat ja iltaisin voidaan mennä koko perheen voimin lenkille kun on kaksi työntäjää. Kaupassa ja asioilla käymme autolla, koska täällä ei ole kävelymatkan päässä juuri mitään palveluja. Meillä on vain yksi auto, joten jos päivällä joudun johonkin lähtemään bussilla, niin näihin meidän paikallisbusseihin mahtuu hädintuskin tavalliset rattaat, joten tuplilla emme tekisi yhtään mitään. Seisomalaudan hankimme ehkä myöhemmin ja esikoinen saa 2-vuotislahjaksi pyörän. Eli näinkin pienellä ikäerolla voi pärjätä ihan loistavasti ilman tuplia. Eri asia tietysti on jos käy jatkuvasti kaupassa tai muualla rattailla. Silloin on ehkä helpompi laittaa molemmat rattaisiin, ellei sitten jaksa kantaa toista liinassa tai repussa.
 
emo
Lapsilla on ikäeroa 1v 7kk, ja ostettiin kaksostenrattaat (peräkkäinistuttavat) koska isompi ei vielä olisi jaksanut kävellä pitkiä matkoja, ja toisaalta en halunnut ottaa riskiä, että joudun taistelemaan seisomalaudalla seisomisen kanssa. Rattaisiin on helppo köyttää vaikka vähän rimpuilevakin lapsi kiinnni, jos tulee "erimielisyyksiä" matkan etenemisestä (joita meillä ainakin tuli lasten erilaisten aikataulujen takia...). Oman selkäni takia en halunnut alkaa kantohommiin.

Halusin siis helpon tavan liikkua, kun alussa on muutenkin kaikenlaista häslinkiä, ja siihen tuplat olivat hyvä vaihtoehto. Ajattelin myös, että vaikka käyttöikä jäisikin lyhyeksi (mikä on lyhyt?), on se sen arvoista. Sitä paitsi tuplia saa aika edullisesti käytettynä - myös kierrätyskeskuksessa olen törmännyt moniin. Uusissakin rattaissa on huimia hintaeroja. Nyt isompi seisoo laudalla tai jos mennään autolla esim. museoon, missä ei saa juosta tai vilkkaasti liikennöityyn paikkaan, otan tuplat vieläkin käyttöön. Myös pidemmillä kaupunkireissuilla tuplat ovat hyvät, että pääsee istumaan jos ei jaksa kävellä (ja silti matka etenee).

Kannattaa kuitenkin miettiä rattaiden säilytystilat ja kulku omaan kotiin (esim. kerrostalossa voi olla kätevämpi painella kevyemmän ratkaisun kanssa).

Ikävää näissä valinnoissa on se, että oikeastaan vasta kokeilemalla tietää, mikä toimii.
 
Meille tulee syyskuussa uutta vauvaa porukkaan ja oon kyllä ajatellu heivata koko kaksosrattaiden ajatuksen. Saa tuo esikoinen sitte kävellä aina kun ei meilläkään tuo viihdy rattaissa ollenkaan. Kävelee ite mieluummin ja jaksaa kevyesti jo kävelläkin yli kilometrinkin matkan ni ei tule kyllä ongelmia. Pitää suht nätisti rattaista jopa kiinni ja kävelee vierellä mut istumaan ei suostu. Tosin meillä ei tarvetta olekaan kävellä tuota kilometriä pitempiä matkoja..
 

Yhteistyössä